Gå til innhold

Finnes det noe parti/gruppe for meg?

Anbefalte innlegg

Hmm... kan noen gi meg et eksempel på et kommunistisk demokrati? :hrm: Tenkte meg det.

Kommunisme som styreform er etpartisløsning. Cuba prøver seg nå med valg.

Good enough for you?

Så får tiden vise om det blir et demokratisk valg.

Det blir vel erklært "valgfusk" ganske kjapt, tenker jeg... Kommunisme og demokrati passer ikke sammen, noe som i bunn og grunn betyr at kommunisme er diktatorisk og udemokratisk.

Den utopiske kommunismen er faktisk ganske direktedemokratisk. Poenget bak den ihvertfall. Men vi kommer aldri til å se det praktisk gjennomført. Så da "koser" vi oss med statssosialisme alà leninsme/stalinisme/maoisme og lignende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det blir vel erklært "valgfusk" ganske kjapt, tenker jeg... Kommunisme og demokrati passer ikke sammen, noe som i bunn og grunn betyr at kommunisme er diktatorisk og udemokratisk.

Mens i demokratiet USA slipper man unna med valgfusk.. Man finner feil uansett styresett, og i et utopia ville kommunisme være supert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842

Det samme gjelder jo også libertarianismen. Libertarianere kaller jo gjerne demokrati for "flertallsdiktatur".

Og hva mener liksom med det? :!:

Dessuten er jeg ingen FrP-er, hvis det er det du tror, jeg er medlem i Unge Høyre ;)

Lenke til kommentar
Dårlig personangrep du avslutter med der.

Om alle hadde tjent det samme uansett hvor lenge de hadde jobbet kan du banne på at ingen hadde jobbet et sekund overtid. Verdiskapning hadde vært minimal osv.

Fyren svarte jo ikke på noe av det jeg skrev. Det stemmer at det blir lite overtid og innsats på jobben med kommunisme, men det var ikke temaet. Temaet var hvorvidt folk tar utdannelse med lik eller tilnærmet lik lønn.

Det siste var ikke noe personangrep. Det at man foretrekker enkle jobber ER et tegn på lav IQ.

Og hva mener liksom med det? :!:

Dessuten er jeg ingen FrP-er, hvis det er det du tror, jeg er medlem i Unge Høyre ;)

Kort og godt at prinsippfaste liberalister ikke kan være tilhengere av demokrati, fordi demokrati i praksis fører til reguleringer og støtteordninger.

Lenke til kommentar
Hmm... kan noen gi meg et eksempel på et kommunistisk demokrati? :hrm: Tenkte meg det.

Kommunisme som styreform er etpartisløsning. Cuba prøver seg nå med valg.

Good enough for you?

Så får tiden vise om det blir et demokratisk valg.

Cuba har gjennomført valg til nasjonalforsamlingen i "alle år". Ikke at valget er så demokratisk, men folket har noe innflytelse. Og lokalt er folkets innflytelse noe større enn nasjonalt. Cuba er et diktatur/ett parti-stat, men alt er ikke så bekmørkt som enkelte skal ha det til.

Lenke til kommentar
Det siste var ikke noe personangrep. Det at man foretrekker enkle jobber ER et tegn på lav IQ.

Så hyggelig at du angriper IQ'en. Jeg kverulerer litt, men tenker bare på hva folk flest hadde gjort. Hvis du tror at nordmenn flokker seg til krevende jobber når man kan få en mye mer avslappende en for samme lønn, er det utrolig naivt å tro noe annet. Hvis du tror Norge hadde fungert som det gjør nå med disse lovene er det heller din IQ vi bør debattere. Man trenger konkuranse ellers står landet stille.

Lenke til kommentar

Så hyggelig at du angriper IQ'en. Jeg kverulerer litt, men tenker bare på hva folk flest hadde gjort. Hvis du tror at nordmenn flokker seg til krevende jobber når man kan få en mye mer avslappende en for samme lønn, er det utrolig naivt å tro noe annet. Hvis du tror Norge hadde fungert som det gjør nå med disse lovene er det heller din IQ vi bør debattere. Man trenger konkuranse ellers står landet stille.

Nå har jeg jo kommet med argumenter mot det du skriver her, men du virket ikke særlig interessert i å svare. Ser man på østblokken, så var det jo ironisk nok de i manuelle yrker som var sløvest. Mange ingeniører i østblokken gjorde en helt grei jobb. Det er dessuten galt å tro at jobber som renhold og burgerflipping er avslappende. Fysisk sett er de mer slitsomme enn kontoryrker. Det er jo faktisk slik at mentalt arbeid tross alt er mer lystbetont enn manuelt arbeid. Det kan endog virke som om manuelt arbeid har så lav status i utviklete land, at det å slippe slikt arbeid i seg selv er motivasjon til å ta utdannelse.

Lenke til kommentar

Først må du komme med noen lenker på det du sier, for det andre bor ikke vi i østblokken og nordmenn har en helt annen mentalitet enn hva de hadde på den tiden. Kan også nevne at østblokken gikk til helvete, så hvis du vil at Norge skal bevege seg i den retningen, er det din mening. Men jeg er sterkt uenig.

20% av skoleelevene i norge sliter på skolen. Gir du dem skolemoral til å bli flinkere når dem vet at de får like høy lønn som en hjernekirug uansett hvordan det går? Selvfølgelig ikke.

Lenke til kommentar
All videre utdanning bør etter min mening være gratis og gis ut ved å se på 1) statens/landets behov 2) søkerens evner og 3) ønsker.

Hvorfor skal individets rett til å bestemme over eget liv komme sist? Hvorfor ikke la folk gjøre det som gjør dem lykkelige, så lenge de er kompetente? Hvorfor skal mitt liv dikteres av en upersonlig stat? Jeg synes det virker som om de fleste diehard kommunister ikke har noen tiltro til enkeltmennesket, og preges av et arrogant menneskesyn.

Den ideologien du støtter er på grensen til menneskefiendtlig.

Lenke til kommentar
Først må du komme med noen lenker på det du sier, for det andre bor ikke vi i østblokken og nordmenn har en helt annen mentalitet enn hva de hadde på den tiden. Kan også nevne at østblokken gikk til helvete, så hvis du vil at Norge skal bevege seg i den retningen, er det din mening. Men jeg er sterkt uenig.

20% av skoleelevene i norge sliter på skolen. Gir du dem skolemoral til å bli flinkere når dem vet at de får like høy lønn som en hjernekirug uansett hvordan det går? Selvfølgelig ikke.

Saken er at de tyve prosentene på bunnen, vil ende opp i ufaglærte yrker uansett. Det å skulle presse dem til å bli gode på teoretisk utdanning er ikke annet enn sadisme. Det er i det hele rimelig urealistisk å forvente at mer enn halvparten av alle unge skal ta høyere utdannelse. Hva den laveste halvparten gjør av teoretisk utdanning, så lenge de kan enkel regning samt å lese/skrive, så spiller det ingen rolle hvor lite eller mye utdanning de tar.

Jeg har ikke sagt at østblokken sitt system fungerte. Jeg har bare sagt at det ikke var problemer med å få folk til å ta utdannelse som var det store problemet. Når det gjelder lenker, så er det da allmen kunnskap at andelen som tar utdanning er høy i Norge. Du har jo dessuten ikke kommet med noen lenker selv.

Hvorfor skal individets rett til å bestemme over eget liv komme sist? Hvorfor ikke la folk gjøre det som gjør dem lykkelige, så lenge de er kompetente? Hvorfor skal mitt liv dikteres av en upersonlig stat? Jeg synes det virker som om de fleste diehard kommunister ikke har noen tiltro til enkeltmennesket, og preges av et arrogant menneskesyn.

Nå kan det jo faktisk se ut som om vi utdannete folk lurere når staten bestemte mer. Det har blitt flere skjevheter i sammensetningen av den utdannete befolkningen etter at folk i større grad kunne velge fritt fra og med det tidlige nittitallet her i landet. Individets valg har jo også ført til en realfagskrise i mange rike land, også i land som USA.

Lenke til kommentar
Saken er at de tyve prosentene på bunnen, vil ende opp i ufaglærte yrker uansett. Det å skulle presse dem til å bli gode på teoretisk utdanning er ikke annet enn sadisme. Det er i det hele rimelig urealistisk å forvente at mer enn halvparten av alle unge skal ta høyere utdannelse. Hva den laveste halvparten gjør av teoretisk utdanning, så lenge de kan enkel regning samt å lese/skrive, så spiller det ingen rolle hvor lite eller mye utdanning de tar.

Jeg mener hvertfall at det er en mye større sjangse for at de elevene kommer seg på beina når dem vet at de blir belønnet med bedre jobber hvis de står på. Hvis utdanning ikke har noe å si blir det et knekk på moralen hele norge vil kjenne. Kan du nevne andre land som fungerer i dag med sånne lover?

Jeg har ikke sagt at østblokken sitt system fungerte. Jeg har bare sagt at det ikke var problemer med å få folk til å ta utdannelse som var det store problemet. Når det gjelder lenker, så er det da allmen kunnskap at andelen som tar utdanning er høy i Norge. Du har jo dessuten ikke kommet med noen lenker selv.

Synes østblokken er et dårlig valg å sammenligne og det betyr ikke at slike lover hadde fungert i moderne Norge. Grunnen til høy utdanning er jo fordi folket vil ha brae jobber så dem kan tjene mer penger. Mener du virkelig at udanningen hadde vært det samme om alt ble fordelt likt uansett hvor bra jobb du hadde?

Lenke til kommentar
Jeg mener hvertfall at det er en mye større sjangse for at de elevene kommer seg på beina når dem vet at de blir belønnet med bedre jobber hvis de står på. Hvis utdanning ikke har noe å si blir det et knekk på moralen hele norge vil kjenne. Kan du nevne andre land som fungerer i dag med sånne lover?

Som jeg skrev, og du som vanlig ikke svarte på, den femtedelen som sliter vil uansett ikke klarer å hevde seg på skolen. De vil uansett bli utkonkurrert av de andre til de gode studieplassene. Det er faktisk slik at vi trenger ufaglært arbeidskraft også. Disse burde heller få begynne å jobbe når de er 15 eller 14 år gamle, slik det var i "gamle dager". For folk med så dårlige evner er teoretisk skole nærmest tortur.

Synes østblokken er et dårlig valg å sammenligne og det betyr ikke at slike lover hadde fungert i moderne Norge. Grunnen til høy utdanning er jo fordi folket vil ha brae jobber så dem kan tjene mer penger. Mener du virkelig at udanningen hadde vært det samme om alt ble fordelt likt uansett hvor bra jobb du hadde?

Ikke nødvendigvis likt, men du overdriver betydningen av økonomiske forskjeller, og ser helt bort fra status og gleden med det man driver med. Studier har jo vist at interessante arbeidsoppgaver er minst like viktig som lønn når man velger jobb og utdannelse.

Lenke til kommentar

Høres ut som om du er for samfunnslønn, og da heller jeg mot myagos sin tolkning.

Bare sånn for å svare for meg angående samfunnslønn / borgerlønn;

Hvordan folk kommer fram til slike ordninger / forslag skjønner jeg ikke. Det må være ettervirkninger fra -68 generasjonen.

Om vaskekona her på bruket hadde fått lik lønn om hun fant ut hun ville sitte hjemme å bli ekspert på home and away, kontra å gå rundt her og lide, tror jeg faktisk hun hadde valgt "home and away"-ekspert.

Ikke at det å være vaskekone er utrolig kjipt, men jeg vet med meg selv at ferie hele året for å gjøre ingenting er et gode jeg ville tatt med åpne armer. Ikke at jeg er lat, jeg ville jo brukt ferien til lange reiser, vært i naturen osv. Satset på at alle andre var dumme kyr som drev samfunnet videre. Jeg vet godt at samfunnet hadde fungert om jeg hadde brukt borgerlønnen slik. Problemet er at flere ville gjort det samme, spesielt dem i lavtlønnede yrker. Om man har 1-2000kr i mnd ekstra for å jobbe 60-80% ville jeg gitt blanke i jobben.

Klart vi diskuterer jo ikke samfunnslønn her. Vi diskuterer en persons politiske legning; Til trådstarter - Søk hjelp.

Lenke til kommentar

Som flere har påpekt kan nok noe av det jeg har skrevet virke ”menneskefiendtlig” ved første øyekast. Min mening er at en sterk stat er en nødvendighet for at holde folk i tømmene og gi et godt og rettferdig liv for alle. Når det gjelder jobb og utdanning går det selvfølgelig ann å diskutere dette ut og inn, jeg tror gratis utdanning og lik lønn for alle ville gitt folk mer frihet til å velge, likevel om noen uviktige yrker vi har i dag hadde blitt borte, men dette har jo dere en fin diskusjon om fra før.

Det største problemet med min ideologi er derimot om staten misbruker sin makt eller de som skal håndheve statens bestemmelser blir korrupte. Personlig har jeg tro på at roboter og kunstig intelligens kan ta over mange slike oppgaver i framtiden.

Så jeg er nok ikke en ekte kommunist, siden deres drøm er å gjøre staten unødvendig, det blir vel heller en slags blanding av kommunisme og fascisme som er min ”legning”. Og det er vel cirka det stalinisme er. (Dere som har peiling på akkurat dette får unnskylde meg hvis denne oppfatningen er helt hårreisende feil.)

(Det bare å fortsette debatten om andre ting her hvis dere ønsker det, mine meninger er absolutt ikke fastlåste (i de aller fleste saker) og det er alltid interessant å lese diskusjoner om disse temaene.)

Lenke til kommentar
Min mening er at en sterk stat er en nødvendighet for at holde folk i tømmene og gi et godt og rettferdig liv for alle.

Så alle er dumme og onde unntatt de som jobber i staten? Blir mennesker helt automagisk snille og gode og tenker på andre bare de får en maktposisjon i staten?

Jeg tror det motsatte. Jeg tror at makt ødelegger folk. Å gi noen for mye makt over andre mennesker åpner for misbruk av denne makten. Derfor må vi sørge for at ikke all makt samles hos en liten gruppe mennesker. Vi kan ikke la en liten gruppe mennesker detaljstyre alle andres liv!

Det største problemet med min ideologi er derimot om staten misbruker sin makt eller de som skal håndheve statens bestemmelser blir korrupte.

Nettopp. Her har du problemet. De er tross alt bare mennesker. Akkurat som oss andre dumme, onde, egoistiske som du mener at andre dumme, onde egoistiske mennesker må dominere livene til totalt!

Lenke til kommentar

Enhver kommunistisk stat har en statsstruktur. Et kommunitstisk utopia uten stat vil, som du sier, aldri skje.

Problemet med kommunisme, enten man får lønn eller ikke, er at folk vil bytte til seg goder/tjenster fra andre. Noen vil alltid klare å utnytte systemet.

Som du sikkert vet er en av de 7 dødssyndene misunnelse. Mennesker vil alltid være misunnelig på hva andre har, nesten uansett hva dem har selv. Har noen hus nært sjøen, skulle du ønske du hadde hus med sjøen. Får noen ny bil, skulle naboen ønske han fikk seg ny bil. Med kommunisme får man goder etter behov og såkalt "rettferdig" fordeling

Hva som oppfattes som rettferdig er subjektivt. Et hus er ikke et hus, noen hus er større og flottere enn andre. En genser er ikke en genser, osv. Til og med mat kan man misunne andre. Noen har fått mandelpoteter i sin matrasjon, du har bare fått beatepoteter.

I tillegg vil de som deler ut mat/goder ha en mulighet til å ta flere av disse godene selv, noe som igjen betyr at de kan bytte til seg ting andre steder, og systemet blir korrupt. Den som jobber for samfunnets beste blir ikke belønnet, mens den som lurer til seg goder ender opp som vinneren.

Overtidsarbeid som det drives med i stor skala i landet vårt i dag ville bli ulønnet. Få hadde tatt på seg overtidsarbeid om man ikke fikk noe igjen for det, selv om det hadde gavnet samfunnet aldri så mye. Verdiskapning, som nyetablering av nye bedrifter m.m. hadde blitt langt mindre, ettersom staten eide alt uansett.

Videre kan vi ta jorden. Om ingen eier jorden vil man ikke føle samme ansvar for den. Om man ikke eier huset man bor i, behandler man det gjerne der etter.

Lenke til kommentar
Du er så blodrød som det går an å skape et menneske.

Velkommen til NKP. Skal ikke si at jeg er enig. Overhodet. Men det er ditt valg. Det er heller få/ingen revolusjonære partier i Norge, RV tror jeg preiket noe revolusjonsgreier en gang i tiden, men har roet seg i det siste. NKP er i enden av skalaen, forbi RV.

husk bare at enhver positiv ideologi kan ruineres av ekstremisme.

SU... SU, SU, SU, SU, SU. Tullinger, hele gjengen.

Lenke til kommentar
Du er så blodrød som det går an å skape et menneske.

Velkommen til NKP. Skal ikke si at jeg er enig. Overhodet. Men det er ditt valg. Det er heller få/ingen revolusjonære partier i Norge, RV tror jeg preiket noe revolusjonsgreier en gang i tiden, men har roet seg i det siste. NKP er i enden av skalaen, forbi RV.

husk bare at enhver positiv ideologi kan ruineres av ekstremisme.

SU... SU, SU, SU, SU, SU. Tullinger, hele gjengen.

Hey, jeg er ingen tulling. Jeg er medlem av SU, men jeg er ikke enig med dem da. Jeg var på sommerleiren deres og havnet opp i masse diskusjoner på grunn av at jeg er en sosialdemokrat.

Lenke til kommentar
Det største problemet med min ideologi er derimot om staten misbruker sin makt eller de som skal håndheve statens bestemmelser blir korrupte. Personlig har jeg tro på at roboter og kunstig intelligens kan ta over mange slike oppgaver i framtiden.

For å si det enkelt; jeg er med på dette samfunnet. Hva man kaller det, er for meg knakende likegyldig. Men det måtte vært flott med roboter i administrasjonen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...