Caze Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Reinstaller Windows (ikke repair-install), og se om problemet fortsetter. La vær å legge inn programmer som jobber i bakgrunnen frem til du har klarlagt om problemet er løst. Lenke til kommentar
Qman321 Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Hadde noen pusige symtomer på laptoppen for en tid tilbake. Låsing, vifter gikk på max og pc var vanskelig å slå av. Jeg opprettet ganske enkelt en ny bruker, gjorde den nye brukeren til eier av dokumenter og kopierte over innstillinger jeg trengte. Etter dette fungerte PC-en problemfritt for meg. Symtomene her ikke kommer tilbake enda etter 2-3 måneder. Ikke sikkert ditt problem kan løses like enkelt, men et forsøk kan det jo være værdt. Lenke til kommentar
Avenius Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) Oppdatering. Jeg fikk endelig formatert og reinstallert Windows i dag. Etter å ha installert drivere for skjermkortet og eksternt lydinterface prøvde jeg å gjenskape problemet igjen. Jeg fyrte da opp spillet Tibia og Winamp, som jeg brukte før jeg reinstallerte for samme mål. Og problemet er altså tilstede fortsatt. Ved ettertanke kan jeg påpeke at de tilfellene jeg har opplevd problemet har hovedsaklig vært middels-store prosjekter (mer enn 4 tracks med VST plugins) i Cubase, mens jeg har spilt spill, eller mens jeg har browset internett og hatt på Winamp samtidig. Kan det hende lyden kan være problemet? Jeg forstår ikke hvordan det i tilfelle kan få hele pcen til å fryse, men det kan kanskje være noe uansett? Jeg bruker forresten et firewire-lydinterface som heter PreSonus Inspire og skjermkortet ATI Radeon 9600. Sånn bare i tilfelle. Åh, kanskje også verdt å nevne: Det er en legit versjon av Win XP Pro. Jeg bruker 1gb PC2700 ram som av en eller annen grunn kommer opp som PC2600 i Everest Home. Kanskje minnet *kan* være problemet, til tross for at memtest ikke fant noe? Endret 7. februar 2008 av Avenius Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Har lest mange tråder hvor folk har merkelige problemer hvor felles nevneren er at de har ett radeon 9600 kort. Bare en tanke men det kan vel ikke skade å prøve å eliminere det. Lenke til kommentar
Avenius Skrevet 8. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2008 (endret) Har lest mange tråder hvor folk har merkelige problemer hvor felles nevneren er at de har ett radeon 9600 kort.Bare en tanke men det kan vel ikke skade å prøve å eliminere det. Oh, virkelig? Det er interessant. Jeg skal prøve å finne et alternativt skjermkort så jeg får feilsøkt ordentlig. Men lyden fryser jo også, ikke bare bildet. Hvordan kan det ha seg? Hardware-konflikter i tilfelle? ..jeg har googlet litt. En forumpost her fikk meg til å tenke litt. Kan det være strømmen som er problemet? Jeg har nemlig bare 230v (selv om det fungerer fett på den andre PCen min som er kraftigere) power supply. [Reedit:] Jeg skrudde av hardware acceleration og write combining, det hjalp ikke. Endret 8. februar 2008 av Avenius Lenke til kommentar
Caze Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 230V er spenningen inn til strømforsyningen. Det er watt-styrken som bekriver hvor mye effekt den kan levere til maskinen din. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Last ned cpu-z og si hva den leser av. Hva er din cpu multi og din fsb? F.ex 16x200 = 3200mhz cpu. Ville også lastet ned Orthos om du har dobbel kjerne cpu. Eller stress prime el no slikt. Kjør med small fft i orthos for å eliminere cpu som årsak.Evt. last ned MemTest for windows eller en floppy utgave for å eliminere også windows som årsak. Og ja, det var en tid hvor 9600 problemer var flust. De fleste gikk simpelten over til annet skjermkort og ingen flere problemer. 95000 serien fungerte veldig bra dog. Lenke til kommentar
Avenius Skrevet 8. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2008 (endret) Hvis bildet ikke fungerer: Det er den øverste av de to bildene her. Har kjørt memtests og CPU stress tests fra The Ultimate Boot CD. Der virket alt som det skulle. Etter å ha sett på grafer for temperatur og viftehastigheter ser det ut som om CPU-vifta går fra vanlig hastighet (850ish rpm) til max når systemtemperaturen går over ca 63C eller CPUen går over 60. Grader altså. System har gått omtrent som dramaturgien i en standard film, altså ganske jevnt opp mot 65 grader, for så å falle til 45 i løpet av ca et minutt, dette rett etter viftehastighets-spiken er over. En venn sa at det også kan komme av at harddiskene mine er råtne. PC Wizard 2008 har en benchmark der jeg fikk 47 på Hard Disk Global Performance, og hans egne var rundt 66. Dette programmet klarer av en eller annen grunn ikke å benchmarke hverken cache eller memory global performance hos meg. Endret 8. februar 2008 av Avenius Lenke til kommentar
tyan Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Hvis bildet ikke fungerer: Det er den øverste av de to bildene her. Har kjørt memtests og CPU stress tests fra The Ultimate Boot CD. Der virket alt som det skulle. Etter å ha sett på grafer for temperatur og viftehastigheter ser det ut som om CPU-vifta går fra vanlig hastighet (850ish rpm) til max når systemtemperaturen går over ca 63C eller CPUen går over 60. Grader altså. System har gått omtrent som dramaturgien i en standard film, altså ganske jevnt opp mot 65 grader, for så å falle til 45 i løpet av ca et minutt, dette rett etter viftehastighets-spiken er over. En venn sa at det også kan komme av at harddiskene mine er råtne. PC Wizard 2008 har en benchmark der jeg fikk 47 på Hard Disk Global Performance, og hans egne var rundt 66. Dette programmet klarer av en eller annen grunn ikke å benchmarke hverken cache eller memory global performance hos meg. Det kan høres ut som problemet ditt skyldes thermal throttling av CPU. Dvs at når temperaturen kommer opp til et visst nivå så senkes hastigheten på prosessoren. Jeg kan godt tenke meg at du får en liten pause i Windows mens dette skjer. For å få til det dramatiske temperatur fallet du beskriver så kan det godt være en kombinasjon av øket viftehastighet og thermal throttling. Du kan jo teste dette ved å slå av viftestyring i BIOS slik at vifta går på full guffe hele tiden. Du kan lese om thermal throttling her: http://www.hardwaresecrets.com/article/104 Lenke til kommentar
Avenius Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 (endret) Hm, jeg testet programmet med en CPU Burn-In. Thermal throttling slo ikke inn i det hele tatt. Kan det fortsatt muligens hjelpe å skru av viftestyring da? Endret 10. februar 2008 av Avenius Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 850 rpm var da veldig lite. Skjønt hvordan rpm blir målt kan variere. På min standard amd kjøler så har jeg den fast på circa 1800-2000 rpm. Dette er veldig stille, ikke lydløst, men behagelig og man må høre etter for å høre noe lyd. En god regel er at cpu ikke skal over 50 grader. Prøv å juster vifte hastigheter slik at det er max ytelse men minst støy. Du trenger evt en vifte kontroller for dette. Det er høyst anbefalt. Idle temp bør ikke overstige 35 grader synes jeg. Skjønt du må ta med i beregninger hva som er din nominelle rom temperaturer. Alternativt!: Om du vil slippe viftekontroller og ha en grei fix så kan du skaffe deg noen 12v->5volt omformere. Jeg vet ikke helt om dette er riktig navn eller så, men jeg har en slik og det som skjer da er at viften kjører automatisk på en 40->50% av max hastighet, uten videre innstillinger. Dette er veldig greit om du ikke kan ha vifte kontroller, i f.eks htpc/sff kabbiser o.l. Min mening er at du bør avskaffe noe slags thermal throttling greier, og heller satse på faste vifte hastigheter. Lenke til kommentar
tyan Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Hm, jeg testet programmet med en CPU Burn-In. Thermal throttling slo ikke inn i det hele tatt. Kan det fortsatt muligens hjelpe å skru av viftestyring da? Jeg ville prøvd det likevel. Thermal throttling gjøres jo på to måter avhengig av CPU modell. Lenke til kommentar
Avenius Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 (endret) Jeg vet ikke om dette kan fortelle dere noe, men det er jo verdt et forsøk. Her ser dere hva som skjer, det skjedde vel ca 6 ganger i løpet av tre kvarter. Og jeg gikk inn i bios, det var ingen måte å kontrollere viftehastigheten der. However, monitoren der viste at CPU-vifta lå på 2900rpm og system på 1200rpm. Jeg hadde den oppe en stund, og det var jevnt. Kan problemet altså være med Windows alikevel? Endret 11. februar 2008 av Avenius Lenke til kommentar
Caze Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Den første grafen viser ihvertfall at økningen i viftenes turtall IKKE er relatert til belastning av CPU Lenke til kommentar
Avenius Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 Jeg har testet litt videre. Jeg brukte SpeedFan til å sette idle CPU-vifte-hastigheten til 1400ish. Fortsatt klatret systemtemperaturen jevnt fra 45 grader til 65 over ca 10 minutter, for så å ligge på 65 i rundt et minutt før viftene endret hastighet igjen. Etter det gikk idle-hastigheten tilbake til 877rpm av en eller annen merkelig grunn. Lenke til kommentar
Avenius Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 Hm, ser ut som tråden er i ferd med å drukne. Er jeg for dårlig til å forklare? Lenke til kommentar
tyan Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) Hm, ser ut som tråden er i ferd med å drukne. Er jeg for dårlig til å forklare? Jeg spekulerte på om din BIOS har en øvre grense på 65 grader før den starter tiltak for å få ned CPU temp. Selv om denne grensen ikke vises i BIOS så kan den fortsatt være der. Noe som får meg til å lure på hva slags hovedkort du har. Det jeg ville prøvd selv i din situasjon er en kraftigere CPU kjøler. Slik at du kan holde tempen under denne grensen. Får du slått av funksjonen for å varsle når CPU vifta stopper å gå rundt i BIOS? Denne ligger som regel under PC Hardware monitor. Da kan du eventuelt koble CPU Vifta på en kontakt som BIOS ikke regulerer hastigheten på. Endret 13. februar 2008 av tyan Lenke til kommentar
Avenius Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2008 (endret) Det er ikke mulig å endre på noe under Hardware Monitor. Den har kun 3 linjer: CPU temperature, CPU Fan Speed og System Fan Speed. Jeg har ikke noe kamera tilgjengelig, så jeg får ikke vist dere noe bilde av BIOS, men det er i hvert fall fra American Megatrends Inc, likt det på bildet her. Hovedkortet er av typen Asus P4SD-LA. Endret 14. februar 2008 av Avenius Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå