Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Kompakt tavle fra Fujitsu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor sammenligne den med en MacBook Air?

Denne har da mye mindre skjerm, og er vell strengt tatt rettet mot en litt annen målgruppe

de gjør det vel for å illustrere hvor lite denne maskinen faktisk veier (eller er oppgitt til å veie i alle fall ;) ), sånn for å gi et referansepunkt i populærkulturen.

vil i alle fall jeg tro ;)

Lenke til kommentar

Jeg har forgjengern til forgjengern til P1620, nemlig P1510.

Rimelig tøff maskin, men ikke ment for massemarkedet. Var vel blant annet "notatblokk"for leger P1510 ble markedsført...

Den er så liten at jeg får den nedi jakkelomma :grin: (stor lomme)

Men vinner nok ikke noen designkonkurranse. Men det trengern heller ikke.

Jeg syns P1620 ser stilig ut. Basis designet fra P1510 er bevart, men forbedret.

Får skjekke kontoen, men jeg tror ikke jeg skal bytte ut min p1510 med p1620 med det første

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Pokker også. Ennå en fornorskning - "Tavle-PC".

Er det en "offisiell" norsk betegnelse som er mye brukt, eller er det en sånn kreativ skribent vi har her på HW.no? :)

Hvis nok folk kaller det for noe så kan det hende norsk språkråd eller hva de kaller seg, tar det inn som ett offisiellt ord. Slik som med Sørvis eller hvordan det nå skrives (erstatter engelsk Service). Jeg sier bare æsj.

Skal jeg begynne å kalle det for Tablett-PC? Noen som har tro på at det tar av?

Her er definisjonen på ordet tavle (hentet fra Ordnett.no):

tavle -n, -r

1 plate til å skrive på el. risse i: skrive på tavlen / stentavler (jf. 2. Mos. 32.16); (i sms.) slekts-, stam-, minnetavle o.fl.

2 anlegg med kontroll- og måleapparater (f.eks. for elektrisk strøm)

Etym.: gno. tafla spillebrikke, mnty., lat. tabula

Her er definisjo på ordet tablet hentet fra den engelske tjenesten Meriam Webster - www.m-w.com :

Main Entry:

tab·let Listen to the pronunciation of tablet

Pronunciation:

\ˈta-blət\

Function:

noun

Etymology:

Middle English tablett, from Anglo-French tablet, diminutive of table table

Date:

14th century

1 a: a flat slab or plaque suited for or bearing an inscription b: a thin slab or one of a set of portable sheets used for writing c: pad 42 a: a compressed or molded block of a solid material b: a small mass of medicated material <an aspirin tablet>3: graphics tablet

Her har vi ordet graphics tablet (også kalt for digitizing tablet) fra samme tjeneste:

Main Entry:

graphics tablet

Function:

noun

Date:

1980

: a device by which pictorial information is entered into a computer in a manner similar to drawing

Hehe, min oversettelse med tablett passer jo også. Artig! :D

Lenke til kommentar

Tavle er bare en norsk omskriving av tabula, så oversettelsen er god den. Tavle-PC relaterer til noe kjent med samme bruksområde (tavle å skrive på), mens "tablett" allerede er i bruk om en administrasjonsform for medisiner. På den annen side er jo medisinere en stor brukergruppe for denne type maskiner, så da ville det bli tablett-PC i dobbel forstand :)

Lenke til kommentar
Hvorfor sammenligne den med en MacBook Air?

Fordi alle Apple produktnavn automatisk forhøyes til obligatoriske buzzwords hos journalister. Vi er nå i opphypingsfasen til MacBook Air, og ordet vil stå i alle artikler som omtaler bærbare PCer i minimum 3 måneder.

Det eneste som overrasker meg er at de også inkluderer propagandaen i artikler som handler om tabletPC'er. Selv den styggeste, tyngste og billigste tabletPC'en har grunnleggende inputfunksjonalitet som MacBook Air mangler. MacBook Air er jo faktisk ikke et alternativ engang for en person som er interessert i TabletPC-funksjonalitet.

I tillegg så er vel minst halvparten av alle TabletPC'er omtrent på samme vektnivå som MacBook Air, siden det er en høy andel ultraportable enheter. Så her treffer vel ikke MacBook Air helt sin interessegruppe.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...