soab Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 (endret) Grunnet dårlig respons på AVforum poster jeg samme tråd her i håp om å bli litt klokere:) Hei jeg har akkurat tatt lappen og kjører rundt i en VW Jetta 87 mod. Den hadde ikke noe anlegg org, men søstra mi har satt inn en JVC CD-spiller og to små høyttalere i hattehylla. Jeg synes diskanten er veldig fin i disse elementene, men kunne tenkt meg litt mer dynamikk og mer bass/mellomtone. Jeg har derfor tenkt å kjøpe to elementer til, men aner ikke hva og til hvilken pris. Derfor ville jeg satt pris på om noen kunne forklart meg litt om forskjellige typer høyttalere og hva alle begrepene betyr Jeg ønsker å bruke minst mulig penger, og klarer meg med helt grei lyd. Del gjerne tankene dine rundt om jeg skal ha forsterker eller kjøre rett fra cd-spilleren. Eksempler på begreper som er greske for meg: Coaxial, Komponent Som sagt, er helt grønn på dette temaet, så all lærdom som øker mine sjanser til å gjøre et godt kjøp settes stor pris på! -Anders Strand EDIT: CD-spilleren har 4x45W og de små elementene som sitter i er på ca 3-4 tommer. EDIT2: Hvor er det best å plassere høyttalerne? Endret 23. januar 2008 av soab Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 (endret) i min Vento (Jetta 1995) var det veldig greit, for det var plass til 6" i dørene, er det det i din? isåfall vil jeg anbefale deg disse: http://www.mamut.net/dynabel/subdet349.htm som selvfølgelig var utgått, men tror disse: http://www.mamut.net/dynabel/subdet596.htm også skal være veldig bra, det jeg gjorde var at jeg tok de små diskantene og satte dem foran i dash'en der de gamle orginale høytalerene satt, og satt mellomtonen (6") i døra. komponentsett består vanligvis av to høytalere, mellomtone og diskant. coaxial er en høyttaler med 2 eller flere "montert på" component gir stort sett bedre lyd en coaxial. for å få best mulig lyd bør du også ha en basser, hvis du skal ha dette så billig som mulig vil jeg faktisk anbefale deg biltemas 8" rørbass (biltemas artikkelnr 24-781 ) som har en integrert forsterker, og som overasket meg veldig positivt, men det er klart at man får jo bare det man betaler for edit: budskjettet bestemmer, hvis du har penger til det blir det mye bedre lyd, og mye bedre trøkk av å ha en forsterker, men det fører til at du også må legge en ganske dyr kabel, samt kjøpe en kondensator hvis det skal være noe vits i det. Endret 23. januar 2008 av SirAmp Lenke til kommentar
soab Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2008 Takk for gode tips:) Men jeg har noen flere spørsmål: Trenger jeg forsterker for å kjøre det høyttalersettet du linker til? Trenger jeg et sett med 2 diskant og 2 mellomtone/bass når jeg allerede har 2 små høyttalere? Det står at kontinuerlig effekt er på 50W, vil det gå an når spilleren gir 4x45W? Hva er de to tingene nederst til høyre på dette bildet? -Anders Strand Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 (endret) 4x45w står det ja, men jeg kan love deg at den er ikke i nærheten når det gjelder faktisk RMS effekt. Jeg ville kjørt frontsettet på en forsterker ja. Det blir rett og slett alt for dårlig på en cd spiller. Hvilke høytalere har du baki bilen? Endret 23. januar 2008 av jij1984 Lenke til kommentar
soab Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2008 Det er noen små pioneer høyytalere. 3-4 tommer. klarte ikke lese av modellen noe sted. Hvor mye vil en brukbar forsterker koste? Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Det er noen små pioneer høyytalere. 3-4 tommer. klarte ikke lese av modellen noe sted. Hvor mye vil en brukbar forsterker koste? Kanskje du klarer deg med en slik http://www.xtremecar.no/shop/product_info....roducts_id=5397 Selv ville jeg gått opp et hakk... http://www.xtremecar.no/shop/product_info....roducts_id=5398 Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Takk for gode tips:) Men jeg har noen flere spørsmål:Trenger jeg forsterker for å kjøre det høyttalersettet du linker til? Trenger jeg et sett med 2 diskant og 2 mellomtone/bass når jeg allerede har 2 små høyttalere? Det står at kontinuerlig effekt er på 50W, vil det gå an når spilleren gir 4x45W? Hva er de to tingene nederst til høyre på dette bildet? -Anders Strand bør ha forsterker, men må ikke grunnen til at det er fire høytalere er at det er 2 for hver side, en diskant og en mellomtone, alså høyre og venstre i bilen. dingsene nederst til høyre er delefiltere, som gjør at høytalerene slipper å slite med frekvenser de ikke er lagd for, altså diskanthøytaleren får bare diskant, mellomtone høytaleren får bare mellomtone. Lenke til kommentar
soab Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2008 Okei da er forsterker utelukket for øeblikket. Da har jeg et nytt spørmsmål. Hvordan få best lyd ved å kjøre høyttalerne rett fra CD-spilleren? Beholde de små høyttalerne og sette inn 2 til med dypere lyd, eller erstatte de små med noen bedre? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 nytt frontsett, f.eks det jeg linket til. plassert forran i bilen, der du faktisk sitter å hører på det, hattehylle høytalere gir etter min mening herpa lydbilde. men vil definitivt anbefale deg å invistere i en basser. f.eks rørbassen fra min første post, denne vil gi lydbildet mer fyldig og komplett, den kan godt stå i bagasjerommet, men du vil da måtte trekke en 12V kabel fra batteriet, og en signalkabel fra spilleren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå