Boomerang Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Jeg har ikke mye tro på menneskeheten, og episoder som dette gjør den enda svakere. Hvor faen er det blitt av normal folkeskikk? Hvor går grensen? Jeg har vanvittig tro på menneskeheten, og dette er bare et unntakstilfelle. De fleste sjefer er ikke slik. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 dett finnes dessverre personer som har total mangel på respekt eller forståelse for enkelte personers valg og synes det er morsomt å tulle med det. det gjelder i grunnen alt som man har bestemt seg for ikke å gjøre eller ta innabords ( bl.a røking , alkahol og mat ) jeg er red for at han ikke er alene nå er det ikke alle som driver spøken så langt hva kan man gjøre med slik når de likevel ikke forstår alvoret i det ? Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 dett finnes dessverre personer som har total mangel på respekt eller forståelse for enkelte personers valg og synes det er morsomt å tulle med det. det gjelder i grunnen alt som man har bestemt seg for ikke å gjøre eller ta innabords ( bl.a røking , alkahol og mat ) jeg er red for at han ikke er alene nå er det ikke alle som driver spøken så langt hva kan man gjøre med slik når de likevel ikke forstår alvoret i det ? Jeg vil si det største problemet i denne saken er muslimens overbevisning om at griser er skitne dyr fordi Allah sier det, og at alkohol er synd fordi det står i Koranen. Det må være lov til å kritisere slikt tull, selv om sjefen gjør det på helt feil måte. Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Men det er uansett hans sak om han synes det. Det du oppfatter som tull, er helt naturlig for andre kulturer. Jeg er forresten helt enig med deg at det er tull å tro at griser er skitne dyr, eller at alkohol er synd, men dette er noe man må respektere. Det nytter ikke å kreve at andre skal mene det samme som deg, vi oppfatter ulike ting på en ulik måte, og eneste måten menneskerasen skal komme seg videre på, er at alle må lære å respektere dette. Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Men det er uansett hans sak om han synes det. Det du oppfatter som tull, er helt naturlig for andre kulturer. Jeg er forresten helt enig med deg at det er tull å tro at griser er skitne dyr, eller at alkohol er synd, men dette er noe man må respektere. Det nytter ikke å kreve at andre skal mene det samme som deg, vi oppfatter ulike ting på en ulik måte, og eneste måten menneskerasen skal komme seg videre på, er at alle må lære å respektere dette. Nei, det er ikke helt naturlig. Han er av den oppfatning fordi han har blitt hjernevaska siden han ble født. Vi må kunne fortelle dem at det er idiotisk, men selvsagt ikke ved å lure det i dem. Jeg respekterer folks rett til å spise hva de vil, men kommer aldri til å respektere slike overbevisninger. Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Respektere er feil ordbruk, jeg mente akseptere. Jeg mener det er like absurd som vegetarianere, men jeg går ikke rundt og prøver å overbevise hverken muslimer eller vegetariane om deres kosthold. Du har selvfølgelig rett til det, ettersom vi har ytringsfrihet, men jeg mener uansett at folk må ha sine personlige oppfatninger uten at folk skal prøve å påvirke det i den ene eller den andre retningen. Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Respektere er feil ordbruk, jeg mente akseptere. Jeg mener det er like absurd som vegetarianere, men jeg går ikke rundt og prøver å overbevise hverken muslimer eller vegetariane om deres kosthold. Du har selvfølgelig rett til det, ettersom vi har ytringsfrihet, men jeg mener uansett at folk må ha sine personlige oppfatninger uten at folk skal prøve å påvirke det i den ene eller den andre retningen. Vegeterianere har jeg mer respekt for, for de har ingen religiøse grunner. Det føles bare galt for dem å spise dyr. Å la være å si fra, og bare akseptere all verdens irrasjonelle og ubegrunnede oppfatninger, er farlig. Én ting er muslimer som mener alkohol er synd. Noe annet er muslimer som mener hellig krig er en dyd. Leve fornuften, sier jeg. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Respektere er feil ordbruk, jeg mente akseptere. Jeg mener det er like absurd som vegetarianere, men jeg går ikke rundt og prøver å overbevise hverken muslimer eller vegetariane om deres kosthold. Du har selvfølgelig rett til det, ettersom vi har ytringsfrihet, men jeg mener uansett at folk må ha sine personlige oppfatninger uten at folk skal prøve å påvirke det i den ene eller den andre retningen. Vegeterianere har jeg mer respekt for, for de har ingen religiøse grunner. Det føles bare galt for dem å spise dyr. Å la være å si fra, og bare akseptere all verdens irrasjonelle og ubegrunnede oppfatninger, er farlig. Én ting er muslimer som mener alkohol er synd. Noe annet er muslimer som mener hellig krig er en dyd. Leve fornuften, sier jeg. Uansett grunn burde man respektere grensene som andre mennesker setter. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2008 Vegeterianere har jeg mer respekt for, for de har ingen religiøse grunner. Er du klar over hvor dumt dette "høres" ut?? Den kommentaren der sier mye mer om deg, enn noen annet... tygg litt på det før du svarer... hvis du fortsatt, etter å ha tygd på et, velger å svare " hvorfor skal jeg tygge på det a? ja, da skal jeg sannelig gjøre det klinkende klart for deg.. Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Respektere er feil ordbruk, jeg mente akseptere. Jeg mener det er like absurd som vegetarianere, men jeg går ikke rundt og prøver å overbevise hverken muslimer eller vegetariane om deres kosthold. Du har selvfølgelig rett til det, ettersom vi har ytringsfrihet, men jeg mener uansett at folk må ha sine personlige oppfatninger uten at folk skal prøve å påvirke det i den ene eller den andre retningen. Vegeterianere har jeg mer respekt for, for de har ingen religiøse grunner. Det føles bare galt for dem å spise dyr. Å la være å si fra, og bare akseptere all verdens irrasjonelle og ubegrunnede oppfatninger, er farlig. Én ting er muslimer som mener alkohol er synd. Noe annet er muslimer som mener hellig krig er en dyd. Leve fornuften, sier jeg. Uansett grunn burde man respektere grensene som andre mennesker setter. Ja, så lenge det ikke går ut over andre. Man bør respektere andre menneskers valg som kun angår seg selv. Men man trenger ikke nødvendigvis respektere overbevisningen av den grunn. Er du klar over hvor dumt dette "høres" ut?? Den kommentaren der sier mye mer om deg, enn noen annet... tygg litt på det før du svarer... hvis du fortsatt, etter å ha tygd på et, velger å svare " hvorfor skal jeg tygge på det a? ja, da skal jeg sannelig gjøre det klinkende klart for deg.. Å, forklar? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Respektere er feil ordbruk, jeg mente akseptere. Jeg mener det er like absurd som vegetarianere, men jeg går ikke rundt og prøver å overbevise hverken muslimer eller vegetariane om deres kosthold. Du har selvfølgelig rett til det, ettersom vi har ytringsfrihet, men jeg mener uansett at folk må ha sine personlige oppfatninger uten at folk skal prøve å påvirke det i den ene eller den andre retningen. Vegeterianere har jeg mer respekt for, for de har ingen religiøse grunner. Det føles bare galt for dem å spise dyr. Å la være å si fra, og bare akseptere all verdens irrasjonelle og ubegrunnede oppfatninger, er farlig. Én ting er muslimer som mener alkohol er synd. Noe annet er muslimer som mener hellig krig er en dyd. Leve fornuften, sier jeg. Uansett grunn burde man respektere grensene som andre mennesker setter. Ja, så lenge det ikke går ut over andre. Man bør respektere andre menneskers valg som kun angår seg selv. Men man trenger ikke nødvendigvis respektere overbevisningen av den grunn. Er du klar over hvor dumt dette "høres" ut?? Den kommentaren der sier mye mer om deg, enn noen annet... tygg litt på det før du svarer... hvis du fortsatt, etter å ha tygd på et, velger å svare " hvorfor skal jeg tygge på det a? ja, da skal jeg sannelig gjøre det klinkende klart for deg.. Å, forklar? Nei, men det er jo tydelig at grensene som ble satt ikke ble respektert. Og du ville jo tydeligvis gjort det samme. Så da støtter du ikke å respektere andre menneskers valg ovenfor sitt eget liv. Dobbelmoralsk og herlig. Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Og du ville jo tydeligvis gjort det samme. Så da støtter du ikke å respektere andre menneskers valg ovenfor sitt eget liv. Dobbelmoralsk og herlig. Les tråden før du hiver deg inn. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Og du ville jo tydeligvis gjort det samme. Så da støtter du ikke å respektere andre menneskers valg ovenfor sitt eget liv. Dobbelmoralsk og herlig. Les tråden før du hiver deg inn. Vi snakker om din oppfattelse av å respektere grenser her. Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Og du ville jo tydeligvis gjort det samme. Så da støtter du ikke å respektere andre menneskers valg ovenfor sitt eget liv. Dobbelmoralsk og herlig. Les tråden før du hiver deg inn. Vi snakker om din oppfattelse av å respektere grenser her. Jeg ville ikke lurt folk til å drikke og spise noe de ikke vil ha i seg. Jeg respekterer deres rett til å sette egne grenser, men jeg respekterer ikke overbevisningene. Lenke til kommentar
dedeee Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Jeg ville ikke lurt folk til å drikke og spise noe de ikke vil ha i seg. Jeg respekterer deres rett til å sette egne grenser, men jeg respekterer ikke overbevisningene. Så du respekterer en handling men ikke ideologien bak den? Hvordan tøyer ikke dette grensene på dobbelmoral? En ting er å være uenig med en ideologi men å godta at man handler etter dens prinsipper. Men hvis du ikke har respekt for en ideologi, kan du ikke respektere handlingene som maner ut i fra den. Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Jeg ville ikke lurt folk til å drikke og spise noe de ikke vil ha i seg. Jeg respekterer deres rett til å sette egne grenser, men jeg respekterer ikke overbevisningene. Så du respekterer en handling men ikke ideologien bak den? Hvordan tøyer ikke dette grensene på dobbelmoral? En ting er å være uenig med en ideologi men å godta at man handler etter dens prinsipper. Men hvis du ikke har respekt for en ideologi, kan du ikke respektere handlingene som maner ut i fra den. Det er ingen handling, det er mangel på handling. Om jeg velger å ikke drikke alkohol så respekterer du vel det, uavhengig av om det er av helsemessige eller religiøse årsaker? Lenke til kommentar
dedeee Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Det er ingen handling, det er mangel på handling. Om jeg velger å ikke drikke alkohol så respekterer du vel det, uavhengig av om det er av helsemessige eller religiøse årsaker? Den første setningen er flisespikking. Til den andre: ja, det gjør jeg. Men det er fordi jeg respekterer overbevisningen som står bak. Jeg ville ikke respektert en handling som ble utført på grunn av en overbevisning jeg ikke har respekt for, selv om jeg kunne respektert samme handlingen hvis den lå på et annet grunnlag. Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Men hvis jeg sier at jeg respekterer mannens rett til å spise og drikke det han ønsker, og til å sette egne grenser, men at jeg ikke respekterer overbevisningen hans - har du noen innvendinger? Lenke til kommentar
dedeee Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Jeg forstår resonnementet bak det, men det er nå ikke spesielt gjennomtenkt i beste fall. Respektere en frihet er en ting, men det innebærer ikke at det er rasjonelt å godta en handling som utføres på vegne av en ideologi man ikke godtar (ikke bare en man ikke liker). Hvis du skal godta at man holder seg unna en viss form for mat, men ikke at folk skal leve etter religiøse prinsipper, må du separere kostholdet fra det ellers religiøse for at det skal henge sammen. Og da blir det egentlig irrelevant om motivet for kostholdet er religiøst eller ikke. Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 (endret) Vegeterianere har jeg mer respekt for, for de har ingen religiøse grunner. Det føles bare galt for dem å spise dyr. Å la være å si fra, og bare akseptere all verdens irrasjonelle og ubegrunnede oppfatninger, er farlig. Én ting er muslimer som mener alkohol er synd. Noe annet er muslimer som mener hellig krig er en dyd. Leve fornuften, sier jeg. Forskjellen på de to oppfatningene, er at avholdet deres ikke påvirker deg personlig, med mindre du jobber for Ringnes. Hellig krig derimot, på det fysiske planet gjennom vold er ulovlig i landet. Skjønner du ikke at det er dine holdninger som er en av grunnene til at hellig krig eksisterer? Bedrevitere fra Vesten som vil prøve å sabotere deres tradisjoner og kultur, enten det er gjennom misjonering eller sekularisering? La folk ha overbevisningene sine, så lenge det kun påvirker dem selv. Hovedproblemet med religion er ekstremister, uansett om de har hinduistbriller eller ateistbriller på. Religiøse overbevisninger som er personlige bør være en personlig sak, derfor er jeg imot misjonering for og imot religion. Endret 27. januar 2008 av bepe86 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå