Gå til innhold

HOT HOT CPU temp gikk ned 16 grader etter plansliping.

Bjarne Banan

Anbefalte innlegg

Se annen post idag om høy temp på 2,53@2,8ghz med Black Silence kjøler.

Tok fra hverandre alt sammen oppdaget at avtrykket av CPU på overflaten av kjølerippa var svært liten(dvs ikke kontakt med CPU)det var lett å se avtrykket i silver artiken.

Kjøpte et 600 papir på bensinstasjon og la oppe på glassplate,planslipte CPU meget forsiktig for å få bort grader i ytterkant av denne.

Kobbere kom frem etter hvert,så ta det med ro.

Den nye vifta som hadde fått så god omtale(Black Silence),er meget blank under,men den var skjeiv som f---- :evil:

Den fikk seg en omkang på 600 papiret, monterte all isammen med silver artic kun litt,ca 2mm presset ut av tuben.

Starter opp spent som bare det,på idle datt temp ned fra 49 til 34 grader :D

Klokka opp til 2,9ghz kjørte test(sandra) temp kom aldri over 55 grader :D

Er meget fornøyd nå,vifta er ok,men sjekk at den er plan,det hjelper ikke at den er blank.

I tillegg syns jeg det er rart at CPU var så dårlig,det ser yt til at dien blir presset ut av en plate uten at gradene etter prssingen blir slipt bort.

Kan anbefale att dere sjekker slik som meg om dere har problemer med temp :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plansliping kan være artig for de som gidder å stresse med det :D For det har jo ærlig talt ikke stort mye for seg heller. Selv har jeg planslipt Taisol CKG760 (m/80mm) og Zalman chipset kjøler -hvor sistnevnte var ganske skjev! Uansett fikk jeg ikke de største resultatene. Underlaget var 5mm plexiglass;-ikke akkurat optimalt!! Kunne like godt hett "flexiglass" :-? Begynte på'n med 300 papir. Dette papiret skal gjøre grovarbeidet! 600 og 800 papir brukes ikke før det begynner å se greit ut. Til slutt sørger man for finishen med 1200 papiret :) Husk forøvrig å SKYLLE papiret regelmessig (viktig). Ellers er bruk av CRC-556 / WD40 smart (takk til Skrue). Sprayen gjør at det blir lettere å jobbe med.

Ble litt skuffet etter montering, ettersom temperaturen hadde steget. Husk at Arctic Silver'en ikke fungerer optimalt før min. 48t. Etter noen dager stabiliserte temperaturene seg noe lavere 8) CPU var btw Athlon AXIA 1,33GHz.

Lenke til kommentar
Stakkars deg. Fatter ikke hva som er problemet. Kjører Zalman uten vifte i det hele tatt på min [email protected] Ligger på ca 65. Funker da fint.  

Det er ikke kjøleskap du har under bordet skjønner du :-)

So what om levetida går ned. Takler da både 80 og  90 grader fint.

Nei tror ikke han bryr seg om levetiden på cpu'en, men han fikk ned tempen og da kan han jo klokke den høyere. Du må tenke litt :D
Lenke til kommentar
Flott initiativ der 'Bjarne' !  

Men apropos slipepapir 600 er regna bare som et "førstepapir" - bruker du 1200-papir i finishen ( fåes i jernvarehandel ) vil det bli enda bedre kontakt ( noen bruker enda finere ).

Enig... med 1200 så vil det bli enda finere overflate..og gjerne blankere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...