Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Installere win XP på nytt og formatere -spare partisjon

Anbefalte innlegg

Hei.

PC-en har begynt å gå tregt og sliter med diverse småting.

Ønsker derfor å installere windows (XP pro) på nytt og formatere hardisken i samme slengen.

Det jeg lurer på er om jeg kan gjøre backup lettere ved å legge alt som skal tas vare på (musikk, filmer osv) på en egen partisjon, for så å installere XP på nytt og kun formatere resten av hardisken, altså ikke den nye backup-partisjonen.

Vil det fungere?

På forhånd takk for svar.

Endret av danimito
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

PC-en har begynt å gå tregt og sliter med diverse småting.

Ønsker derfor å installere windows (XP pro) på nytt og formatere hardisken i samme slengen.

Det jeg lurer på er om jeg kan gjøre backup lettere ved å legge alt som skal tas vare på (musikk, filmer osv) på en egen partisjon, for så å installere XP på nytt og kun formatere resten av hardisken, altså ikke den nye backup-partisjonen.

Vil det fungere?

Ja det vil fungere og det er den mest fornuftige måten å gjøre det på. Poenget er jo at du kan formattere windows (!) og beholde filene som du har kjær :love:
Lenke til kommentar

Men du trenger en "partisjons-editor" for å:

1) Redusere størrelsen på din nåværende C:-partisjon

2) Opprette en ny partisjon (D:)

Disk Management i XP støtter ikke 1)

Det finnes mange verktøy som kan gjøre dette. Felles for dem alle er at du ikke kan kjøre XP når du gjør det - det vanligste er at du booter fra en CD e.l. og endrer partisjonene, for deretter å reboote XP.

Gparted er et verktøy som har vært nevnt en del i det siste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...