Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen henger seg / skjermen blir sort

Anbefalte innlegg

heisann.. trenger litt råd her om hva jeg skal gjøre..

Specs:

hk asus p4s800-e deluxe

cpu pentium 4 3.2 ghz prescott

gfx radeon 1950 et eller annet

ram corsair 1024 (2x512)

psu lepont 430w

maskinen henger seg, lyden hakker og bildet forsvinner, det skjer oftest når jeg kjører et program eller når jeg skal laste windows, typisk når jeg starter en film eller noe..

Det skjedde en gang tidligere før jul men problemet forsvant etter jeg prøvde mitt skjermkort i en annen pc, og et annet skjermkort i min pc.. Når jeg byttet virket begge som de skulle, samme når jeg byttet tilbake.. Nå for en liten stund byttet jeg prosessor fra en 2.8 northwood til en 3.2 prescott, etter dette har jeg fått samme problemet igjen.. Byttet om til et mye mindre strømkrevende skjermkort, nå virker pcen igjen, det andre skjermkortet står i muttern sin pc, alt der virker.. Jeg tror kanskje det kan være strømforsyningen min som ikke klarer å kjøre kortet i min pc, har hatt litt tull med psuen men generelt har den virket, så jeg er litt usikker, det kan jo og være hovedkort eller ram?

Jeg har ikke prøvd med en annen psu over lengre tid enda, men har muligheten til det.. tror ikke det er cpu siden jeg nettop har byttet, kjørte noen korte stress tester på den og det virket greit.. maskinen har vert en del overklokket tidligere, men den cpu som står i nå har ikke vert klokket over lengre tid..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som maskinen kresjer når jeg setter i VGA kabelen (er et dvi adapter på den) i skjerminngang nr.2 på skjermkortet.. Antar det må vøre skjermkortet det er noe feil med? Det er temmelig nytt, kanskje jeg skal høre med der jeg kjøpte det, ser ikke ut som noen svarer her lell :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Utifra den gode beskrivelsen i første post er det lett å anta at PSU er for svak (Amps).

Det er *stor* forskjell i strømtrekk fra en NW 2.8 til en Prescott 3.2.

To "strømtyver", Prescotten og X1950, vil nok kreve en kraftigere PSU (ikke nødvendivis watt, men Amps på 12V)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...