Gå til innhold

Finnes det noe parti/gruppe for meg?

Anbefalte innlegg

Jeg er usikker på hvor jeg hører til i det politiske landskapet, og om det er noe politiske parti/grupper som passer for meg. Jeg tror jeg støtter en slags kommunisme, men er egentlig ikke sikker. Så jeg håper dere kan komme med noen forslag. (Nå er det selvfølgelig mulig at ingen andre støtter mine synspunkter og at det da ikke finnes en slik retning i det hele tatt, men det er vel egentlig det jeg prøver å finne ut.)

Her er min "ideologi":

Jeg er en sterk motstander av kapitalismen. Den eneste arbeidsgiveren bør være staten, og lønnen bør være lik for absolutt alle. Ingen privatpersoner kan eie jord eller bygninger. Jeg vil ha en sterk stat, samtidig mener jeg at statens aller viktigste oppgave er å sikre alle innbyggere et godt liv og gi folk det de trenger på alle områder. På den annen side må innbyggerne gi staten det den trenger; arbeidskraft.

Hvordan komme dit? At man kan innsette et slikt styre ved hjelp av en demokratisk prosess er tvilsomt. En revolusjon er dermed eneste muligheten. Om denne kan lykkes bare ved hjelp av for eksempel streikende arbeidere hadde det vært fint, militær makt og såkalt terrorisme brukt for å gjøre et statskupp er etter min mening en mer sannsynlig metode.

Dette er selvfølgelig veldig kortet ned, men det burde være nok til å begynne.

(Ja, dette er en seriøs tråd. Den fulgte ikke de retningslinjene som er satt opp for politikk og samfunn, derfor off topic.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er så blodrød som det går an å skape et menneske.

Velkommen til NKP. Skal ikke si at jeg er enig. Overhodet. Men det er ditt valg. Det er heller få/ingen revolusjonære partier i Norge, RV tror jeg preiket noe revolusjonsgreier en gang i tiden, men har roet seg i det siste. NKP er i enden av skalaen, forbi RV.

husk bare at enhver positiv ideologi kan ruineres av ekstremisme.

Lenke til kommentar
Kommunisme.

Som det for øvrig er dødfødt å støtte, fordi det ikke fungerer i praksis.

Ja vel, så du kaller det kommunisme. I så fall er jeg mer interessert i retninger innenfor kommunismen. Det jeg har lest på norske kommunistiske forum har i alle fall ikke samsvart med mine meninger. De ser ut til å støtte et slags anarki hvor en sterk stat bare er en del av trinnene som skal til for å komme dit. Det er i hvert fall sånn jeg har forstått det.

Lenke til kommentar

Hehe, det er nok ingen politiske partier som averterer med anarki ^^

En grunn: Hadde det vært anarki, hadde de ikke hatt makt, ergo har de ingen grunn til å stille til valg.

Sterk stat og anarki er forresten på hver sin side av skalaen for politisk makt.

Lenke til kommentar

En diskusjon om hva som er rett/galt er nok ikke det du er ute etter, så jeg skal (prøve) å ikke nevne så mye om det.

Du må bare ta en titt på de røde partiene, men det er ikke så mange partier som vil gå så langt som du (gjerne) vil.

Kommunisme har vært prøvd ut i mange land, og har aldri virket. Bare se på f.eks. Kina. En lege og en gruverarbeider tjente like mye (lite), en som satt og sov hele dagen fikk like mye (lite) lønn som en som arbeidet hardt. Det ender med at ingen gidder å skaffe seg god utdanning, ingen gidder å arbeide hardt, og til slutt må arbeidsgiveren (staten) trå til med hardere lut, og true med å skade folket om de ikke arbeider.

Tanken er forsovidt fin (peace on earth), men det går bare ikke. Det ender bare med at istedenfor at noen har det godt og noen ikke, tipper det bare over til at ingen har det godt.

Jeg kunne skrevet mye om dette, men jeg er ikke ute etter å overbevise deg, da det virker som du har gjort opp din mening.

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar
Du må bare ta en titt på de røde partiene, men det er ikke så mange partier som vil gå så langt som du (gjerne) vil.

Fra det lille jeg har sett virker det sånn, ja. Målet mitt med denne tråden var å finne ut hvilken politisk bås folk ville sette meg inn i. Jeg har sett at kommunister har kalt en med noen av mine synspunkt for en fascist. Og siden det ligger helt på høyresiden har jeg fundert litt på hvor på skalaen jeg faktisk ligger.

Men som du sier, jeg får sjekke med venstrepartiene hva som faktisk er ideologiene deres. Inntrykket mitt er at bare det at de følger Marx o.l. sine kjøreplaner for hvordan alt skal gjøres som en bibel, og at de politiske kampsakene deres er miljøet og Norge ut av Afghanistan, som om de skulle være SV. Men det kan godt hende dette er helt feil.

Jeg kunne skrevet bøker om både baksider ved min ideologi og hvorfor og hvordan jeg mener den kan funke (bedre enn det vi har nå), men det blir altfor mye skriving akkurat nå.

Lenke til kommentar
Tjen Folket er medlemmer i Rødt, men er på kant med omtrent hele partiet fordi de er rablende gal.

Kan du utdype det?

lønnen bør være lik for absolutt alle
Så en nordsjødykker (som risikerer livet på jobb) bør ha nøyaktig samme lønn som en sekretær?

Ja.

Så lenge de begge gjør en jobb som må til for å holde landets hjul i gang. All videre utdanning bør etter min mening være gratis og gis ut ved å se på 1) statens/landets behov 2) søkerens evner og 3) ønsker. Så hvis du vil bli lege for eksempel, blir du det fordi du har lyst til å hjelpe folk, ikke fordi det gir høy lønn.

hvem kommer til å ta utdanning i 10 år dersom de kan jobbe som vaktmester for den samme lønna?

sorry for OT, men ble påvirket av Pricks

Kanskje fordi de ikke har lyst til å jobbe som vaktmester, og for å få det yrket de trenger må de utdanne seg i 10 år. Med utdanning sponset av staten tror jeg dette ville vært veldig populært.

Lenke til kommentar
Så en nordsjødykker (som risikerer livet på jobb) bør ha nøyaktig samme lønn som en sekretær?

Ja.

Dette høres ganske lite rettferdig ut, da en nordsjødykker jo faktisk har et livsfarlig og svært belastende yrke (arbeidsforhold og arbeidstid), samt et enormt ansvar sammenlignet med en sekretær.

1) statens/landets behov

Er det ikke dette fascismen bygger på? Individet er nærmest irrelevant og bare et tannhjul i maskineriet. Et ganske forkastelig menneskesyn etter min mening.

Lenke til kommentar

Irrelevant, absolutt ikke, et nødvendig tannhjul i det store maskineriet, jo, det kan du vel si.

Jeg har lest litt rundt, og jeg vet ikke helt om jeg kan kalle meg en kommunist egentlig. Det nærmeste jeg har funnet hittil er stalinist, høres det riktig ut?

Jeg prøver bare å finne ut hvilken politisk retning jeg hører til, siden det er noe du blir spurt om en gang iblant og det er mye enklere å kalle seg f.eks. stalinist, maoist osv. istedenfor å ramse opp alle personlige meninger hele tiden.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Kineserane er jo komunistar.........

klare ikkje dei seg fint?

Foresten, den einaste komunismen er jo ikkje den sovijetske, vi kan jo ha frie valg dær partia har ulike komunistiske meiningar om skatt, avgifter og andre ting.

Lenke til kommentar
Kineserane er jo komunistar.........

klare ikkje dei seg fint?

For det første klarer de seg ikke så veldig fint (jeg var der i fjor), ihvertfall ikke den vanlige mannen i gata.

Dessuten "gav" de opp kommunismen på 70' tallet om jeg ikke tar feil, og nå heter det så fint People's Republic of China. Selvom det er ganske rødt enda. Og korrupt.

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar
Det ender med at ingen gidder å skaffe seg god utdanning,

Det er rett og slett ikke korrekt. Det stemmer at arbeiderne ikke akkurat jobbet hardt i østblokken, men det å få folk til å ta høyere utdannelse var ikke noe problem. Årsaken var nok at intellektuelt arbeid rett og slett har høyere status enn manuelt arbeid, og at folk med brukbar iq stort sett synes at manuelt arbeid stinker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...