V5R1X Skrevet 23. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 23. januar 2008 Er det noen som kan komme en enkel definisjon av begrepet "kongruens" i språkvitenskapen? Gi gjerne et par eksempler på hvordan dette forekommer og ikke forekommer i det norske språk. Det er mange år siden jeg sist var borti dette begrepet, og Google gir meg heller ingen tilfredstillende svar. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Lolla Palooza Skrevet 23. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 23. januar 2008 Klarer det seg med leksikondefinisjonen? "(gram.) Det forhold at flere samhørende ord i en setning bøyes sammen; det er kongruens i tallbøyning mellom substantivet og adjektivet i en stor hund - stor-e hund-er." Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. januar 2008 Klarer det seg med leksikondefinisjonen? "(gram.) Det forhold at flere samhørende ord i en setning bøyes sammen; det er kongruens i tallbøyning mellom substantivet og adjektivet i en stor hund - stor-e hund-er." Nja, det var det jeg ikke følte helt at det gjorde. Har en noenlunde tanke om hva det dreier seg om, men skulle likt å ha sett fenomenet i aksjon. Men takk for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå