ArmenMinAU Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Hei Tenkte kanskje jeg kunne ta 3mx og 2fy som privatist, men det krever sannsynligvis en hel del arbeid. Går på almenn påbygg i tillegg, men det takler jeg. På påbygg tar jeg kun 1y. Er det mulig å ta privatisteksamen til våren, eller er det umulig å lære seg alt frem til da? Må man ha 2mx før man kan ta 3mx? Er rimelig god i matte. Leste igjennom et par eksamensoppgaver på 3mx og 2fy, og det virket egentlig ikke så vanskelig. Sinus o.l. har jeg hatt om tidligere på elektro. Takk Lenke til kommentar
EDB Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 For å melde deg opp til våren måtte du ha meldt deg opp før 15. januar. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2008 Men jeg ser jo at det er mulig å ta i mai også og at man må melde seg opp før 1. februar. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Tror ikke du får 3mx og 2fy siden vi har gått over til den nye læreplanen, men R2 (realfagsmatte 2) og F1 (fysikk 1). R1 mer på læreplanen enn 2MX, og R2 har mer på læreplanen enn 3MX. Veit ikke med fysikk, dessverre. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2008 Man har ikke gått over til den nye læreplanen ennå. VK2 er jo fortsatt på gammel reform. Ingen som kan noe om dette? Lenke til kommentar
Kleif Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 (endret) Jeg tar 3mx, 2fy og 3fy på et halvår nå, med eksamen til våren. Jeg vil tro det blir rimelig hardt å hoppe rett på 3mx uten 2mx fra før. Uansett så er det for seint å melde seg opp til våren nå. Edit: Får du ikke tatt disse fagene på påbygning? Endret 23. januar 2008 av Kleif Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2008 Nei, kun studiekompenanse og 1Y. Tar du realfagskurs? Lenke til kommentar
Kuffe Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Hei Tenkte kanskje jeg kunne ta 3mx og 2fy som privatist, men det krever sannsynligvis en hel del arbeid. Går på almenn påbygg i tillegg, men det takler jeg. På påbygg tar jeg kun 1y. Er det mulig å ta privatisteksamen til våren, eller er det umulig å lære seg alt frem til da? Må man ha 2mx før man kan ta 3mx? Er rimelig god i matte. Leste igjennom et par eksamensoppgaver på 3mx og 2fy, og det virket egentlig ikke så vanskelig. Sinus o.l. har jeg hatt om tidligere på elektro. Takk Jeg har gått elektro og er ferdig utdannet eletrikker, jeg tar nå almenfag påbygning + 3mx og 2fy. Skal opp som privatist nå til våren. 2fy virker som et ganske enkelt fag, eksamen er kun muntlig, nåt det gjeler 3mx er det ett fag som krever mye arbeid for å oppnå en god karakter, eksamen er skriftlig. Sinus o.l. er 10x vanskligere i 3mx enn det var på elektro. Du kan se på privatist eksamene på Utdanningsdirektoratet.no Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2008 Hvorfor sier dere at fristen har gått ut for å melde seg på? På privatistweb står det 1. februar. Står også at eksamen er den 28. mai. Er det i det hele tatt mulig å lære seg 2 fy og 3mx frem til da dersom den datoen stemmer isåfall? Hva med 2mx? Lenke til kommentar
Kleif Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Jeg tar fagene på privat vgs. Selv om du har vært borti sinus, cosinus og tangens på elektro, vil du neppe klare en eksamen uten å ha arbeidet en god del med 3mx. Som tidligere nevnt; det blir mye mer avansert. Jeg er enig i at 2fy er temmelig enkelt, og det vil man sikkert klare på egenhånd, men er verre med 3fy, som jeg tar samtidig. Dette faget bygger på 2fy, og jeg merker at jeg mangler grunnkunnskaper. Jeg kan aldri tenke meg at 3mx vil være noe enklere, og spesielt ikke hvis du ikke tar 2mx samtidig engang. Dersom det ikke hadde vært for seint, hadde du vel ikke hatt så mye å tape på et forsøk, annet enn de 330 kronene en privatisteksamen koster pr. fag. Dette ville kreve MYE arbeid fra din side, med tanke på at det kun er et halvår, og at du har påbygg i tillegg. (Er det samme oppmeldingsfrister over hele landet?) Lenke til kommentar
enkasasa Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 du må ha 2mx for å ta 3mx, jeg måtte ihvertfall det.. Og tror det er ganske vanlig å måtte ta det. 3mx er absolutt mye vanskeligere enn 2 mx og er ett slit hvis du skal ta det som privatist tror jeg.. Lenke til kommentar
Kleif Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Hvorfor sier dere at fristen har gått ut for å melde seg på? På privatistweb står det 1. februar. Står også at eksamen er den 28. mai. Er det i det hele tatt mulig å lære seg 2 fy og 3mx frem til da dersom den datoen stemmer isåfall? Hva med 2mx? Skal ikke si at noe er umulig, men tror det blir vanskelig uten 2mx. Uansett vil det kreve veldig mye arbeid. 2fy tror jeg du greier bra. Skal du satse på en ingeniørutdanning, siden du vil ha de fagene? Lenke til kommentar
EDB Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Hvor har du funnet ut at du fortsatt kan melde deg opp? Står jo " Privatistweb er nå stengt for registrering av eksamen våren 2008" på førstesiden til Privatistweb. (Nå har jeg valgt Oppland, men regner da med at det er like frister rundt om i landet.) Lenke til kommentar
Kleif Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Du kan jo melde deg opp til høsten, så har du bedre tid å lese på Lenke til kommentar
Kuffe Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Fristen var 15.januar. Man må ikke ha 2mx for å gå til 3mx, men anbefaler det på det sterkeste, 3mx bygger utrolig mye på 2mx. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2008 Generell informasjon for privatisteksamen Oppmeldingsfrist Fristen for oppmelding til våreksamen er 1. februar og til hausteksamen 15.september. Dette gjeld privatisteksamen og tverrfagleg eksamen for praksiskandidatar og lærlingar. Same frist gjeld også for betaling av eksamensavgift for desse eksamenane. All oppmelding skjer elektronisk via www.privatistweb.no Prøv å velg sogn og fjordane. Lenke til kommentar
Kuffe Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Så det nå, da har du en uke på deg. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 En jeg kjenner sier at man ikke må ha 2mx for å ta 3mx, og han har gått forkurs tidligere. Lenke til kommentar
Kleif Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Det er forskjell på må og burde. Hva er grunnen til at du vil ha disse fagene? Sivilingeniørstudier krever ihvertfall 4 i 3mx. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 Ingeniør ja. Men antar at jeg vil satse på forkurs likevel, men kanskje jeg kan ta 2mx som privatist slik at jeg får det litt enklere på forkurs. Men jeg spør igjen - er det så og si umulig å klare å lære seg 3mx og 2fy noenlunde greit til midten av mai? Jeg har 5/6 i matte. Kan man skippe 2mx og kun ta 3mx og komme inn på ingeniør? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå