Gå til innhold

Xp - Vista, på LAN


Anbefalte innlegg

Vi er noen som skal ha LAN også er det en ting jeg lurer på.. Går det ann og kombinere brukere med Vista og XP, siden 3 av oss har Windows XP, mens han siste har Vista Home Premium. Det har jo seg slik at Vista ikke har IPX som er LAN-greia såvidt jeg har forstått det og hvordan skal vi da gjøre det? Skal vi bruke Hamachi? elr er det andre måter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke være noe som helst problem å ha blanding av Vista og XP maskiner på et LAN.

 

De skal fortsatt få kontakt med hverandre.

 

Hadde de ikke det, om Microsoft ikke gjorde Vista kompatibelt med XP nettverk, så hadde de driti skikkelig på draget, da nesten alle bedrifter som bruker windows kjører XP/2k

 

Foresten så er IPX den netverks protokolen som brukes av Novell systemer. Verken XP eller Vista har støtte for det default, men det kan legges inn i ettertid hvis det er behov for det.

Endret av fatalicus
Lenke til kommentar
Skal ikke være noe som helst problem å ha blanding av Vista og XP maskiner på et LAN.

 

De skal fortsatt få kontakt med hverandre.

 

Hadde de ikke det, om Microsoft ikke gjorde Vista kompatibelt med XP nettverk, så hadde de driti skikkelig på draget, da nesten alle bedrifter som bruker windows kjører XP/2k

 

Foresten så er IPX den netverks protokolen som brukes av Novell systemer. Verken XP eller Vista har støtte for det default, men det kan legges inn i ettertid hvis det er behov for det.

fungerr helt fint bare du har en router med DHCP server

Lenke til kommentar

Fildeling i Vista og XP er da ikke noe problem.

 

Det fungerer nesten helt likt i begge to, nemlig høyreklikk på mappen som skal deles og velg deling og sikkerhet (eller høyreklikk på mappen som skal deles, velg egenskaper og så fanen deling.)

 

I XP bare haker du av at filen skal deles på nettverket.

 

I Vista må du vel starte en delings veiviser om jeg ikke husker så mye feil. Den guider deg gjennom delings prosessen med å sette rettigheter osv.

 

Når det er gjort så skal XP maskiner og Vista makiner kunne dele filene over nettverket. Funket i hvertfall når jeg prøvde det for ett par måneder tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...