Sonja84 Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Det spiller ingen rolle hvor lyst man har til å forsvinne derfra, eller hva man vet om alkoholens virkning. Det som spiller noen rolle er norsk lov. I Norge er det straffbart å kjøre med 0,2%o alkohol i blodet, noe som tilsvarer ca ei flaske pils. Hva skal man da gjøre etter å ha drukket ei flaske vin? Sette seg i bilen og kjøre? Nei, selvsagt ikke. Men hvordan kan en mann som aldri har drukket, vite hvor grensen på 0,2promille og 0,9promille er?? Han vet ikke hva alkoholen kan gjøre med kroppen. Han følte seg sløv, men visste ikke hva det innebar, eller hvor mye det ville påvirke kjøringen hans. I mine øyne er det ingen tvil om at dommeren har gjort en enorm feil her Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Ah, mannen mistet jobben fordi han var yrkessjåfør. Da gir det mening. Forsåvidt så mener jeg at bedriften han jobbet i, som etter hva jeg forstår var Fretex, burde funnet annet arbeid til ham i den perioden han er uten lappen. Særlig siden det var han overordnede som lurte ham ut i stry. Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Forsåvidt så mener jeg at bedriften han jobbet i, som etter hva jeg forstår var Fretex, burde funnet annet arbeid til ham i den perioden han er uten lappen. Særlig siden det var han overordnede som lurte ham ut i stry. veldig enig med deg der! Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) Men hvordan kan en mann som aldri har drukket, vite hvor grensen på 0,2promille og 0,9promille er?? Han vet ikke hva alkoholen kan gjøre med kroppen. Han følte seg sløv, men visste ikke hva det innebar, eller hvor mye det ville påvirke kjøringen hans. I mine øyne er det ingen tvil om at dommeren har gjort en enorm feil herEn voksen mann har 5-6 liter blod i kroppen, og ei flask vin på x antall liter, med x% alkohol (står på flaska) gjør det ganske lett å regne ut. Alt dette lærte man på barneskolen. Dessuten forstår vel alle at når rådet er "ikke kjør hvis du har drukket, ikke engang en pils", så er det dumt å kjøre når du har drukket ei hel flaske vin. Dette har til og med stått i teoriboka hans når han tok sertifikatet! Han har en god sjans for å ha måttet svare på spørsmål om alkohol og bilkjøring mens han tok teoriprøven også. I tillegg nevner jo media ganske ofte det her. olsen; absolutt enig, for en gangs skyld Endret 24. januar 2008 av Zethyr Lenke til kommentar
clfever Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) Avgjørelsen henger ikke i greip etter min mening. Sjefen serverte ham alkolhol og i tillegg svinekjøtt som streng tatt strider mot koranen uten å være klar over det. Sjefen burde etter min mening bli straffet i denne avgjørelsen for å ha ført ham bak lys. Endret 24. januar 2008 av sirkelens ende Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) Han var vel under inntrykk av at han ikke drakk noe alkoholinholdig ettersom han hadde sagt ifra klart at han ikke skulle drikke. Uavhengig om han var muslim, så skulle han kjøre hjem. Og ble lurt til å drikke. Endret 24. januar 2008 av Rampage Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Han var vel under inntrykk av at han ikke drakk noe alkoholinholdig ettersom han hadde sagt ifra klart at han ikke skulle drikke. Uavhengig om han var muslim, så skulle han kjøre hjem. Og ble lurt til å drikke. Når han satte seg i bilen var han klar over at han var blitt lurt og hadde drukket alkohol (og spist svinekjøtt, i den grad det er relevant). Lenke til kommentar
R@ge Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Den sjefen der var rett og slett utrolig respektøs og burde fått juling... Men man bør ikke kjøre i fylla, uansett om man har blitt lurt til å drikke eller ikke. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 jeg er i tvil om at han faktisk var klar over at han var rusa. manen følte seg dårlig og ikke noe mer. det er forsat lov å kjøre bil selv om man er syk ( dårlig form, slapphet o.s.v.) til dre som menr at manem slapp for lett uanna. hva ville dere ha sagt hvis det var innbrudd hjemme hos dere. politiet gidder ikke å komme og dere prøver å hindre at dere blir rundstjålet og kansje er litt hardhent mot tyven . da er det dere som får straffen . dere blir først frasjelt ting og så blir der streffet på samme måte som denne manen først blir lurt og så straffet fordi han ikke var klar over at han ble lurt Lenke til kommentar
Dandor Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) jeg er i tvil om at han faktisk var klar over at han var rusa.manen følte seg dårlig og ikke noe mer. det er forsat lov å kjøre bil selv om man er syk ( dårlig form, slapphet o.s.v.) Les nå artikkelen før du uttaler deg! Det står helt klart og tydelig: "Da han fikk greie på at sjefen hadde lurt ham til å drikke alkohol og spise svinekjøtt, ble han sint og satte seg i bilen for å kjøre hjem, skriver Moss Dagblad." til dre som menr at manem slapp for lett uanna.hva ville dere ha sagt hvis det var innbrudd hjemme hos dere. politiet gidder ikke å komme og dere prøver å hindre at dere blir rundstjålet og kansje er litt hardhent mot tyven . da er det dere som får straffen . dere blir først frasjelt ting og så blir der streffet på samme måte som denne manen først blir lurt og så straffet fordi han ikke var klar over at han ble lurt Det finnes overhode ingen relevant sammenheng mellom ditt eksempel og saken som dreier seg om fyllekjøring. Er for øvrig helt enig at sjefen oppførte seg respektløst, men tiltalte var faktisk klar over at han hadde fått i seg alkohol og bestemte seg likevel for å kjøre hjem. Endret 24. januar 2008 av Dandor Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 manen har fått en psykologis reaksjon. selv om sjefen sider at jeg har fått deg til å drikk. så er det ikke sikker at det går opp for han , til tross for at han blir sint og vill hjem. nå lurer jeg på hvordan han kan hevne seg på sjefen Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Ok, en ting er å være klar over at du har fått i deg alkohol, men en annen ting er å vite hvordan det vil påvirke deg, og hvor stor mengde som skal til før du blir inkapabel til å kjøre. Det er her dommerne har feilet. En mann som aldri har drukket kan umulig vite hva det vil si å være full. For en som har drukket alkohol, vil vite at ja, to glass gjør at jeg blir brisen, tre glass gjør at jeg blir full, men en som aldri har drukket har ikke noe sammenligningsgrunnlag. Han ble dårlig, men trodde det var kroppens/hjernenes reaksjon på at han hadde spist svinekjøtt/drukket alkohol når dette er imot hans religion. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Jeg tror alle oppegående individer vet at to pils gjør at du definitivt er over grensa for å blåse rødt. Med litt hjernetrim da, forstår man at etter ei vinflaske skal man ikke kjøre bil, for det er over grensa. Han var tross alt 23 år, om han ikke drikker selv så kjenner han garantert en del folk som snakker om fylla fra forrige helg. Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Å høre fyllehistorier kan neppe sies å være det samme som å vite hvordan alkoholen kommer til å påvirke nettopp din kropp. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Hvordan kunne han visst at han drakk alkohol, når han aldri har smakt det?For det første så merker du at du drikker alkohol, sjøl om du aldri har vært borti det før: kroppen er sensitiv for gift. For det andre så visste han at han hadde drukket når han kjørte. I denne saken skulle dommerne ha vist litt skjønn. Siden han aldri hadde drukket før, visste han heller ikke hvordan alkoholen kom til å påvirke kroppen hans.Du snakker om ham som om han er en 12-åring. Saken er at han er 23 år og har tatt lappen. Ok, en ting er å være klar over at du har fått i deg alkohol, men en annen ting er å vite hvordan det vil påvirke deg, og hvor stor mengde som skal til før du blir inkapabel til å kjøre. Det er her dommerne har feilet.Det er faktisk unnskyldningen til mange fyllekjørere – «Men jeg følte meg kapabel til å kjøre!t». Det er mot loven å fyllekjøre, hvis du gjør det må du regne med at det får konsekvenser, EOD. Saken er at han satte seg i en bil og kjørte med 0,93 i promille og dermed satte seg sjøl og andre i fare (!). Det er ingen unnskyldning for det. Lenke til kommentar
Camron Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Å høre fyllehistorier kan neppe sies å være det samme som å vite hvordan alkoholen kommer til å påvirke nettopp din kropp. Altså, det er det samme om han vet hvordan det påvirker kroppen eller ikke. Han vet at det er ulovlig å kjøre bil når man har drukket, eod. Jeg går ikke rundt og dreper folk fordi jeg ikke vet hvordan følelsen er. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Forsåvidt så mener jeg at bedriften han jobbet i, som etter hva jeg forstår var Fretex.. Fretex som i Frelsesarmeen... Frelsesarmeens oppdrag:• Oppgaven er å forkynne Jesu Kristi evangelium og i hans navn møte menneskelige behov uten diskriminering. :!: Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Han var vel under inntrykk av at han ikke drakk noe alkoholinholdig ettersom han hadde sagt ifra klart at han ikke skulle drikke. Uavhengig om han var muslim, så skulle han kjøre hjem. Og ble lurt til å drikke. Men selv om han var klar over at han hadde drukket alkohol, satte han seg i bilen å kjørte hjem... Lenke til kommentar
Dandor Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) Å høre fyllehistorier kan neppe sies å være det samme som å vite hvordan alkoholen kommer til å påvirke nettopp din kropp. Som Zethyr sa tidligere, så møter man på temaet alkohol/bilkjøring både i media og obligatorisk når en tar lappen. Hvis det skulle forekomme tvil over alkoholnivået så er det jo uforsvarlig å bare satse på det beste som han gjorde. Endret 24. januar 2008 av Dandor Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Å lure i noen alkohol uten at de vet det selv er enkelt og greit forgiftning. Og hvis man er blitt lurt til å drikke og aldri har drukket før kan man ikke regne med at man er tilregnelig til å gjøre avgjørelser selv. Helt klart at sjefen skulle vært straffet her. Med mindre det er en dekkhistorie. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå