kris98 Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 (endret) ferdig løst problm Endret 26. august 2013 av kris98 Tre-ords-regelen. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Jeg er meldt inn i Human-Etisk Forbund, men jeg er ikke helt enig i deres offentlige "trosbekjennelse": Humanetikere tror, så vidt jeg husker, at det ikke finnes noen gud, mens jeg ikke tror at det finnes noen gud. Det vil si at jeg ikke har noen aktiv tro på at det ikke finnes noen gud, det er heller slik at jeg mangler en gudstro. Dessuten er humanismen mangelfull i det henseende at man opphøyer mennesket over resten av naturen. Menmen, det finnes vel ingen bås jeg passer bedre inn i, så da er jeg vel "humanist", da. :-) 1. Det er ingen grunn til at menn skal tjene bedre enn kvinner for samme arbeid, det er ingen grunn til at kvinner og menn skal ha forskjellige roller hvis det bare er tradisjonen som dikterer det. Med det mener jeg at en kvinne skal få lov til å ta oppvasken mens mannen er ute og hogger ved, men hun skal ikke behøve å oppleve at samfunnet dikterer hvilke oppgaver som tilfaller henne og hvilke oppgaver som tilfaller ham. Jeg er for likestilling, i den betydning at begge kjønn har likt grunnlag for å velge (personlig egnethet—kunnskaper/fysisk styrke etc, interesse, lyst, osv.) 2. Ordet "hellig" finnes det vel like mange oppfatninger av som det finnes mennesker. For meg er det "hellige" helt basale rettigheter, som muligheten til å velge å leve mitt liv slik jeg vil. (Normalt sett inkluderer dette også en vilje til å være konform, så lenge det er nødvendig for å kunne leve i et samfunn.) Ville jeg gått i krigen for dette? Vanskelig å svare på, rent konkret. Jeg vet ikke. Religiøst motivert "hellig krig" er for meg kun forståelig som en merkelapp på menneskenes maktkamp. I middelalderen ble religion brukt som påskudd for at kristne skulle få lov til å gå i krig mot muslimer — og slik er det jammen meg ennå. Hva er "hellig krig", annet enn et påskudd? 3. Homofili er et naturlig trekk ved de fleste levende vesener. Selve begrepet "homofili" er vanskelig å definere, fordi, som med alt annet her i verden, er det ikke enten/eller. På Sparta i gammeltestamentlig tid hevdes det (noen er selvfølgelig uenig) at stort sett alle menn hadde seksuelle relasjoner med andre menn. Var alle disse det vi i dag kaller homofile? Dersom homofili er, som noen apologeter hevder, en "motegreie", så gjenstår det å forklare hvorfor det er et problem at mennesker av samme kjønn finner hverandre. For meg, som ikke er religiøs, er det vanskelig å finne problemer med det i det hele tatt. Jeg synes ikke en gang det er ekkelt. 4. Dødsstraff er et uttrykk for et forferdelig negativt menneskesyn. Å henrette en morder vil verken vekke den drepte fra de døde eller egentlig gjøre stort annet enn å fôre det mest basale og primitive voldsinstinktet. Ønsker man det? Mitt svar er selvfølgelig nei. 5. Tvangsekteskap eller arrangerte ekteskap? Spørreundersøkelser bør kanskje bruke nøytrale uttrykk ...? Mennesker som lever i arrangerte ekteskap forsvarer det gjerne ved hjelp av denne similen: "Arrangerte ekteskap er motsatt av vanlige ekteskap: De er som en gryte som settes på en kald stekeplate, som langsomt varmes opp." Noe må man jo trøste seg med. 6. Ingen problem med det. Ekteskapet er en menneskeskapt institusjon, og det er (eller bør være) opp til enkeltpersoner å bestemme om de ønsker å forholde seg til det eller ikke. 7. En grunnleggende menneskerett mener jeg det er å kunne tenke det man vil. Utfordringen ligger i å knytte forskjellige tanker, oppfatninger og overbevisninger sammen til et fungerende, globalt samfunn. Dersom du ønsket deg et mer personlig plan: Religionene fører med seg mye rart, mye grusomt og mye fint, men menneskene som tror på dem er ikke annet enn mennesker de heller. Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2008 Flott og fyldig svar Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 29. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2008 Kom igjen! Flere innlegg ikke lenge før prosjekt-innlevering Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 1. Hvordan er ditt syn på likestilling? Likestilling er bra. Feminisme er ikke bra. Feminisme, eller kvinnesjåvinisme som jeg kaller det, er en like teit idé som mannsjåvinisme. Er for likestilling, men da kan ikke kvinner bare sitte å skumme av fløta f.eks få lavere inntakskrav i militæret osv. 2. Hvordan ser du på ”hellig krig”? "Hellig krig", eller krig i seg selv er noe jeg tar avstand fra, og er noe som bør unngåes så langt det er mulig. Når krigen blir brukt i religionen sitt navn så er den ikke mindre legitim enn om det var for å drepe terrorister. 3. Hva er ditt syn på homofili? Er ikke homofil selv, men jeg mener det er helt greit. Synes at folk skal få lov til å elske hvem dem vil uten at jeg skal trenge å blande meg inn. Har ingenting med deres kjærlighetsliv å gjøre. 4. Hvordan er ditt syn på dødsstraff? Absolutt negativt. Skammer meg at Norge ikke hadde kommet seg over middelalder-tenkninga når vi dømte Quisling og gjengen til dødsstraff... 5.Hvordan ser du på tvangsekteskap? Synes folk skal selv kunne bestemme hvem de skal elske, så tvang er jeg negativ til. Selv om det er vanlig i deres kultur så mener jeg at ingen bør utsettes for tvang når det gjelder noe så alvorlig som kjærleik. 6. Hvordan ser du på sex før ekteskap? Så lenge man bruker kondom så kan det vel ikke skade? 7. Hvordan er ditt forhold til andre religioner? Liker ikke religion. Er ikke-troende selv, så jeg mener egentlig at religion er ganske teit når man ser hva slaks effekt det kan ha. F.eks så er kreasjonisme/I.D et produkt av religion, og en gjenganger er at man må så og si kaste all bevis i alleheleverden for å kunne godta de. Det er fullt og helt negativt. Hadde det bare vært noe som indikerte dit... Som sagt jeg er ateist, men jeg er medlem i human-etisk forbund. Min tanke om guder er at så lenge det ikke er noe som indikerer at det finnes, så er det ingen grunn til å gå ut i fra at det finnes. Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 Flotte greier Nå trenges bare de andre tross-samfunnene ! Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Her er mine svar ikke så fyldig som de andre men. 1. Hvordan er ditt syn på likestilling? Likestilling er flott. Så lenge begge kjønn er villig til å ta både pliktene og godene som kommer med. 2. Hvordan ser du på ”hellig krig”? Er helt imot all slags typer krig uansett om den er hellig eller ikke. Men blir mer provosert av personer som prøver å rettferdigjør krig ved å bruke religion. 3. Hva er ditt syn på homofili? Helt greit for meg. Folk må få elske den de har lyst til. 4. Hvordan er ditt syn på dødsstraff? Jeg er helt imot dødstraff. Mener det er primitivt og ikke noe som tilhører et moderne demokrati. Det å drepe en annen for å vise at drap er galt, blir helt feil for meg. 5.Hvordan ser du på tvangsekteskap? Helt imot det.Ingen skal bli tvunget til å gifte seg med en de ikke har lyst til. Ingenting kan rettferdigjør tvangsekteskap.Folk må få velge selv hvem de vil gifte seg med. 6. Hvordan ser du på sex før ekteskap? Så lenge det er frivillge for begge parter og de er klar over risikoen, så ser jeg ikke problemet. 7. Hvordan er ditt forhold til andre religioner? Er ikke noe særlig begeistret for religioner og er en av de som tror at menneskeheten hadde klart seg best uten. Ingenting er verre en mennesker som prøver å rettferdiggjør grusomme ting ved å bruke religion.Men selv så er jeg ikke-troende. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 I present for you; My own personal religion; slik Jesus hadde vært, hadde han levd i dag. 1. Hvordan er ditt syn på likestilling? Flertallet ønsker ikke å være likestilt. Men de fleste ønsker likebehandling. Likebehandling er et mye bedre ord; Alle bør ha samme muligheter. 2. Hvordan ser du på ”hellig krig”? Ingen krig er hellig. Alle kriger har en begrunnelse, enten det er frykt, penger, makt eller en annen illusjon. 3. Hva er ditt syn på homofili? Man skal ikke skade andre, man skal være grei og snill, og forøvrig kan man gjøre som man vil. Homofile er ok mennesker. 4. Hvordan er ditt syn på dødsstraff? At dødsstraff er et tema man bør være forsiktig med. Et menneskeliv er uerstattelig, og når det først er tapt, kan ingenting bringe det tilbake. 5.Hvordan ser du på tvangsekteskap? Man bør ikke tvinge folk til å leve sammen. 6. Hvordan ser du på sex før ekteskap? Supert, så lenge alle partene samtykker, være seg én, to eller flere. 7. Hvordan er ditt forhold til andre religioner? Alle religioner er basert på sludder og vås. What is there to say? Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 Flottings La postene komme! Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Ateisme. 1. Hvordan er ditt syn på likestilling? Alle har de samme rettighetene, hva enn de har gjort. 2. Hvordan ser du på ”hellig krig”? Idioti. 3. Hva er ditt syn på homofili? Helt greit. Er bifil selv. 4. Hvordan er ditt syn på dødsstraff? Grusom ting. Alle har rett til liv, uansett hva de har gjort. 5.Hvordan ser du på tvangsekteskap? Forferdelig. Ingen kan bestemme hvem du skal elske. Det er opp til deg selv. 6. Hvordan ser du på sex før ekteskap? Helt greit, så lenge du har lyst, er trygg på deg selv og parteren. 7. Hvordan er ditt forhold til andre religioner? Heller dårlig. De mener godt, men bringer med seg så mye faenskap at jeg har lite til overs for dem. Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 Flottings Spre tråden slik at jeg får fullført prosjektet før tiden er omme Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Først må jeg understreke at humanetikken ikke er et trossamfunn. Men jeg er altså human-etiker. 1. Hvordan er ditt syn på likestilling? Vel og bra. Noen ganger går det for langt (tenker på kjønnskvotering). Det er også viktig at likestilling ikke blir synonymt med kvinnefrigjøring, men at det også er fokus på menns rettigheter. 2. Hvordan ser du på ”hellig krig”? Unødvendig og irrasjonelt. 3. Hva er ditt syn på homofili? Homofili er medfødt, og det er helt og holdent en privatsak. 4. Hvordan er ditt syn på dødsstraff? Usivilisert straffemetode som ikke bidrar til å senke kriminalitetsnivået. 5.Hvordan ser du på tvangsekteskap? Forferdelig praksis. Folk må få bestemme selv. 6. Hvordan ser du på sex før ekteskap? Helt greit så lenge man er ansvarlig og vet hva man begir seg ut på. 7. Hvordan er ditt forhold til andre religioner? Jeg er mot alle irrasjonelle trossystemer. Den eneste av verdensreligionene jeg tolererer, er buddhismen. Dog vil jeg ikke karakterisere det som en religion. Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Enig med kjetil. Jeg tror ikke at det ikke fines noen gud, men jeg tror ikke at det finnes noen gud. Er ellers også enig i at humanismen grenser til det religiøse når den opphøyer mennesket over naturen. Mennesket er en del av naturen. Det eneste jeg ikke er enig med kjetil i, er at homofili ikke er ekkelt. Jeg synes det er pyton. Men det er nå en smakssak. Så jeg burde kanskje ikke svart her, men følte for å besvare spørsmålene likevel. Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 Alle svar taes pris på Lenke til kommentar
BlueBench Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Er ellers også enig i at humanismen grenser til det religiøse når den opphøyer mennesket over naturen. Mennesket er en del av naturen. Du tenker kanskje på andre paragraf i HEFs vedtekter: Humanismen setter det selvstendige og ansvarlige menneske i sentrum. Humanismen har derfor som mål å gi alle mulighet til å utvikle selvstendighet, frihet og ansvar. [...] Med det så tror ikke det menes at man opphøyer mennesket over naturen, selv om jeg ser at det lett kan oppfattes slik, men at mennesket ikke har andre enn seg selv til å føre det videre. If abuses are destroyed, we must destroy them. If slaves are freed, we must free them. If new truths are discovered, we must discover them. If the naked are clothed; if the hungry are fed; if justice is done; if labor is rewarded; if superstition is driven from the mind; if the defenseless are protected and if the right finally triumphs, all must be the work of people. The grand victories of the future must be won by humanity, and by humanity alone. Robert G. Ingersoll Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Humanismen er for meg noe antropologisk. Jeg ser mennesket som en provisorisk art som er i stadig utvikling. Vi er ikke på noen måte av høyere verdi enn andre dyr. Vi er derimot øverst på næringskjeden i øyeblikket, men dette kan endre seg. Lenke til kommentar
BlueBench Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Biologisk sett vil jeg si at alt liv er likeverdig, kloden og dens mangfold ville nok gått sin gang selv uten oss tilstede, men for meg som menneske er andre mennesker av større betydning enn andre dyrearter. Hvis jeg for eksempel måtte velge mellom å berge en panda eller et menneske, så ville det nok ha blitt mennesket. Ikke fordi jeg ikke bryr meg om pandaer eller andre dyr, men kanskje fordi mennesket (som også mange andre arter) føler sterkere bånd overfor "våre egne". Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 (endret) Hvis jeg for eksempel måtte velge mellom å berge en panda eller et menneske, så ville det nok ha blitt mennesket. Ikke fordi jeg ikke bryr meg om pandaer eller andre dyr, men kanskje fordi mennesket (som også mange andre arter) føler sterkere bånd overfor "våre egne". Jaja, men det er jo fordi du selv er menneske. Det betyr ikke at mennesker er mer verdt fra naturens side. Hvis du måtte velge mellom å berge en ukjent neger i Afrika og en i familien din, ville du jo også valgt sistemann. Endret 1. februar 2008 av Boomerang Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2008 La postene komme Mangler enda mange av gruppene!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå