Gå til innhold

Amotor: Høyere vrakpant

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin artikkel :)

Dessverre er økningen kun tidsbegrenses til vraking i 2008 og årsavgiften for 2007 må være betalt.

Dette tror jeg kan gi den ønskede effekten. Nemlig at folk føler at tiden renner ut mot slutten av året og skynder seg å få den høyere vrakpanten før tida er ute. Jeg tror det kan lønne seg (med tanke på forurensing) å kjøre slike kampanjer med noen års mellomrom fremfor å ha samme avgift hele tiden.

Lenke til kommentar

Ikke akkurat store gavepakken.. Hadde de sagt alle personbiler som går på diesel og ikke bare biler over 2500kg, så hadde det virkelig hatt noe for seg. Håper også de kan bruke den økte avgiften på diesel til å sponse litt av kostnadene for å montere partikkelfilter på nyere dieselbiler og ikke bare kreve ekstra penger for de som ikke har det.

Lenke til kommentar

TomasK: jammen det er jo ikke like lønnsomt... Jeg føler i alle fall att miljøpolitikken dreier seg mer om å få inn mer penger enn noe annet. Økte bensin/diesel avgifter for å få folk til å kjøre mindre? jaha... bryr jeg meg om den økes med 10 øre literen? Egentlig ikke...hadde jeg brydd meg om den øktes med 5kr literen? muligens...

unnskyldninger...

Lenke til kommentar

MrLee: Jeg tror du bygger ditt resonnement på en misforståelse om at alt må skje NÅ. Dersom drivstoffavgiften hadde blitt satt opp med f.eks 5 kroner i statsbudsjettet for 2008 ville regjeringen hatt verre ting å bekymre seg for enn bløtkakekastere.

Jeg tror dette bare er starten på en miljøtilpasning av avgifter, og at vi bør ta den lille differensieringen i avgift for biler ut fra "miljøstatus", samt økningen i drivstoffavgifter, som et hint om hva som venter de nærmeste årene. Jeg blir ikke overrasket om i løpet av få år det skiller tusenlapper i årsavgift mellom biler som er skånsomme mot miljøet, og sotskyer uten partikkelfilter. En høy drivstoffavgift vil være ytterligere en forsterkende effekt.

Jeg er glad to av bilene i garasjen her bruker 0.4 l/mil, på tross av at de er 21 og 25 år gamle. Dessverre.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...