Gå til innhold

To RAID kort og bare et vil virke.

Anbefalte innlegg

Jeg har et highpoint rocketraid 2300 som er koblet til 4 WD 500Gb disker i RAID 5. Jeg satte inn et Promise SX4000 PATA RAID kort for å sette opp 4 av mine eldre 320gb PATA disker i RAID5.

Problemet er at biosen kjøres ikke på promise kortet så lenge highpoint kortet står i. Med en gang jeg tar dette ut, fungerer alt helt fint.

Er det noen som har et tips til hvordan jeg kan få disse til å sitte i samme hovedkort? og virke?

hovedkortet er et K8N4-E Deluxe

Jeg har en mistanke om at highpoint sin BIOS tar veldig lang tid for å finne diskene og at det derfor kan bli et problem.

Endret av randknu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ganske ny på raid og slikt, men tviler det er fysisk mulig å køyre med to raid kort på en gang, men kan hende du får det til å funle vist du bruker det innebygde raid "kortet" i hovedkortet ditt.. de aller fleste HK støtter raid via s-ata eller ide. mitt støtter da begge, og det er 3 år gammelt..

Lenke til kommentar
Er ganske ny på raid og slikt, men tviler det er fysisk mulig å køyre med to raid kort på en gang, men kan hende du får det til å funle vist du bruker det innebygde raid "kortet" i hovedkortet ditt.. de aller fleste HK støtter raid via s-ata eller ide. mitt støtter da begge, og det er 3 år gammelt..

Jeg kjører 3 stk raidkontrollere på en gang på mitt Abit ix38 kort ;)

Et adaptec 31605, et adaptec 31205 og et Rocketraid 2300 :D

Et tips kan være å bytte om på plassene kontrollerene står i. Hvis ikkje, så kjøp nytt hovedkort, feks. Abit ix38 :p

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor det ikke virker. Så lenge rocketraid kortet står i, som er pci-e x1. Så "finner" ikke biosen promise kortet. og dermed kjører ikke igjennom disk scanningen under oppstarten.

Så snart jeg tar ut rocketraidet så virker alt helt fint.

Btw. Jeg liker dette hovedkortet fordi det har 8 sata tilkoblinger og 2 pata tilkoblinger. maks 12 devices!!!

Lenke til kommentar

ok, update. Jeg har lokalisert feilen til at highpoint kortets bios er så stor at det ikke blir plass i hovedkortets bios minne til promise kortets. Dette var i alle fall hva highpoint forklarte meg i sin support mail.

Derfor har jeg bestemt meg for å ikke bruke kortet mer. Holder meg til promise fra nå av. Problemet jeg nå har fått er at med Highpoint raid manager prøvde jeg å sette powerup in standby til enabled (tror det var det det kaltes) Dette virket ikke (trodde jeg) for det stod fremdeles som "disabled". Men det virket... Kortet aktiverte powerup in standby på diskene som en slags software "jumper". Men kortet klarer ikke å slå det av igjen. Dette tror jeg er fordi det allerede i bios står som "disabled".

Problemet med dette er at ingen andre sata kontrollere jeg har prøvd finner diskene. Dermed kan jeg ikke få tilgang til de i windows og kan ikke gjøre noe med dem.

Jeg har prøvd silicon image raid kontrolleren på hovedkortet og nvidia kontrolleren på hovedkortet. ingen klarer og finne og starte diskene. de er så og si døde alle fire.

Når jeg søkte etter andre som hadde liknende problem så fant jeg denne tråden:

http://www.webservertalk.com/showthread.ph...mp;pagenumber=1

Problemet her er at den står på linuxsk som er et språk jeg forstår lite av.

Men jeg lastet ned "turn_off_poweron_in_standby-1.01.iso" fra http://www.mirrorservice.org/sites/downloa...ge/h/hd/hdparm/

Jeg brant dette på en cd og bootet med den. Dette sente en spinup commando til alle harddiskene og jeg kunne høre at de starta.

Deretter kan jeg trykke på reset knappen, ta ut cden og biosen finner diskene og alt er vel.

Problemet her er bare at denne boot-cden bare starter diskene, den kan ikke slå av "powerup in standby" på de. Så hvis jeg slår av pcen eller strømmen går så er det "på'n igjen".

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...