Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Kulturo: Rambo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skribenten ser ikke helt ut til å ha forstått hva Rambo-filmene opprinnelig går ut på. FOR mye blod og gørr? Umulig. "Åh nei og nei, dette var grusomt" har aldri vært min stil for å uttale meg om actionfilmer. Personlig tror jeg dette rett og slett blir bedre enn noen gang, gleder meg til å se den.

Lenke til kommentar
Skribenten ser ikke helt ut til å ha forstått hva Rambo-filmene opprinnelig går ut på. FOR mye blod og gørr? Umulig. "Åh nei og nei, dette var grusomt" har aldri vært min stil for å uttale meg om actionfilmer. Personlig tror jeg dette rett og slett blir bedre enn noen gang, gleder meg til å se den.

For det første; handler ikke Rambo om "action, gladvold og karikerte rollefigurer" slik jeg har skrevet i anmeldelsen? Jeg er klar over at Rambo handler om vold, og filmen er egentlig veldig heftig. Men, som våre karakterbeskrivelser sier:

"6 - Nokså godt

En utgivelse som får denne karakteren, er ganske god, og mange vil kunne finne glede i denne filmen eller plata. Her er det imidlertid vesentlige problemer som gjør at opplevelsen ikke nødvendigvis er like morsom hele tiden. En god del momenter kunne vært bedre. Disse utgivelsene fortjener absolutt å bli sjekket ut, men vær oppmerksom på at disse utgivelsene ikke nødvendigvis passer for alle."

Jeg synes i utgangspunktet filmen gjør veldig mye riktig, men det er vanskelig å gi en film en veldig god karakter, når mange, blant annet undertegnede, vil ha ganske store innvendinger mot virkemidlene. Og jeg har ikke hatt særlig store problemer med å se de tidligere Rambo-filmene. Jeg har heller lite problemer med å se andre, veldig blodige filmer, men det handler mye om måten det blir gjort på. Den så ekstreme volden har tilsynelatende liten hensikt i denne filmen, det virker som man bare har bestemt seg for å ta ting til et nytt nivå, uten egentlig å ha noen grunn for det. Det reagerer jeg på, for når man drar den så langt kommer det i veien for en film som i utgangspunktet er både tett regissert og spennende.

Dessuten må man huske på at Saw og Rambo er filmer innenfor to helt forskjellige sjangere. I skrekkfilmer brukes volden for å skremme, mens i actionfilmer skal man ikke bli skremt eller støtt, man skal i bunn og grunn bli underholdt og ha det spennende.

Lenke til kommentar
Den så ekstreme volden har tilsynelatende liten hensikt i denne filmen, det virker som man bare har bestemt seg for å ta ting til et nytt nivå, uten egentlig å ha noen grunn for det.
Hvordan kommer man seg da opp på et nytt nivå? Noen må ta det første steget. Men nå gleder jeg meg til å se filmen og se om jeg faktisk er enig (selv om jeg tror jeg kommer til å elske den) :)
Lenke til kommentar
Den så ekstreme volden har tilsynelatende liten hensikt i denne filmen, det virker som man bare har bestemt seg for å ta ting til et nytt nivå, uten egentlig å ha noen grunn for det.
Hvordan kommer man seg da opp på et nytt nivå? Noen må ta det første steget. Men nå gleder jeg meg til å se filmen og se om jeg faktisk er enig (selv om jeg tror jeg kommer til å elske den) :)

Jeg likte filmen godt, jeg, men når til og med en filmanmelder, som har sitt mye mer enn en gjennomsnittlig kinogjenger har, syns det nesten er litt vanskelig å se filmen pga. de sterke virkemidlene, smører de tjukt på. Eventuelt kan det hende de "traff" meg hardere enn andre, men jeg skjønner ikke hvorfor det skulle gå mer inn på meg enn en annen kinogjenger.

Og til de som lurte på hvordan man skal ta ting til et nytt nivå; jeg er usikker på om det er nødvendig å ta ting til et nytt nivå når det gjelder denne typen vold. Det er rett og slett veldig plumpt, jeg er ikke imot skjermvold hvis det gjøres med vilje og med litt stil. Men det gjøres det ikke her.

Lenke til kommentar

Rambo gå for langt? :dontgetit:

Denne anmeldelsen hypet filmen enda mer for meg. Skummelt.

Sly overbeviste stort med sin nostalgiske og veldig bra symbolske film Rocky Balboa i fjor (symbolsk i henhold til Sly sitt eget liv). Denne filmen høres ut til å være slik Rambo skal være. Må prøve å tone ned forventningene litt, har ikke lyst til å bli skuffet ^^

Lenke til kommentar

skal se denne, og som de fleste andre her så stusser jeg litt over kommentaren "tone ned volden litt".

men jeg har heller ikke sett den enda, så det er jo ikke utenkelig at det stemmer. dog så liker jeg rå vold i denne type filmer, og er ganske lei av pg-13 filmer. die hard 4 f.eks. den burde vært 18 år på. eller i det minste 16. altså litt råere over hele registeret.

Lenke til kommentar
skal se denne, og som de fleste andre her så stusser jeg litt over kommentaren "tone ned volden litt".

men jeg har heller ikke sett den enda, så det er jo ikke utenkelig at det stemmer. dog så liker jeg rå vold i denne type filmer, og er ganske lei av pgr-13 filmer. die hard 4 f.eks. den burde vært 18 år på. eller i det minste 16. altså litt råere over hele registeret.

Helt enig. Rambo bør få R18. Filmutviklere er alt for snille og vil gjerne ha bredest publikum slik at de lager den mest "barnevennelig" selv om filmen egentlig ikke burde være det.

Her har Rambofilmen gått en annen vei og satser på voksenpublikumet. Noe som gjør at filmen i alle fall får min støtte (Kino, DVD) og ikke blir en nedlastningsfilm!

Gleder meg vilt, elsker rambo1 og 2, 3ern er litt laber.

Endret av discostu
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...