Gå til innhold

[Løst] Melding om ankommet ufortollet sending

Anbefalte innlegg

Har fått brev av posten der det står:

MELDING OM ANKOMMET UFORTOLLET SENDING

Avsender:

Avsenderland: Singapore

For tollklarering av sending må følgende dokumentasjon vedlegges:

Fødselsnr (11 siffer) må påføres og sendes inn: _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Legg ved faktura, kvittering eller kontoutskrift angående kjøpet.

Innhold: Klokke

Alternativ 1: Posten kan fortolle. Nedestående fortollingsfullmakt må fylles ut, signeres og sendes inn.

Fortollingsprisen er kr. 196. Om vareverdien er under kr 1000, og varen ikke er restriksjonsbelagt, er prisen kr 97. Mva og eventuelle avgifter kommer i tillegg. Ikke-deklarasjonspliktigesendinger behandles gratis.

Alternativ 2: Du kan ta hånd om fortollingen selv ved lokalt tollsted

Send deretter Postens referansenummer samt dokumentasjon på at sendinger er fortollet til Postens Godssenter i Oslo, så blir sendingen sendt til ditt lokale utleveringskontor. Pris: ved egenfortolling tilkommer tollagerkosntad kr. 97.

Han som sendte meg den pakken skal ha merket den med "gave". Så det er jo ikke normalt å faktura, kvittering eller kontoutskrift hvis det er en gave.

Så jeg lurer da på om jeg skal legge med en kontoutskrift?

Posten har jo så mange flott ord som vanlige dødelige ikke skjønner, så jeg lurer da på om det er noen som vett hva de betyr: Restriksjonsbelagt, Ikke-deklarasjonspliktigesendinger

Endret av xanonymx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Restriksjonsbelagt: Jeg vil tro de mener varer og produkter som fra tollvesenets side har "Restriksjoner ved innførsel". Veileder finner du her.

Ikke-deklarasjonspliktigesendinger: Jeg er litt usikker her, men jeg vil tro følgende: Hvis det viser seg at du ikke skal betale moms og toll for pakken, fordi verdien av produktet er under 200 (1000) kroner, så slipper du å betale noe som helst til posten.

Hvis pakken er merket "Gift" og verdien er satt til null (eller svært lavt), vil jeg tro at posten blir mistenksom, og derfor etterspør utfyllende dokumentasjon, som hva du FAKTISK har betalt for "Gaven".

Ellers er vel reglene slik at en pakke kun kan betegnes som gave dersom den er sendt mellom to privatpersoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...