fudun Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 (endret) Hei, jeg prøver å finne ut av HSDPA på mobilen min (N95), og lurer på om jeg egentlig får det, eller om det bare er "vanlig" 3G. Jeg sitter midt i Oslo sentrum, og i følge Netcom, har jeg maksimal dekning her. I høst så jeg en stund 3.5G-symbolet under dekningsindikatoren, men i det siste har jeg bare sett 3G. Dette må bety at jeg enten ikke får 3.5G, eller at det identifiseres som 3G. Noen som vet? Hverken Chess eller Netcom support kunne gi meg noe svar på dette. I mangel på gode "speedometer" til mobilbruk, har jeg lite lyst til å svi av for mye på å teste dette, dersom det uansett skal stå 3.5G oppe i hjørnet. EDIT: Der fikk jeg plutselig 3.5G når jeg surfet, og forsøkte å kjøre igang en test fra dslreports.com, men ble oppringt av en svensk selger av noe slag underveis og da jeg la på stod det 'E', og jeg hadde fått 52kb/s som resultat. Når jeg forsøker igjen, får jeg fortsatt bare Edge... ustabilt opplegg. Endret 23. januar 2008 av fudun Lenke til kommentar
HaraldCL Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 N95 har støtte for HSDPA, såvidt meg bekjent. NetCom sin HSDPA dekning er dårligere dog. http://www.dagensit.no/mobil/article1243834.ece Denne artikkelen er riktignok fra slutten november, så NetCom kan ha kommet langt siden da. Men resultatet var ganske dårlig for NetCom sin del. Lenke til kommentar
fudun Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 At N95 har støtte for HDSPA er vel en kjent sak... Hvordan man får målt ytelsen skikkelig er jeg derimot ikke så kjent med. Fikk til slutt litt over 100kb/s fra dslreports, og da indikerte telefonen 3.5G hele veien. Brukte sikkert totalt over 100 spenn på dette også. Surt. Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Koble telefonen til en PC (som modem) via kabel (obs! ikke bluetooth!). Start en FTP-overføring fra ftp.uninett.no, last ned hva som helst. Hvis du har HSDPA-dekning får du 200-500 KB per sekund. Altså kilobyte per sekund. -snubbel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå