Avenius Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 (endret) Jeg har et litt merkelig problem. PCen min har nemlig fått det for seg å fryse helt i ca et sekund når en av viftene (tror CPU) begynner å gå fortere. Det ser ut som om det skjer når jeg utnytter over 50-60% av CPUen. Ifølge Aida32 er det en Pentium 4E, 3200MHz. Det listes også som "Multi CPU", og det kommer opp 2 CPUer i device manager. Kunne det kanskje være der et sted problemet ligger? Hvis dere lurte bruker jeg Windows XP Pro. Jeg har en temperaturmonitor, og det ser ikke ut til at temperaturen er problemet. Endret 23. januar 2008 av Avenius Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Spør du meg så ville heller jeg trodd at viftehastigheten blir satt opp på grunn av at pc-en fryser (/problemet), og ikke omvendt... Kanskje en fragmentering ville passet bra her! Lenke til kommentar
Avenius Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2008 Spør du meg så ville heller jeg trodd at viftehastigheten blir satt opp på grunn av at pc-en fryser (/problemet), og ikke omvendt... Kanskje en fragmentering ville passet bra her! Fragmentering? Excuse my ignorance, men hva mener du med det? Defragmentering? Lenke til kommentar
Caze Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Han mener nok defragmentering ja. Men uansett har han nok rett i at viftehastigheten øker som et resultat av temperaturøkning på prosessoren. Du har viftestyring på hovedkortet (er jeg rimelig sikker på) og denne merker at prosessoren jobber hardere, temperaturen øker - dermed økes også turtallet på viften. Og slik skal det være. Det du heller burde være opptatt av er HVORFOR maskinen din "fryser" eller låser seg opp tidvis. Hvorfor dette skjer, kan ingen gi en forklaring på, basert på de sparsommelige opplysningene du har gitt. Defragmentering av harddisk har INGEN innvirkning på dette. Uansett. Lenke til kommentar
Avenius Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 Han mener nok defragmentering ja. Men uansett har han nok rett i at viftehastigheten øker som et resultat av temperaturøkning på prosessoren. Du har viftestyring på hovedkortet (er jeg rimelig sikker på) og denne merker at prosessoren jobber hardere, temperaturen øker - dermed økes også turtallet på viften. Og slik skal det være. Det du heller burde være opptatt av er HVORFOR maskinen din "fryser" eller låser seg opp tidvis. Hvorfor dette skjer, kan ingen gi en forklaring på, basert på de sparsommelige opplysningene du har gitt. Defragmentering av harddisk har INGEN innvirkning på dette. Uansett. Beklager sparsommelige opplysninger, jeg vet ikke helt hvilke opplysninger som kunne være relevante. Please educate me Hovedkortet er et Asus P4SD-LA, om det har relevans. Hittil har problemet oppstått under samtlige spill, AVG's daglige scan, Cubase (når det er mye å prosessere) og et tilfelle der jeg kun hadde aMSN og Winamp gående. Lenke til kommentar
Thomz Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Han mener nok defragmentering ja. Men uansett har han nok rett i at viftehastigheten øker som et resultat av temperaturøkning på prosessoren. Du har viftestyring på hovedkortet (er jeg rimelig sikker på) og denne merker at prosessoren jobber hardere, temperaturen øker - dermed økes også turtallet på viften. Og slik skal det være. Det du heller burde være opptatt av er HVORFOR maskinen din "fryser" eller låser seg opp tidvis. Hvorfor dette skjer, kan ingen gi en forklaring på, basert på de sparsommelige opplysningene du har gitt. Defragmentering av harddisk har INGEN innvirkning på dette. Uansett. Beklager sparsommelige opplysninger, jeg vet ikke helt hvilke opplysninger som kunne være relevante. Please educate me Hovedkortet er et Asus P4SD-LA, om det har relevans. Hittil har problemet oppstått under samtlige spill, AVG's daglige scan, Cubase (når det er mye å prosessere) og et tilfelle der jeg kun hadde aMSN og Winamp gående. tenker meg at det kan være ustabile spenninger eller at du har slitne kondensatorer Lenke til kommentar
Caze Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 "Slitne kondensatorer"?? Tull og tøys... Lenke til kommentar
Caze Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) Slike feil kan oppstå som et resultat av feil på software eller hardware. Som oftest er det en bug eller kræsj i en eller annen software som kjører (bakgrunnsapplikasjoner, spill, drivere eller f.eks. bugs i operativsystemet). Hvis det er hardware-feil er det ofte defekt RAM som er feilkilden. Når man ikke har anelse om hva som kan være årsaken, gjelder det å isolere feilkilden ved å feilsøke. I ditt tilfelle burde du bruke eliminasjonsmetoden: finn ut hva som IKKE feiler. Da begynner du med det som krever minst inngrep: diagnostikk. Hent ned UltimateBootCD fra www.ultimatebootcd.com. Du begynner med å boote fra denne og kjører Memtest86+. Dermed vil du få avdekket om minnet er i orden. Det finnes også andre verktøy på denne CDen som kan teste CPU, harddisk osv. Videre kan du bruke Scandisk i Windows for å sjekke harddisk(er) for logiske og fysiske feil. Hvis ingen av de testede hardware-komponentene viser feil, er det sannsynlig at problemene er software-relatert. Sørg for å ha de siste tilgjengelige drivere for hovedkort (chipsetdrivere), skjermkort, lydkort, samt siste versjon av DirectX. Hvis ingen av tiltakene så langt løser problemet, reinstller en fersk versjon av Windows (ikke velg "Repair-install, men en ny fersk installasjon). PS: Malware/spyware/grayware kan også forårsake slik oppførsel. Hvis du uhemmet henter ned diverse "kule" verktøy du finner på nettet, er det også sannsynlig at du får med uhumskheter på kjøpet. Bruk alltid en god antivirus og kjør en full sjekk regelmessig. Bruk også et anti-spyware program som f.eks. Lavasoft Adaware. Endret 24. januar 2008 av Caze Lenke til kommentar
Avenius Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 Hm, da kan jeg egentlig tenke meg at chipset-driverne er problemet. Skal sjekke med Ultimate Boot CD snart. Jeg laster ikke ned bloatware, og windows-installasjonen er ca en måned fersk. Ram har stått i den gamle PCen min, og bør derfor heller ikke kunne være feilkilden. Men det skader jo ikke å sjekke. Harddiskene har jeg testet flere ganger, og de klarer seg helt flott. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) Du har ikke noe slags cool'n'quiet aktivert på cpu'n som speedstep el hva det het på intel? Herregud som jeg klikker nå... P tasten holder på å daue.. Endret 24. januar 2008 av amiganostalgia Lenke til kommentar
Caze Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Forøvrig er "bloatware" software som er unødvendig stor og ressurskrevende. Det er ikke det samme som spyware... Lenke til kommentar
Avenius Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) Anyways. Jeg har boota med Ultimate Boot CD og kjørt et flertall av verktøyene, uten å finne noen feilkilder. Altså ser det ut som om problemet er software-relatert. Tusen takk for hjelpen så langt! Jeg brukte vel feil begrep med bloatware, men uansett. Jeg er ganske forsiktig med nedlasting og sikkerhet (ville jeg i hvert fall mene selv). Det er altså ikke et problem med bunn i spyware. Jeg skal prøve å oppdatere drivere for chipset nå. {Edit} Jeg klarte å gjenskape problemet etter å ha oppdatert chipset drivere. Det hjalp altså ikke. Jeg har nyeste versjon av DirectX9, og de nyeste driverne til skjermkort og lydkort la jeg inn for under en måned siden.. Noen videre tips om en software-diagnose? Endret 24. januar 2008 av Avenius Lenke til kommentar
Caze Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Står det noe i Windows systemlogg/eventviewer som kan relateres til problemet? Lenke til kommentar
Avenius Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 (endret) Hm, ytterst snodig. Når jeg prøver å åpne computer management så åpner den winamp. Har prøvd å kjøre det via kontrollpanelet og run/compmgmt.msc. Dette kan vel tyde på en harddiskfeil alikevel. Skal kjøre alle de harddisk-relaterte testene på nytt. Fortsatt ingen harddiskfeil funnet. Jeg får ikke åpnet msc filer, trolig grunnet winamp og chipamp, noe som betyr at jeg går for en full reinstall av windows.. Igjen. Vi får se om det går bedre da. Endret 25. januar 2008 av Avenius Lenke til kommentar
Caze Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Du har bare (på et eller annet vis) koblet filtypen .msc til å åpnes med Winamp. Det indikerer ikke harddisk-feil. Men hvis du kan gjøre en nyinstallasjon av Windows, sparer du deg selv for mye bortkastet tid. Husk å ta backup av eventuelle filer du vil spare på. Lenke til kommentar
Avenius Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2008 Mhm, jeg vet det ikke skyldes en systemfeil, det er sannsynligvis en Winamp plugin som har klart å ta over filtypen. Dog, jeg vet ikke hvordan jeg fikser det uten en ren reinstall, så ja. Dessverre er jeg midt i en innspilling, og vil derfor helst drøye reinstallasjonen til jeg har alt i boks. Så slipper jeg å miste innstillinger jeg ikke er sikker på om jeg får eksportert ordentlig. Noen andre feilsøkingsforslag frem til den tid kommer? Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Jeg tror jeg vet hva problemet er. Men om du klarer å finne ut av hvordan du skal fixe det er en annen sak. Det er en feil i registeret i alle fall. Så i bunn og grunn, avinstaller winamp, se hva som skjer da, det er trinn 1 iaf. Men i all enkelthet ville jeg søkt etter noen register fikser som resetter windows til standard innstillinger på de windows filtypene som det gjelder. Lenke til kommentar
Avenius Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 Jeg avinstallerte Winamp med en gang jeg begynte å mistenke at problemet lå der, men det hjalp ikke. Så, for å finne et seriøst program lette jeg litt på download.com og fant et som heter Registry Drill. Det så ut som om det kanskje kunne takle slike oppgaver. Tester det straks, med mindre jeg sovner underveis. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Det programmet har jeg aldri hørt om. Programmer på den fronten der som er verdt bryet er : JV16 - dette programmet har alt du trenger med mer til.Du trenger ikke noe annet i bunn og grunn. Men krever litt forståelse av hva du gjør. CCleaner for å fjerne døde register oppføringer samt midlertidige filer. Du kan også kjøre Spybot search & destroy og/eller Advanced windows care pro 2 gratis trail versjon som har både temp/register rensking samt tweaking opsjoner osv for windows. Funket helt greit AWC men jeg ignorerer dens forslag om at det er en "feil" at security center i windows er deaktivert. det er det jo ikke, det eksisterer ikke hos meg Lenke til kommentar
Avenius Skrevet 1. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2008 Right, programmet var litt kjipt, men jeg fikk uansett fikset filtype-problemet manuelt i registry. I det jeg skulle inn på kontrollpanelet frøs pcen igjen, så jeg så igjennom event viewer. Det stod ingen relaterte ting der. Med andre ord er man tilbake til å kun ha originalproblemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå