Gå til innhold

Kva betyr knapper på ein kompressor?

Anbefalte innlegg

Eg har ein kompressor, men eg veit ikkje kva alle knappane og skruknottane styrar.

Det er ein ACL2 compressor/limiter/gate.

SKRUKNOTTAR:

EXP/GATE:

Threshold

COMPRESSOR/LIMITER:

Threshold

Ration

Attack (ms)

Release (sec)

Output

ENHANCER:

Process

KNAPPAR:

COMPRESSOR:

Auto

In/out

Desse knappane og skruknottane eg har nemd, veit eg ikkje heilt kva betyr og kva dei forandre på.

Eg håpar nokon veit kva desse dei betyr.

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Threshold - Hvor høy amplitude (høyt volum på signalet) det må være før kompressoren reagerer. Når du øker denne må signalet ha store amplituder for å nå opp til threshold-verdien før kompressoren slår inn, og motsatt når du skrur den nedover. Som regel oppgis threshold i dB. Dette blir nesten som "følsomheten" til kompressoren.

Ratio - "Ratio" er engelsk og betyr "forhold". Ved å skru på ratio kan du stille inn hvor mye kompressoren kan komprimere når thershold-verdien overstiges. Ved et 1:1-forhold vil den ikke gjøre noe som helst, mens ved uendelig:1 vil, i teorien, ikke amplituden noen ganger overstige threshold. Ratio kan så si kalles for "styrken" du vil komprimere dynamikken med når threshold-verdien først overstiges. Men vær forsiktig, for lav threshold og/eller for høy ratio gir ofte "pumpende" dynamikkomprimering hvor man hører at kompressoren jobber og hele tiden skrur volumet opp og ned. En god kompressor-konfigurasjon er slik at man ikke hører den arbeide med dynamikken/volumet i lydsignalet. :)

Attack - "Angrep" rett og slett. Attack er hvor hurtig kompressoren kan reagere til amplituder som overstiger threshold. Denne oppgis ofte i millisekunder, altså tusendeler. Om du stiller attacken til f.eks 10 ms, og det kommer en kjempe peak/stor amplitude som varer kun 3 ms, så vil ikke kompressoren reagere på denne.

Release - Når amplituden til lydsignalet overstiger threshold-verdien, og kompressoren har begynt å arbeide med signalet, så er release tiden det tar fra amplituden ikke lengre overstiger threshold til kompressoren ikke lengre komprimerer signalet. Release kan man nesten kalle "tregheten" til kompressoren til å holde opp å arbeide med signalet når det ikke lengre overstiger threshold-verdien.

Output - Denne tenker jeg bare justerer volumet av det ferdigbehandlede signalet, omtrent som en volumknobb.

Nå skal det sier jeg ikke er noen ekspert på området, men håper dette var til hjelp og at min forklaring ikke er så veldig feilaktig. :)

PS. Det finnes mange artikler og diverse om kompressorer om du søker på Google.

Lenke til kommentar
Eg har ein kompressor, men eg veit ikkje kva alle knappane og skruknottane styrar.

Det er ein ACL2 compressor/limiter/gate.

SKRUKNOTTAR:

EXP/GATE:

Threshold

COMPRESSOR/LIMITER:

Threshold

Ration

Attack (ms)

Release (sec)

Output

ENHANCER:

Process

KNAPPAR:

COMPRESSOR:

Auto

In/out

Desse knappane og skruknottane eg har nemd, veit eg ikkje heilt kva betyr og kva dei forandre på.

Eg håpar nokon veit kva desse dei betyr.

Takk for alle svar!

.

Skrevet med egne ord/erfaringer og ikke oversatt fra noen nettside..

Threshold - Setpunkt! Alle signaler høyere enn dette punktet vil aktivere kompressoren.

Ratio - Dette forholdet angir hvor mye signalet skal reduseres når signalet overstiger treshold punktet.

Attack - Hvor lang tid det tar før kompressoren reagerer etter signalet overstiger treshold punktet. Merk; Lave attack-tider i kombinasjon med en høy ratio vil fjerne (musikalsk) dynamikk, og det vil man som regel ikke..

Release - Hvor lang tid kompressoren skal fortsette å jobbe etter lydsignalet er kommet under tresholdnivået igjen.

Output - Sier seg selv, det er en volumkontroll for signalet som går ut av kompressoren.

Det er ofte vanskelig å høre endringer man gjør på en kompressor, så det kan være en idè å prøve en software basert kompressor for å få visuelle tilbakemeldinger av hva som skjer.. hvis man aldri har rørt en kompressor før..

Lenke til kommentar

No begynner eg å tvile på kva ein kompressor egentlig er.

Eg trudde det var noko for avansert instillinger av lyden og fordeling av bass og diskant lyd. Eg har kanskje tatt feil?

I så fall kan nokon forklara meg kva det er?

Lenke til kommentar
No begynner eg å tvile på kva ein kompressor egentlig er.

Eg trudde det var noko for avansert instillinger av lyden og fordeling av bass og diskant lyd. Eg har kanskje tatt feil?

I så fall kan nokon forklara meg kva det er?

En kompressor kompenserer for plutselige volumforandringer i lydkilden.. La oss si det på en noe enkel måte :

En kompressor er en komponent som (kan) spare deg for å sitte å skru rundt volumknappen manuelt hver gang det er et parti i en låt som er mye høyere i volum enn resten av låta ;)

Lenke til kommentar
Gjer ein kompressor ikkje meir enn da?

Eg har hørt at den skal fordele bass og diksant lyd, er det sant eller?

Nei det stemmer nok ikke ;) Hvis du har en multi-band kompressor kan du velge å bare behandle bass frekvensene eller mid / diskant frekvensene..

Det er ikke et delefilter eller highpass/lowpassfilter du mener? En kondensator som fjerner bassfrekvensene f.eks..

Kompressoren brukes av musikere og mixere / master engineers i lydbehandling av f.eks inspilling av et album..

Lenke til kommentar
Eg er forvirra!

Men eg trur nok da var equalizer eg tenkte på.

Men på kompressoren, så er det limiter og gate og kompressor, kva er limiter og gate til?

Bruk Google ;)

Kompressor brukes for å senke volum..

Limiter brukes for å øke eller begrense volum..

Gate brukes for å stoppe signaler som lavere enn et gitt nivå.. (også kjent som noise gate)

Equalizer brukes til å øke eller redusere styrken til en valg frekvens.. For.eks å øke bass eller redusere diskant..

Exciter er en slags equalizer..

Lenke til kommentar

Kompressoren er grunnverktøyet. Men tweaking av en kompressor kan man få til en "limiter" som hindrer lydnivået i å overkomme et visst nivå, og man kan få til en "gate". Det samme gjelder forøvrig i "excitere" som egentlig er en fancy kompressor som fungerer motsatt slik at den uthever den eksisterende dynamikken. Så alle disse rare begrepene (med unntak av equalizer blant de begrepene nevnt i tråden) er egentlig spesialiserte kompressorer (som ofte også inneholder komponenter som ligner på andre signalprosessorer, f.eks equalizere).

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Ja, det har eg. Men det som står om det er ganske avansert, eg forstår nesten ingenting og på toppen så er det meste på engelsk.

Egentlig så kan du finne ut alt på internett, eg trudde eit forum var ein plass dar eg kunne spørra folk om spørsmål.

Og få forenkla svar så er mykje lettare å forstå enn da eg Feks. finn på wikipedia.

Her har eg søkt på gain på wikipedia, da eg finn: G(dB)=10 log(Pout/Pin)). Det er umulig for ein amatør som meg å forstå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei fikk bare lyst til å gi eksempler om kompressorbruk.

Kompressorbruk i studio:

- hvis du hører på dance musikk vil du høre at musikken pumper. dvs, bakgrunns melodien minsker volum i takt med hver takt (bass kick). dette gjøres ved at en kompressor tar imot signaler fra bass trommen, i det bass trommen slår vil annen lyd minske, eks: my my my av erik prydes.. osv.

- en kompressor kan også brukes over bassgitaren eller stemmen, i og med at volumet i stemmen eller en analog bass varierer mye, noe som vil føre til en smothere eller en varmere bass lyd...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Hei fikk bare lyst til å gi eksempler om kompressorbruk.

Kompressorbruk i studio:

- hvis du hører på dance musikk vil du høre at musikken pumper. dvs, bakgrunns melodien minsker volum i takt med hver takt (bass kick). dette gjøres ved at en kompressor tar imot signaler fra bass trommen, i det bass trommen slår vil annen lyd minske, eks: my my my av erik prydes.. osv.

- en kompressor kan også brukes over bassgitaren eller stemmen, i og med at volumet i stemmen eller en analog bass varierer mye, noe som vil føre til en smothere eller en varmere bass lyd...

det er side-chaining, og kan ikke gjøres bare med en kompressor,

det er andre ting som også må gjøres for å få til side-chaining.

(burde ikke brukes i noen annen musikk en fjortis tekno)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Input level (input level)

low gain (low gain)

xover freq (xover freq)

high gain

Veit nokon kva desse skruknottane betyr?

Dette ser ikke ut som en kompressor i det hele tatt. Input level er hvor høyt signal du mater inn - med andre ord gain. Low gain er nok boost i lave frekvenser, og high gain er høye frekvenser. xover freq er det samme som audio crossover. Det er et delefilter som lar deg dedikere frekvenser til gitte høyttaler-drivere. Finnes også i hardware, og da kalles det delefilter. Så det er i bunn og grunn et slags software-filter. Ser ut som dette du beskriver inneholder multiband processor i tilleg, slik at du (som jeg sa) kan stille på frekvensenes gain i tillegg til filteret.

Mulig du har hentet dette ut fra en multiband kompressor, der man kan stille kompressor-verdier på gitte frekvensområder istedet for på hele spekteret. Er så mange VST'er der ut, så aner ikke hva som finnes lengre - hehe!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...