Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva gjør man nå man får politiet bak seg?

Plecto

Anbefalte innlegg

Topic høres kanskje dumt ut, men hva skal man egentlig gjøre når politiet er bak deg. Hvis det er sirener og blålys og alt skjønner jeg jo at man skal pelle seg vekk fort som mulig uansett hvor man er, men hvis det bare er blålys? Skal man da stoppe midt i veien hvor da trafikken kanskje kan bli hindret, eller skal man vente til neste avkjørsel? Har sett noen som har blitt stoppet av sivilpoliti på E18 et par ganger, og da har bare blålysene vært på og vedkomne har da ventet til det kom en avkjørsel, men da igjen kan det jo være flere mil til neste avkjørsel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Godt spørsmål! Er vel bare å kjøre ut i vegskulderen om det er mulig. Om det ikke er noen andre muligheter enn å kjøre av ved neste avkjørsel, er det vel ikke annet å gjøre! :-)

Regner med flere vil svare deg.

Endret av bmedia
Lenke til kommentar
utrykkningskjøretøyer i utrykkning skal man slippe fram, hvis det er deg han skal stoppe skal du stoppe, men er enig at det å stoppe langs skulderen på E18 ikke er noen god idè

Hvorfor ikke? Som du sier skal uttrykkningskjøretøy slippes frem, og det gjelder de andre som fartes på samme veien også, så det er ikke bare du selv som må vike.

Lenke til kommentar
utrykkningskjøretøyer i utrykkning skal man slippe fram, hvis det er deg han skal stoppe skal du stoppe, men er enig at det å stoppe langs skulderen på E18 ikke er noen god idè

Hvorfor ikke? Som du sier skal uttrykkningskjøretøy slippes frem, og det gjelder de andre som fartes på samme veien også, så det er ikke bare du selv som må vike.

mulig jeg utrykte meg dårlig, man skal selvfølgelig slippe fram utrykkningskjøretøyer, gjerne ved å bruke vegens skulder.

Men hvis DU er den som skal stoppes, er veiskulderen et veldig dårlig sted å stoppe 2 biler, politimann ut i veien og opp på siden av deg for å snakke med deg osv. Så hvis det ikke er alt for langt til en avkjøring bør man vente på den, men signalisere at man har forstått, ved å redusere farten betraktelig, og legge seg i høyre felt.

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

mulig jeg utrykte meg dårlig, man skal selvfølgelig slippe fram utrykkningskjøretøyer, gjerne ved å bruke vegens skulder.

Men hvis DU er den som skal stoppes, er veiskulderen et veldig dårlig sted å stoppe 2 biler, politimann ut i veien og opp på siden av deg for å snakke med deg osv. Så hvis det ikke er alt for langt til en avkjøring bør man vente på den, men signalisere at man har forstått, ved å redusere farten betraktelig, og legge seg i høyre felt.

Da skjønner jeg. :) Ja, kan være enig i den. Men det bør vel ikke være så alt for langt, da blir det vel lett tolket som 'ikke villig til å stoppe' kanskje. :p

Lenke til kommentar
Da skjønner jeg. :) Ja, kan være enig i den. Men det bør vel ikke være så alt for langt, da blir det vel lett tolket som 'ikke villig til å stoppe' kanskje. :p

helt klart, derfor bare hvis det ikke er alt for langt til avkjøring, og klart vise ved redusert fart og plassering, gjerne blinking, at du er i ferd med å stoppe.

Lenke til kommentar

Egentlig så fortjener jo de at man ligger 25% UNDER fartsgrensen helt til nærmeste bensinstasjon. Den respektløse måten de utøver sitt embete ved å prioritere å fakke gode borgere som ligger 5% over fartsgrensen i høytrafikkerte flerfeltsveier, ja, så har de faen meg selv å takke når det endelig er deres ræv som lags for et par saftige knespark.

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar

Bare å blinke seg inn til siden det, så onkel blå skjønner at du vil stoppe ved første mulighet.

Jeg stopper ikke i en smal trafikert vei, uansett hvor mye det blinker og uler bak meg. Kommer det en tullig som ikke får med seg at det står biler i vegkanten kan det gå SKIKKELIG ille.

Lenke til kommentar
Bare å blinke seg inn til siden det, så onkel blå skjønner at du vil stoppe ved første mulighet.

Jeg stopper ikke i en smal trafikert vei, uansett hvor mye det blinker og uler bak meg. Kommer det en tullig som ikke får med seg at det står biler i vegkanten kan det gå SKIKKELIG ille.

:yes: my point exactly

Lenke til kommentar
Så det har ingenting å si om sirenene er på eller ikke?

nei det har ingenting å si, de slår dem ofte av fordi de støyer noe veldig. og brukes derfor bare når de er nødvendige for at alle trafikanter skal kunne registrere at det kommer et utrykkningskjøretøy

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Selv sier jeg for guds skyld stopp. Hvis man fortsetter å kjøre, kan de tro at du motsetter deg å stoppe med de konsekvenser dette kan få angående rulleblad osv.

Mitt råd er at hvis politiet skal stoppe deg så kjør inn til siden umiddelbart hvis det er en rett strekning eller lignende (ikke mitt i en sving). Sitt så i bilen til politiet har kommet bort og skal snakke med deg. Det er politimannen som da risikerer å bli kjørt på, men du slipper ihvertfall å bli stoppet og lagt i jern eller lignende for å ha motsatt deg politiets ordre eller hva de finner på å skrive på rullebladet.

Det er uansett ikke deg som sjåfør som bli utsatt for trafikkfaren med mindre du går ut av bilen.

Grunnen til at jeg skriver dette er fordi jeg leste en artikkel en gang som ble stoppet av politiet, men som misforstod og kjørte videre.

Politimennene fulgte han helt frem til jobben. Der ville de ta alkoholprøve av vedkommende i gangen. siden dette var snakk om en lege som var på arbeid, foreslo han at de gikk inn på kontoret hans slik at alle pasientene og medansatte så dette. Dette nektet politiet, men mannen gikk inn på kontoret sitt. (de stod vel rett utenfor.)

Inne på kontoret så kastet de seg over han og la han i bakken. Legen fikk varige men ved at han skadet kneet i benken.

Vedkommende lege fikk selvfølgelig straff for å motsette seg arrest, motsette seg politiets ordre, nektet å stanse for politiet osv.

Han fikk heller ingen skadeerstaning av forsikringsselskapet siden det skjedde under en arrest.

Og hovedgrunnen for at politimannen skulle vinke inn legen?

Han hadde en defekt lyspære.

Så konsekvensene kan fort bli store, selv om man handlet i sin beste mening.

(Nå var ikke dette et forsvar av legen eller skyldpålegging av tjenestemennene. Bare et eksempel på at slike ting fort kan bli mer alvorlig enn det er).

Lenke til kommentar

Skjønner godt hva du mener KVTL, men i den situasjonen hadde jeg tatt saken til retten, uten tvil.

Man er ikke trygg selv om man sitter inne i bilen, ute på veiskulderen. Har et videoklipp som understreker dette, men jeg finner det ikke i farten. Kommer et vogntog etc å sneier borti en av bilene (din eller politibilen) får det fort STORE følger...

Jeg kjører alltid til nermeste avkjørsel, holdeplass, etc. Bare blinker med lysene slik at politiet oppfatter at jeg har sett dem, og skal stoppe.

Lenke til kommentar
forskjell på å aktivt vise tegn til at man tenker å stoppe, og deretter kjøre noen meter for å unngå å stoppe midt på E18.

Og å bare fortsette videre til dit man hadde tenkt seg i utgangspungtet da

Nja, har du lest reglene rundt dette i Forskrift om bruk av kjøretøy?

§ 1- 7 litra a:

Ved trafikkontroll plikter føreren å

a) stanse straks og ellers forholde seg som det blir anvist ved tegn eller skilt,

så har man jo også § 14 (1) i Forskrift om kjørende og gående i trafikk angående det å kjøre med blinklysene på:

Unødig eller hensynsløs bruk av lyd- eller lyssignal er forbudt.

Så kommer du ut for en politibetjent som er litt firkantet, så kan du fort få noe ekstra mot deg ganske fort.

Edit: Så om det er for farlig å stå der, så mener jeg at man fortsatt burde stoppe bilen umiddelbart og vente på nærmere anvisninger av politiet. Har selv sett en som ble stoppet i 100 sonen, der stod de i veiskulderen sammen med han som hadde kjørt raskt forbi oss for ca. 1 min siden.

Uansett så har jeg ikke blitt stoppet av politiet enda, utenom en promillekontroll i Gøteborg (sjekket alle om de hadde promille, og ingen sjekk av førerkort). Så jeg har ingen praktisk erfaring rundt dette.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
§ 1- 7 litra a:

Ved trafikkontroll plikter føreren å

a) stanse straks og ellers forholde seg som det blir anvist ved tegn eller skilt,

Trafikkontroll? Er det trafikkkontroll hvis politiet skal raskt fram til en trafikkkolisjon, eller hvis han skal ha tak i deg hvis du er etterlyst etc.? "og ellers forholde seg som det blir anvist ved tegn eller skilt" Hvilke tegn og skilt? Poltiet viser vel ingen skilt :p

Men så man skal, i følge loven stoppe uansett? Det er jo strekninger hvor det ikke er plass til to biler ved siden av hverandre, midtrabatter på begge sider etc. eller så kan det jo være farlig å stoppe enkelte steder, som nevnt tidligere, i en sving ellerno? Står det ingenting i loven om dette? Og hva hvis politiet kommer bak deg og skal forbi og det ikke er plass til han, skal man da holde fartsgrensen og ha politiet bak seg helt til det er plass for han å kjøre forbi?

Lenke til kommentar
Det er jo strekninger hvor det ikke er plass til to biler ved siden av hverandre, midtrabatter på begge sider etc. eller så kan det jo være farlig å stoppe enkelte steder, som nevnt tidligere, i en sving ellerno?

Det Politiet gjør da er å vente med å signalere at du skal stoppe til de finner det forsvarlig.

Politet er ikke alltid like regelryttere eller "drittsekker" som man kan få inntrykk av at flere mener.

Lenke til kommentar

Fra trafikkreglene

§ 10. Fri veg

1. Trafikant skal gi fri veg for utrykningskjøretøy når føreren varsler med blinkende blått lys. Om nødvendig skal trafikanten stanse.

2. Trafikant skal gi fri veg og om nødvendig stanse for sporvogn og for jernbanetog.

Før passering av planovergang skal trafikant være oppmerksom på om jernbanetog eller sporvogn nærmer seg. Dette gjelder selv om overgangen er særskilt sikret. Kjørende skal holde så liten fart at stans om nødvendig kan skje i trygg avstand fra overgangen.

3. Trafikant må ikke hindre eller forstyrre gående i gruppe under tilsyn av leder, prosesjon, begravelsesfølge, militær kjøretøykolonne eller sivilforsvarskolonne.

4. Nr. 1 og 3 i denne paragraf gjelder også for fører av sporvogn.

Hva gjelder påbudet om stans for Politiet reguleres dette i Vegtrafikkloven og Politiloven.

§ 10. Trafikkontroll m.m.

Fører av kjøretøy skal straks stanse for kontroll når det kreves av politiet eller kontrollpersonell fra regionvegkontoret. Føreren plikter å vise fram dokumenter som det er påbudt å ha med under kjøringen, og straks etterkomme påbud gitt med hjemmel i denne lov.

Departementet kan gi andre offentlige tjenestemenn myndighet til å foreta kontroll og gi påbud som nevnt i første ledd.

§ 5. Plikten til å følge politiets pålegg

Enhver plikter straks å rette seg etter de pålegg, tegn eller øvrige signaler som politiet gir i medhold av bestemmelsene i kapittel II i denne lov.

Gir Politiet deg signal om å stoppe ved bruk av blålys, lyskjegle eller andre tegn ,ja så stopper du straks.

Det er selvsagt i de fleste situasjoner mulighet til å finne en passende plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...