Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til en Arverettsoppgave

Anbefalte innlegg

Hei, har en "innvikla" arveretssoppgave jeg lurte på om noen her gjerne kunne hjelpe meg å løse.

Er en del navn i denne oppgaven så heng med.

I mai 2003 døde tanten til Liv Furu, Gro Larsen. Hun var søster til Marianne Larsen, Liv Furus mor. De to søstrene har en bror, Fredrik Larsen. Han er 72 år gammel og lever i beste velgående. Fredrik Larsen ble skilt for mange år siden. Han fikk en sønn, Per, med sin tidligere kone, Mai Larsen. Både Per og Mai Larsen lever fortsatt. Far til Marianne, Gro og Fredrik Larsen, Rudolf Larsen, er blitt 95 år gammel. er meget senil og bor på pleiehjem. Han har vært enkemann siden kona, Rita Larsen døde for snart 20 år sden. Rita Larsens eldre bror, Magnus Ruud, lever fortsatt.

Gro Larsen har ikke skrevet testamentet

*Drøft og avgjør hvem av de nevnte personene som har arverett etter Gro Larsen.

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har null peiling på sånt da jeg aldri har hatt rettslære, men jeg skulle tro at faren til Gro Larsen, Rudolf, arver halvparten mens søskenene til Gro Larsen, Fredrik og Marianne, deler den andre halvparten. Tankegangen min er at siden Gro Larsen ikke hadde barn, vil arven gå til hennes foreldre, som er de nærmeste slektningene. Halvparten til mor og halvparten til far. Men siden mor er død vil hennes del gå til hennes nærmeste arvinger, som er hennes to gjenlevende barn, nemlig de to søskenene til Gro, som dermed deler mors andel.

Men som sagt bør du nok vente til noen med peiling dukker opp og kan svare skikkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...