Gå til innhold

Får ikke 5.1 lyd, bare stereo.


Anbefalte innlegg

Jeg har nå droppet både vista og MCE, og nå lagt inn windows xp og skal kjøre det sammen med mediaportal.

 

Problemet mitt nå er at jeg ikke får 5.1 lyd ut fra pc og til reciver, kun 2 kanals lyd.

 

Jeg bruker spidifer på pcen for å behandle ac3, dts osv, men når det sendes til reciver er det kun 2 kanals lyd.

 

Det som er merkelig er at ved bruk av windows mediaplayer eller mediaportal får jeg lyden slik den skal være, men ved bruk av mediaplayer classic som jeg ønsker å bruke blir lyden 2 kanals.

 

Noen som har noen tips om hvilke innstillinger jeg kan ha gjort feil?

 

Kan nevne at jeg sender lyden via coax kabel fra pc og til reciver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har nå droppet både vista og MCE, og nå lagt inn windows xp og skal kjøre det sammen med mediaportal.

 

Problemet mitt nå er at jeg ikke får 5.1 lyd ut fra pc og til reciver, kun 2 kanals lyd.

 

Jeg bruker spidifer på pcen for å behandle ac3, dts osv, men når det sendes til reciver er det kun 2 kanals lyd.

 

Det som er merkelig er at ved bruk av windows mediaplayer eller mediaportal får jeg lyden slik den skal være, men ved bruk av mediaplayer classic som jeg ønsker å bruke blir lyden 2 kanals.

 

Noen som har noen tips om hvilke innstillinger jeg kan ha gjort feil?

 

Kan nevne at jeg sender lyden via coax kabel fra pc og til reciver.

 

Last ned AC3-filter som en egen kodek eller en del av en kodekpakke(k-lite codec pack) og sett den til å kjøre spdif ut. Sett også haker for hva den skal behandle(PCM, AC3(DD), DTS osv.

Jeg kjører dette, og får DD5.1 og DTS på forsterkeren. Problemet mitt nå er hakking i lyden som skal hjelpe dersom jeg bruker ASIO, men da klarer jeg ikke å få 5.1 gjennom WMP. Dersom jeg bruker AC3-filter igjen da får jeg DD5.1 og DTS, men hakking. Kjedelige greier, gitt.... :(

Lenke til kommentar
Ja jeg spiller så klart av en dvd med 5.1 lyd, tester med både dts og ac3.

 

Reciveren min har alltid før klart å sende ut 5.1 lyd, så tror ikke den mister den egenskapen så snart mediaplayer classic er i bruk..hehe

 

 

Prøv å bruk ffdshow for lyd. Jeg slet masse med AC3filter og fikk aldri annet enn Dolby Digital via MPC til min denon 3808 reciever.

 

Prøvde SPDIFer, som delvis fungerte. Den hakket som f... helt tilfeldig i hvilket klipp jeg spilte.

 

Fjernet begge deler og la inn ffdshow, og satt DTS til SPDIF i instillinger, og alt fungerte smertefritt:)

Lenke til kommentar

En ting som er sikkert er at etter jeg begynte å bruke SPDIF på lyden, så ble ting mye vanskeligere. Det ble en endel knoting før jeg f.eks fikk til VLC og 5.1 lyd ut. Jeg hadde 5.1 lyd ut, deretter kom det en ny versjon av VLC og etter en oppgradering der fikk jeg kun 2.0 lyd. Prøvde etter beste evne å sette likt som før men ingen ting hjalp.

Sjonglere nå litt mellom MPC star , WMP 11, Coreplayer, powerdvd og silverjuke(musikk)

 

Creative sin egen lydprg der man kan teste lydoppsett i surround funker ikke i det hele tatt etter SPDIF ble tatt i bruk.

 

Men men.... Nå funker alt etter mye knoting. OG da er lyden mye fetere :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...