Zappza Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Hei! Jeg har satt opp en server hjemme, og kjører den headless dvs. at jeg ikke har skjermkort, mus eller tastatur koblet til. Jeg byttet hovedkort forleden dag for å hjelpe en kompis som ikke kunne bruke sitt hovedkort til å spille med, siden viften var gått kaputt der. Utrolig nok så slapp jeg å reinstallere serveren, den funket out of the box med det nye hovedkortet. Greia er det at jeg ikke får startet opp Windows uten skjermkortet i. Når jeg har skjermkortet i så går alt som smurt, PCen starter opp og alt funker som det skal. Tar jeg ut skjermkortet derimot, så vil Windows starte, dvs jeg får ikke pinget den eller noe. Har satt opp i BIOS at PCen skal "Halt on none", noe som meg bekjent skal være rett. Noen som har en idè om hva som kan være feil, eventuelt hva som kan gjøres for å finne ut hva som er feil? Lenke til kommentar
Caze Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) Maskinen kan ikke boote uten skjermkort. Selv om du setter BIOS til å ignorere feil. Du MÅ ha et skjermkort i maskinen, enten integrert eller tilleggskort. End of story. Endret 24. januar 2008 av Caze Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 Maskinen kan ikke boote uten skjermkort. Selv om du setter BIOS til å ignorere feil. Du MÅ ha et skjermkort i maskinen, enten integrert eller tilleggskort. End of story. Jeg kunne boote PCen med det gamle hovedkortet uten skjermkort, det gikk helt fint. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) Da har tydeligvis den logiske verden stilt seg på hodet, kun for deg . Jeg har ivhertfall aldri sett et hovedkort som vil boote uten noen form for skjermkort. Med unntak av Itanium-servere og denslags rariteter da... Endret 24. januar 2008 av Caze Lenke til kommentar
PerB Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Jeg kunne boote PCen med det gamle hovedkortet uten skjermkort, det gikk helt fint. Sikker på at dette hovedkortet ikke hadde integrert skjermkort? Hva slags hovedkort hadde du (navn + modellbetegnelse) og hvilket bytett du til? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Caze: Det skal gå fint å starte PC-er med vanlige hovedkort uten skjermkort når man har "Halt on none" i bios. Det er ikke noen forklaring på hvorfor det ikke fungerer hos Zappza. Jeg har en mistanke til at den funksjonen kan være dårlig implementert i bios på noen vanlige hovedkort rett og slett fordi det er en lite brukt egenskap og dermed lavt prioritert å fikse. Alt jeg kan råde deg til Zappza er å oppdatere til nyeste bios og se om det kanskje fungerer da. Du kan også prøve å boote med skjermkort og så nappe det ut under drift. Litt risikabelt, men kanskje verd et forsøk om PC-en ikke skal startes om igjen så mange ganger i året at det blir mye ekstra stress. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Har forsket litt via google og ja... Man lærer noe nytt stadig . Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 Jeg kunne boote PCen med det gamle hovedkortet uten skjermkort, det gikk helt fint. Sikker på at dette hovedkortet ikke hadde integrert skjermkort? Hva slags hovedkort hadde du (navn + modellbetegnelse) og hvilket bytett du til? Ja, jeg er 100% sikker på det ikke var et integrert skjermkort på ASUS kortet. Det hovedkortet jeg hadde før var et: ASUS K8N-E Det hovedkortet jeg byttet til er et: ECS Elitegroup Photon AF-1 Deluxe Caze: Det skal gå fint å starte PC-er med vanlige hovedkort uten skjermkort når man har "Halt on none" i bios. Det er ikke noen forklaring på hvorfor det ikke fungerer hos Zappza. Jeg har en mistanke til at den funksjonen kan være dårlig implementert i bios på noen vanlige hovedkort rett og slett fordi det er en lite brukt egenskap og dermed lavt prioritert å fikse. Alt jeg kan råde deg til Zappza er å oppdatere til nyeste bios og se om det kanskje fungerer da. Du kan også prøve å boote med skjermkort og så nappe det ut under drift. Litt risikabelt, men kanskje verd et forsøk om PC-en ikke skal startes om igjen så mange ganger i året at det blir mye ekstra stress. Skal prøve å oppdatere BIOS. Det å nappe ut skjermkortet vet jeg ikke om jeg tør ^^, Har et 7800GS, som jeg nødig vil ødelegge kun for å få serveren til å starte Lenke til kommentar
BoC_SantaCruz Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 "hotswap" som det kalles! Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 "hotswap" som det kalles! Skal prøve, men er skeptisk Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Noen god grunn til ikke å bare sette i et billig drittkort? Får jo PCI-E kort til under 300kr fra butikk og sikkert enda billigere brukt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå