Gå til innhold

Finnes det noe parti/gruppe for meg?

Anbefalte innlegg

At man kan innsette et slikt styre ved hjelp av en demokratisk prosess er tvilsomt. En revolusjon er dermed eneste muligheten

Partier som ikke respekterer demokratiet burde være forbudt.

Sosialdemokrati er den eneste kommunismen som noensinne vil fungere, og det vil være en veldig gradvis omveltning.

Når ble sosialdemokrati kommunisme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde jeg hatt samme radikale holdninger som deg, ville jeg ha ventet med å stemme til jeg fikk litt mer vett i skallen. Kommunismen har blitt prøvd ut før og det ender vanligvis rett i helvete.

Samme hadde jeg sagt til en nazist også, samme skit begge deler, som hører hjemme i søppeldyngen.

Endret av Myagos
Lenke til kommentar
Tjen Folket er medlemmer i Rødt, men er på kant med omtrent hele partiet fordi de er rablende gal.

Kan du utdype det?

lønnen bør være lik for absolutt alle
Så en nordsjødykker (som risikerer livet på jobb) bør ha nøyaktig samme lønn som en sekretær?

Ja.

Så lenge de begge gjør en jobb som må til for å holde landets hjul i gang. All videre utdanning bør etter min mening være gratis og gis ut ved å se på 1) statens/landets behov 2) søkerens evner og 3) ønsker. Så hvis du vil bli lege for eksempel, blir du det fordi du har lyst til å hjelpe folk, ikke fordi det gir høy lønn.

hvem kommer til å ta utdanning i 10 år dersom de kan jobbe som vaktmester for den samme lønna?

sorry for OT, men ble påvirket av Pricks

Kanskje fordi de ikke har lyst til å jobbe som vaktmester, og for å få det yrket de trenger må de utdanne seg i 10 år. Med utdanning sponset av staten tror jeg dette ville vært veldig populært.

Det vil bli krig om hvem som skal ha de letteste jobbene, ting vil gå så sakte at hele Norge hadde gått til helvete. Hvem faen vil slite flere år på skolen når dem kan skulke og få seg jobb på McDonalds og tjene like mye som en hjernekirug som har brukt 10 år på utdanningen? Det FUNGER ikke i praksis!

Lenke til kommentar
Det vil bli krig om hvem som skal ha de letteste jobbene, ting vil gå så sakte at hele Norge hadde gått til helvete. Hvem faen vil slite flere år på skolen når dem kan skulke og få seg jobb på McDonalds og tjene like mye som en hjernekirug som har brukt 10 år på utdanningen? Det FUNGER ikke i praksis!

Dette er jo et stort problem med liberalismen, den bruker logikk, der hvor logikk ikke er en gyldig metode. Ser man på østblokken ser det heller ut som om det er to faktorer som kompenserer for lik lønn. Den ene faktoren er status, at teoretiske yrker rett og slett har høyere status enn manuelle, selv om lønn er den samme. Den andre faktoren er at folk med høy IQ i de fleste tilfeller ikke trives med alt for enkle jobber. Det er jo ikke særlig artig å stå og gjør det samme dag etter dag. Burgerflipper er en så kjip jobb, at mange unge menn i USA foretrekker å selge dop, selv om de faktisk hadde fått mer penger på McDonalds.

Et annet moment er jo at det å studere slettes ikke er ille. De fleste ville nok synes at det å gå på skole er mye artigere enn å jobbe på McDonalds.

Lenke til kommentar
Da er det på tide å sjekke opp litt om kommunismen.

I kommunismen hadde ikke det vært et tema, for alle hadde hatt lik lønn uansett. Ingen kommunistiske stater har hatt samme fokus på kjønnsroller som SV tuter rundt med nå.

Feil, folk hadde ikke hatt samme lønn. Ettersom at man hadde ikke blitt lønnet i valuta :)

Vel, nå er jo ingen av de kommunistiske statene kommunistiske. Samtlige er elitiske oligarkier for det meste.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Mulig Marx tenkte / skrev at man ikke skal ha lønn i kommunisme, men folk har nå fått betalt i kommunistiske land. Dessverre viser det seg at nesten ingen er fornøyd med det de får, så kommunisme ender raskt opp som korrupsjonsland. Stalin hadde vel sine metoder mot slikt, uten at jeg kan si meg enig i disse.

Lenke til kommentar

Etter min erfaring og hva jeg har observert blir norsk ungdom utrolig fort skolelei. Flesteparten vil finne den enkelste veien ut og jobber som krever tolmodighet og masse utdanning holder folk seg unna.

Hva med oppfinnelser og teknologi? Gnisten med å oppfinne nye ting som kan gjøre deg styrtrik blir jo helt uinteressant når man vet at vi ikke vil tjene noe på det uansett.

Man kan lure hvordan verdenen hadde sett ut hvis disse reglene ble brukt i Amerika og Europa på 1800-2000 tallet.

Hadde pengene blitt fordelt likt uansett hvilken jobb, hadde jeg funnet meg den minst krevende jobben og ledd av de som sitter å strever for å bli advokat eller lege.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842

Hmm... kan noen gi meg et eksempel på et kommunistisk demokrati? :hrm: Tenkte meg det.

Endret av Slettet+12341842
Lenke til kommentar
Etter min erfaring og hva jeg har observert blir norsk ungdom utrolig fort skolelei. Flesteparten vil finne den enkelste veien ut og jobber som krever tolmodighet og masse utdanning holder folk seg unna.

Hadde pengene blitt fordelt likt uansett hvilken jobb, hadde jeg funnet meg den minst krevende jobben og ledd av de som sitter å strever for å bli advokat eller lege.

Du svarte faktisk ikke på noe av det jeg skrev. Andelen som tar høyere utdanning er rimelig høy her i Norge, og USA gjorde det nesten like dårlig som Norge på PISA testen.

Det tyder i bunn og grunn på at du ikke er særlig smart.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842
Hmm... kan noen gi meg et eksempel på et kommunistisk demokrati? :hrm: Tenkte meg det.

Kommunisme som styreform er etpartisløsning. Cuba prøver seg nå med valg.

Good enough for you?

Så får tiden vise om det blir et demokratisk valg.

Det blir vel erklært "valgfusk" ganske kjapt, tenker jeg... Kommunisme og demokrati passer ikke sammen, noe som i bunn og grunn betyr at kommunisme er diktatorisk og udemokratisk.

Lenke til kommentar

Du svarte faktisk ikke på noe av det jeg skrev. Andelen som tar høyere utdanning er rimelig høy her i Norge, og USA gjorde det nesten like dårlig som Norge på PISA testen.

Det tyder i bunn og grunn på at du ikke er særlig smart.

Dårlig personangrep du avslutter med der.

Om alle hadde tjent det samme uansett hvor lenge de hadde jobbet kan du banne på at ingen hadde jobbet et sekund overtid. Verdiskapning hadde vært minimal osv.

Lenke til kommentar
Det blir vel erklært "valgfusk" ganske kjapt, tenker jeg... Kommunisme og demokrati passer ikke sammen, noe som i bunn og grunn betyr at kommunisme er diktatorisk og udemokratisk.

Det samme gjelder jo også libertarianismen. Libertarianere kaller jo gjerne demokrati for "flertallsdiktatur".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...