Cerv Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Her er spesifikasjonen på min harddisk: Temperature (Metric) Operating 5° C to 55° C Non-operating -40° C to 65° C Tror jeg har hørt noen si at rundt 40'C var optimalt, med tanke på lager og olje/smøring. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 (endret) Stabil temperatur et sted mellom 25-45'C er anbefalt Endret 25. januar 2008 av PepsiCo Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Mye ukvalifisert synsing her .... Noen som kan vise til uttalelser fra hardddisk-produsenter e.l.? Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 http://www.hardware.no/artikler/google_sli...ilanalyse/36593 Lenke til kommentar
Cerv Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Mye ukvalifisert synsing her .... Noen som kan vise til uttalelser fra hardddisk-produsenter e.l.? Her er spesifikasjonen på min harddisk:Temperature (Metric) Operating 5° C to 55° C Non-operating -40° C to 65° C Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Hadde en gang en diskusjon med en tekniker som jobbet med drift av store databaser (Skandiabanken's systemer) Hans erfaring var at det viktigste for lang levetid på harddisker var en jevn temperatur innen diskens spesifikasjoner. Høy eller lav temperatur var ikkje så viktig, bare det ikkje var for mye variasjon. Varierende temperatur fører til at komponentene utvider seg / trekker seg sammen, og det sliter mere enn bruk i jevnt temperatur. Han anbefalte faktisk å koble ut strømsparing på disker for at de skulle holde jevn temperatur hele tiden. Så enig med Pepsico altså. Lenke til kommentar
7r Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 Så jeg bør egentlig ha på maskina mi hele tida? Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Viss du tenker på levetid til maskinen, ja. Viss du tenker strømregning, nei. Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Så jeg bør egentlig ha på maskina mi hele tida? tja jeg har en gammel pc som er 10 år gammel som fortsatt er i bruk og den blir skrudd av og på hele tiden så trur ikke det er noe fare. Når det er snakk om slike store servere med mange hdd er det alltids fare for noen hd som har dårlig kvalitet pga variasjon kan skje ved produksjon av disken. Lenke til kommentar
jeg_lyver_mye Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Leste at google hadde en rapport på at de harddiskene som holdt lengst hos dem hadde en temp. på 35 grader gjennomsnittelig. Kanskje den mest optimale temp. på en harddisk? Ingen problem å kjøle en harddisk, en liten vifte er nok og du skal se den suser ned . Lenke til kommentar
tranzer Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 alt det jeg har å si er at prøv å få den LAVEST så mulig som meg 20 ++ varer HDD lengere og Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 40 grader går helt fint, det er hva temperaturen er på de fleste diskene i PCene våre på jobben, ekstremt skjeldent at disker dør her i gården i alle fall. Tror nok du sliter mye mer på diskene med å kjøre dem opp og ned hele tiden, ved å ta av pc om natten, reboot osv. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) alt det jeg har å si er at prøv å få den LAVEST så mulig som meg 20 ++ varer HDD lengere og Alt utstyr, både elektronikk og mekanikk har en optimal temperatur. Å si at den skal være lavest mulig er ikkje nødvendigvis riktig. Når Google, som drifter titusenvis av servere sier at disker som har en temperatur som ligger rundt 35 grader i snitt varer lengst, så tror eg de veit kva de snakker om. De skifter sikkert tusenvis av disker hvert år. At jevn temperatur er viktigst er eg helt sikker på. Om det er 25 eller 45 grader tror eg har mindre å si, men om det ofte varierer mellom 25 og 45 grader tror eg det fort går ille. Endret 20. februar 2008 av Dragavon Lenke til kommentar
tranzer Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 aha.. lært noe nyttig i dag gitt ^^ men jeg har jo 20-25 hele tiden.. det er vell bra? Lenke til kommentar
jeg_lyver_mye Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Her kan dere lese: http://labs.google.com/papers/disk_failures.html Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Mine varierer fra 25-27, ikke stor variasjon her nei. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Her kan dere lese:http://labs.google.com/papers/disk_failures.html Det var jo interresant lesning. Takk for den Spesielt det om at en temperaturvariasjon på så lite som 15 grader så ut til å kunne firedoble risikoen for feil. Endret 20. februar 2008 av Dragavon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå