Gå til innhold

spørsmål om relgion

Anbefalte innlegg

Hvis jeg for eksempel måtte velge mellom å berge en panda eller et menneske, så ville det nok ha blitt mennesket. Ikke fordi jeg ikke bryr meg om pandaer eller andre dyr, men kanskje fordi mennesket (som også mange andre arter) føler sterkere bånd overfor "våre egne".

Jaja, men det er jo fordi du selv er menneske. Det betyr ikke at mennesker er mer verdt fra naturens side. Hvis du måtte velge mellom å berge en ukjent neger i Afrika og en i familien din, ville du jo også valgt sistemann.

..akkurat. Dette gjelder forøvrig alt man har kjær. Hvis man er veldig tett knyttet til... la oss si, et hus, ville man heller valgt å redde huset enn 100 barn i afrika.

Dette med personlig verdi er ikke universielt. Jeg verdsetter ikke det samme som dere. Broren min verdsetter nok hunden sin mye mer enn en del mennesker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Jeg er som sagt (fanatisk) kristen :)

1. Hvordan er ditt syn på likestilling?

Likestilling er helt greit sålenge det ikke går over stokk og stein. Kvinner skal jo selvsagt ha rettigheter sålenge de ikke ender opp med å undertrykke oss. Som sagt, likestilling er helt greit såfremt det ikke begynner å bli helt ekstremt.

2. Hvordan ser du på ”hellig krig”?

Tullete. Rett og slett. Ser ikke vitsen i å krige nede i midt-østen fordi det er hellig krig. For å si det slik; "Holy war, holy shit."

3. Hva er ditt syn på homofili?

Personlig bryr jeg meg ikke så mye om hvilken legning en person har, men ifølge Bibelen er homofili en synd. Dermed er det litt tvetydig i grunn, jeg bryr meg ikke men det er fortsatt en synd i Bibelen :)

4. Hvordan er ditt syn på dødsstraff?

Greit i enkelte tilfeller såfremt det ikke gjøres på samme måte som nede i Iran og slikt. Kan brukes mot mennesker som har drept en god del andre.

5.Hvordan ser du på tvangsekteskap?

Bare bullshit. Bort med det, vi er da frie til å velge selv?

6. Hvordan ser du på sex før ekteskap?

Kristent sett; fy-fy. Personlig sett; Vet ikke.

7. Hvordan er ditt forhold til andre religioner?

Helt greit sålenge de ikke begynner med trakassering, mobbing og generell prating om hva som er rett for alle andre ifølge sin religion. De har ikke gjort meg noe særlig enda.

Beklager for korte svar i forhold til resten, men jeg er i litt tidsnød nå så ting må gjøres kjapt. Spør meg om du trenger mer info :)

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

- Humanetikken

1. Hvordan er ditt syn på likestilling?

For likestilling, og dermed mot spesielle privilegier som enkelte feminister krever, som for eksempel kjønnskvotering. Men jeg er av typen som ser kvinner og menn som likeverdige, og har lite sans for konservative holdninger.

2. Hvordan ser du på ”hellig krig”?

Matteus 7:17 Et godt tre bærer god frukt, et dårlig tre bærer dårlig frukt. 18 Et godt tre kan ikke gi dårlig frukt, og et dårlig tre kan ikke gi god frukt. 19 Hvert tre som ikke bærer god frukt, blir hogd ned og kastet på ilden. 20 Derfor skal dere kjenne dem på fruktene.

3. Hva er ditt syn på homofili?

En smakssak.

4. Hvordan er ditt syn på dødsstraff?

Mot dødsstraff av kriminelle, men om diktatorer med tusener av liv på samvittigheten henrettes, så har jeg ingen prinsipielle motforestillinger.

5.Hvordan ser du på tvangsekteskap?

Forkastelig

6. Hvordan ser du på sex før ekteskap?

Det er den eneste typen sex jeg har hatt da jeg ikke er gift ennå. Utmerket.

7. Hvordan er ditt forhold til andre religioner?

Humanismen er ingen religion, men hver religion har sin egenart. Hovedproblemet med all (metafysisk) religion er at de kommer med påstander om guder og ånder som de ikke har noe grunnlag for. Det er et alvorlig problem. Men praktisk og etisk er det store forskjeller. Liberal kristendom er selvsagt til å leve med på den måten.

Endret av Strappado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...