Melisma Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2008 (endret) Å, forklar? uansett om folk velger å ta avstand fra noe (uansett om det gjelder pga. religion, arv/miljø eller en mening som man har gjort seg opp igjennom livet, så fortjener alle samme respekt.. (unødvendig men kanskje nødvendig for noen av dere å fortelle at jeg da selvsagt mener de som holder sin tro for seg selv og ikke lar det går utover de andre i samfunnet) med mindre de er hensynsløse slik sjefen var i dette tilfellet... Endret 27. januar 2008 av Melisma Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Jeg forstår resonnementet bak det, men det er nå ikke spesielt gjennomtenkt i beste fall. Respektere en frihet er en ting, men det innebærer ikke at det er rasjonelt å godta en handling som utføres på vegne av en ideologi man ikke godtar (ikke bare en man ikke liker). Hvis du skal godta at man holder seg unna en viss form for mat, men ikke at folk skal leve etter religiøse prinsipper, må du separere kostholdet fra det ellers religiøse for at det skal henge sammen. Og da blir det egentlig irrelevant om motivet for kostholdet er religiøst eller ikke. Jeg ser ingen grunn til å motsette meg hans uvilje til å drikke eller spise svinekjøtt så lenge det ikke går utover andre. Bør jeg dytte det i han om jeg ikke respekterer overbevisningen hans? Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Skjønner du ikke at det er dine holdninger som er en av grunnene til at hellig krig eksisterer? Bedrevitere fra Vesten som vil prøve å sabotere deres tradisjoner og kultur, enten det er gjennom misjonering eller sekularisering? La folk ha overbevisningene sine, så lenge det kun påvirker dem selv. Hovedproblemet med religion er ekstremister, uansett om de har hinduistbriller eller ateistbriller på. Religiøse overbevisninger som er personlige bør være en personlig sak, derfor er jeg imot misjonering for og imot religion. Nja, vet ikke det...Hellig krig skyldes vel heller Vestens inntog i land de mener vi ikke har noe å gjøre i. For så vidt greit å forstå. Hovedproblemet med religion er at blind tro på autoriteter ses på som en dyd. Så lenge det er religion vil det alltid finnes de som tar det mer bokstavelig enn andre. Buddhismen for eksempel er en langt fredeligere religion. Den er ikke engang misjonerende. Og vi ser jo hvor mange av dem som sprenger seg selv i lufta. Ateisme er forresten ingen religion. Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Å, forklar? uansett om folk velger å ta avstand fra noe (uansett om det gjelder pga. religion, arv/miljø eller en mening som man har gjort seg opp igjennom livet, så fortjener alle samme respekt.. (unødvendig men kanskje nødvendig for noen av dere å fortelle at jeg da selvsagt mener de som holder sin tro for seg selv og ikke lar det går utover de andre i samfunnet) med mindre de er hensynsløse slik sjefen var i dette tilfellet... Respekt er noe man gjør seg fortjent til. Jeg respekterer som sagt menneskerettighetene (som blant annet innebærer rett til å tro på hva man vil), men jeg respekterer ikke dermed handlingene de utfører. Jeg har såpass vett i hodet at jeg ikke går og inviterer enhver muslim jeg møter på grisefylla, men jeg er fortsatt fri til å synes religionen deres er latterlig. Du kan ikke pålegge meg å respektere alle religioner og livssyn. Jeg respekterer mennesker og menneskeverdet. Jeg ønsker ikke å såre mennesker. Men grunnen til at jeg har denne respekten er ikke på grunnlag av deres livssyn. Grunnen til at jeg har et minimum av respekt for de fleste mennesker er ikke fordi de er kristne eller fordi de er muslimer. Jeg tror vel egentlig vi er tålelig enige her, men at du misforstår hva jeg mener når jeg sier at jeg ikke respekterer Islam. Lenke til kommentar
Skummel_Fyr Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Nja, vet ikke det...Hellig krig skyldes vel heller Vestens inntog i land de mener vi ikke har noe å gjøre i. For så vidt greit å forstå. Jihad har som formål å realisere Muhammeds fantasier om et muslimsk verdenskalifat. Hvis muslimene mot formodning skulle lykkes i å utrydde alle vantro hadde de begynt å drepe hverandre, det er så mange retninger innen Islam, og alle har rett. Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Ja, det er skummelt. Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Jeg støtter ihvertfall Boomerang sine meninger om den muslimske tro. Og det faktum at i Norge har alle rett til å si sine meninger (og velge) religion. Bare synd at enkelte innvandrere har problemer med å innrette seg etter dette. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Jeg forstår resonnementet bak det, men det er nå ikke spesielt gjennomtenkt i beste fall. Respektere en frihet er en ting, men det innebærer ikke at det er rasjonelt å godta en handling som utføres på vegne av en ideologi man ikke godtar (ikke bare en man ikke liker). Hvis du skal godta at man holder seg unna en viss form for mat, men ikke at folk skal leve etter religiøse prinsipper, må du separere kostholdet fra det ellers religiøse for at det skal henge sammen. Og da blir det egentlig irrelevant om motivet for kostholdet er religiøst eller ikke. Jeg ser ingen grunn til å motsette meg hans uvilje til å drikke eller spise svinekjøtt så lenge det ikke går utover andre. Bør jeg dytte det i han om jeg ikke respekterer overbevisningen hans? hvordan kan noe man spiser eller driker gå utover andre menesker ( med utak av alt for mye alkahol) ? Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Jeg forstår resonnementet bak det, men det er nå ikke spesielt gjennomtenkt i beste fall. Respektere en frihet er en ting, men det innebærer ikke at det er rasjonelt å godta en handling som utføres på vegne av en ideologi man ikke godtar (ikke bare en man ikke liker). Hvis du skal godta at man holder seg unna en viss form for mat, men ikke at folk skal leve etter religiøse prinsipper, må du separere kostholdet fra det ellers religiøse for at det skal henge sammen. Og da blir det egentlig irrelevant om motivet for kostholdet er religiøst eller ikke. Jeg ser ingen grunn til å motsette meg hans uvilje til å drikke eller spise svinekjøtt så lenge det ikke går utover andre. Bør jeg dytte det i han om jeg ikke respekterer overbevisningen hans? hvordan kan noe man spiser eller driker gå utover andre menesker ( med utak av alt for mye alkahol) ? Kanskje man kan spise for mye bønner slik at man går rundt og gasser hele dagen, eller hvitløksånden da... Lenke til kommentar
chokke Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Vi ignorante har det godt. Klarer ikke å gjøre noe annet enn å smile av denne saken, den er så absurd . Tror ikke kroppen hans tok noe særlig skade av det. Er ikke for mye å forlange av et oppegående menneske å ha litt vettug sans. Man er ikke ved fulle fem og bør skjønne at noe ikke stemmer ved 0,9 promille... Han får lite sympati fra min side uten å ta utgangspunkt i hans meninger, moral og religion. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 nå er det da forskjell på å bli full ved hensikt og å bli lurt til det det sies at jo mindre man drikker til vanlig jo lettere har man for å bli full når man først drikker. hadde han egentlig kontroll når han ble klar over at hann hadde promille ? Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Synes det hele var litt morsomt jeg ... Hva mener du med at mannen burde fått bot og fengselsstraff? Han har ikke brutt noen lover, å tilby svinekjøtt og alkohol er ikke ulovlig i følge den norske lov - at det er en skikk blant en religiøs gruppe er noe annet ... Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 om det er lov lure i en annen person alkohol kommer nok på hvoran man tolker de loven som finnes. her er det nok en del å velge mellom Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Jeg vil si det er ganske åpebart at det ikke er lov å lure i en annen person alkoholholdig drikke, mot dennes viten/vilje. dessverre ikke så enkelt å google paragrafer som omhandler dette, da søk på ulovlig sjenking etc. bare gir treff på restauranter og puber som har brutt sjenkebestemmelsene, osv. Bare for å se det i pespektiv, Oslo kommune tapte nylig en sak i Lagmannsretten som omhandlet hvorvidt de skulle ha lov å tvangsvaske en illeluktende beboer på pleiehjem. Er det ikke er lov å vaske møkka av en person, fordi det blir klassifisert som integritets-krenkende, er neppe heller lov å i smug å lure i personer alkohol eller medikamenter, og krenke den personlige integriteten på den måten. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Hah, den muslimske vaskehjelpen på restauranten jeg brukte å jobbe på spiste svinekjøtt ofte han, uten å være klar over det. Han kommer til å brenne i helvette for å ha småspist på restaurantkjøkkenet. Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Hah, den muslimske vaskehjelpen på restauranten jeg brukte å jobbe på spiste svinekjøtt ofte han, uten å være klar over det. Han kommer til å brenne i helvette for å ha småspist på restaurantkjøkkenet. Vel, så lenge han ikke var klar over at han spiste svinekjøtt, så har han ikke gjort noe galt i Allahs øyne. Hvorfor sa du ingenting til ham? Det er vel noe som heter medmenneskelighet, hjelpsomhet, å være hensynsfull. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Hah, den muslimske vaskehjelpen på restauranten jeg brukte å jobbe på spiste svinekjøtt ofte han, uten å være klar over det. Han kommer til å brenne i helvette for å ha småspist på restaurantkjøkkenet. Vel, så lenge han ikke var klar over at han spiste svinekjøtt, så har han ikke gjort noe galt i Allahs øyne. Hvorfor sa du ingenting til ham? Det er vel noe som heter medmenneskelighet, hjelpsomhet, å være hensynsfull. Men om han ikke vet det er det ikke galt. Han liker det sikkert, så hvorfor drepe gleden? (sett rent bortifra at det er det religion pleier å gjøre ) Ignorance is bliss Lenke til kommentar
nilsMeister Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Ok, en ting er å være klar over at du har fått i deg alkohol, men en annen ting er å vite hvordan det vil påvirke deg, og hvor stor mengde som skal til før du blir inkapabel til å kjøre. Det er her dommerne har feilet. En mann som aldri har drukket kan umulig vite hva det vil si å være full. For en som har drukket alkohol, vil vite at ja, to glass gjør at jeg blir brisen, tre glass gjør at jeg blir full, men en som aldri har drukket har ikke noe sammenligningsgrunnlag. Han ble dårlig, men trodde det var kroppens/hjernenes reaksjon på at han hadde spist svinekjøtt/drukket alkohol når dette er imot hans religion. Jeg har aldri drukket, men er sikker på at jeg ville vite om jeg hadde vært full eller ikke om jeg hadde drukket. Jeg ville ihvertfall merket om jeg var påvirket eller ikke! Lenke til kommentar
nilsMeister Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) Lurer på hvordan det hadde gått til med sjefen hvis dette hadde skjedd i et land hvor storparten av innbyggerne er fasttømret overbeviste muslimer. Det hadde nok vanket pryl. Du og alle ikke-muslimer hadde seeelvfølgelig aaldri gjort noe annet enn å gå grinende hjem etter å ha blitt ydmyket til de grader og blitt seende ut som en kronidiot? Give me a fuckin break! Ser ut som veldig mange her tror de er så mye bedre en muslimer og at alle muslimer er talibankrigere og ikke eier moral. Ja og spiser barna sine og voldtar døtrene eller whatever. Correct me if im wrong . Men det er jo ikke rart siden det er det eneste man ser i media, so i dont blame you. Jeg hadde i hvertfall gjort opp på min egen måte med den sjefen, så får det diskuteres om det hadde vært pryl eller ikke, men tror nok du vet hva jeg og veeldig mange andre hadde gjort i en slik situasjon. Tror du burde se ann litt historikk før du slenger slike kommentarer. Vi andre hadde nok heller ikke det, jeg hadde vel aldri vært avholds i første omgang. Men hadde jeg blitt lurt av sjefen min, og det hadde fått konsekvenser hadde jeg tatt ett alvorlig oppgjør med mannen (og nei, vi snakker ikke god gammeldags pryl). Premissene til forrige mann er altså 1. Sjefen er ikke-muslim. 2. Land med en majoritær muslimsk befolkning (gjerne ett fattig ett). 3. Sjef lurer en muslim til å spise svin og drikke alkohol mot sin vilje. Da hadde det vanket pryl. Uten tvil. Haha du sier jeg slenger kommentarer? Hva vet du om det hadde vanket pryl? Dette avhenger selvfølgelig av hva slags mennesker du er med (ja selv om 100% er muslimer i et land betyr det ikke alle ville banket fyren). Samme gjelder akkurat som i Norge. Folk er forskjellige uansett hvilke land du kommer til? Du kan jo for svarte ikke dra et helt land under din stereotypiske oppfatning av en fattig/rik muslim eller muslimsk land. Djiizez! Jaha..hva med saken der en engelsk lærer kalte klassebamsen for mohammed? Gikk ikke akkurat folket i det islamske landet forbi for å si det sånn. Å lure en muslimsk medborger til å synde så grovt ville omtrent vært som å skrive under på sin egen dødsdom. edit: bamsesaken var visst allerede tatt opp...litt kjapp i svingen Endret 29. januar 2008 av nilsMeister Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 hvordan kan dere være så sikker på at dere har kontroll hvis dere blir ful. da betyr reglene så lite og dømekraften er der etter jeg er enig i forrige innlegg . man spøker ikke med islam og andre religioner uten å ta konsekvensene av det. det var noen med de "sataniske vers" en gang i tide. det var ikke spøk men en seriøs sak Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå