Gå til innhold

Feedback på E8400-oppsett

Anbefalte innlegg

Heisann,

Ettersom mitt hovedkort/cpu har tatt kvelden skal jeg gå til innkjøp et nytt oppsett. Det jeg trenger er hk, cpu, minne og skjermkort og jeg har tenkt å basere meg på Intels nye E8400-cpu.

Dette er hva jeg har kommet fram til foreløpig:

Gigabyte GA-P35C-DS3R DDR2/DDR3

OCZ DDR2 4096MB Gold GX XTC Dual Channel

Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz Socket775

Gainward GeForce 8800GT 512MB PCI-Ex 2.0

Så lurte jeg først og fremst på om disse komponentene passer sammen og om det eventuelt finnes bedre alternativer innenfor noenlunde samme pris. Jeg er rimelig klar på at jeg ønsker 4GB med PC6400 minne og et GeForce 8800GT-kort, og også P35-basert hk. Ellers er jeg åpen for innspill :D

PCen kommer til å bli brukt til en del spill, men jeg er absolutt ingen hardcore gamer, ellers en del film og musikk. Overklokking blir det nok lite av. Jeg er ikke blant de som oppgraderer voldsomt hvert eneste år, så ta dette med i betraktningen ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann,

Ettersom mitt hovedkort/cpu har tatt kvelden skal jeg gå til innkjøp et nytt oppsett. Det jeg trenger er hk, cpu, minne og skjermkort og jeg har tenkt å basere meg på Intels nye E8400-cpu.

Dette er hva jeg har kommet fram til foreløpig:

Gigabyte GA-P35C-DS3R DDR2/DDR3

OCZ DDR2 4096MB Gold GX XTC Dual Channel

Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz Socket775

Gainward GeForce 8800GT 512MB PCI-Ex 2.0

Så lurte jeg først og fremst på om disse komponentene passer sammen og om det eventuelt finnes bedre alternativer innenfor noenlunde samme pris. Jeg er rimelig klar på at jeg ønsker 4GB med PC6400 minne og et GeForce 8800GT-kort, og også P35-basert hk. Ellers er jeg åpen for innspill :D

PCen kommer til å bli brukt til en del spill, men jeg er absolutt ingen hardcore gamer, ellers en del film og musikk. Overklokking blir det nok lite av. Jeg er ikke blant de som oppgraderer voldsomt hvert eneste år, så ta dette med i betraktningen ;)

Ser greit ut, det der ;)

Jeg ville gått for et GTS kort i stedet for GT. Det koster noen kroner ekstra, men da får du til gjengjeld et bedre kort. Den har bedre kjøler, osv.

Jeg vet at mange tester viser at GT slår GTS på enkelte punkter, men da er det ofte snakk om et fabrikk-klokket GT-kort, og et uklokket GTS-kort.

Jeg mener du burde ta GTS ;)

Forøvrig en digg prosessor:D

Venter på min i posten ;)

Lenke til kommentar
Ser ingen grunn til å kjøpe Gainward kortet når FOX+ GeForce 8800GT 512MB PCI Express 2 er 525 kr billigere. Absolutt null problem å justere frekvensene opp for å tilsvare GS kortet.

Edit: Da kanskje bortsett fra kjølingen.

Nei, det er ikke noe problem å få et GT-kort til å yte som et GTS-kort.

Men det er vanskelig å få et GT-kort til å yte som et KLOKKET GTS-kort.

Dessuten vil det være mer behagelig for et GTS-kort, med tanke på varme. Gt-kortet vil bli mye varmere enn GTS, og det vil sansynligvis ikke vare like lenge som GTS.

Lenke til kommentar
Ser ingen grunn til å kjøpe Gainward kortet når FOX+ GeForce 8800GT 512MB PCI Express 2 er 525 kr billigere. Absolutt null problem å justere frekvensene opp for å tilsvare GS kortet.

Dessuten vil det være mer behagelig for et GTS-kort, med tanke på varme. Gt-kortet vil bli mye varmere enn GTS, og det vil sansynligvis ikke vare like lenge som GTS.

Gt er best når man ser på pris VS ytelse. GTS kortet mener jeg ikkje er verd prisen i forhold til GT. GT klokker langt bare på stock kjøling.

Hvis det er et budsjett her, så hadde jeg ikkje vært i tvil om å kjøpe gt. Om man er mere løssluppen med pengene så ville jeg ha valgt et 8800 gtx til 3000 :D

Lenke til kommentar

Tja, det blir uansett en vurderingssak. 8800GTS yter litt bedre, men koster også noe mer. Prisforskjellen mellom Fox kortet og ASUS GeForce 8800GTS 512MB PCI Ex2.0 kan i liten grad forsvares ytelsesmessig.

Ville da kjøpt Asus 8800GTS kortet over Gainward 8800 GT kortet til samme pris.

Ville ikke bekymret meg for varme. Du har uansett 5-års reklamasjon osv på komponentene. Om kortet først fungerer så vil det mest sannsynlig bli byttet ut lenge før evt varme dreper det.

Lenke til kommentar

Gt er best når man ser på pris VS ytelse. GTS kortet mener jeg ikkje er verd prisen i forhold til GT. GT klokker langt bare på stock kjøling.

Hvis det er et budsjett her, så hadde jeg ikkje vært i tvil om å kjøpe gt. Om man er mere løssluppen med pengene så ville jeg ha valgt et 8800 gtx til 3000 :D

Et 3870X2 yter bedre enn et 8800GTX, og de koster omtrent det samme.

Lenke til kommentar
Tja, det blir uansett en vurderingssak. 8800GTS yter litt bedre, men koster også noe mer. Prisforskjellen mellom Fox kortet og ASUS GeForce 8800GTS 512MB PCI Ex2.0 kan i liten grad forsvares ytelsesmessig.

Ville da kjøpt Asus 8800GTS kortet over Gainward 8800 GT kortet til samme pris.

Ville ikke bekymret meg for varme. Du har uansett 5-års reklamasjon osv på komponentene. Om kortet først fungerer så vil det mest sannsynlig bli byttet ut lenge før evt varme dreper det.

ASUS 512mb GTS ville jeg gått for hvis pengene er der. Men hvis vi tenker STOCK kort, ville jeg gått for GT. Men med klokking vil GTS komme lengre.

Men hvordan er det med garanti hvis du klokker et kort?

Lenke til kommentar

Du skal ikke greie å drepe kortet ved SW overklokking(Ikke justering av spenninger). Men om du finner frem loddebolten stiller det seg litt annerledes. De fleste produsentene leverer uansett kortene med oveklokkings SW. (Usikker på fox da). Er da ganske naturlig at garanti og reklamasjon fortsatt er gyldig om du bruker disse verktøyene. Jeg vil regne overklokking som en naturlig del av produktene i dag og noe produsentene reklamerer for. Til og med Intel har åpnet for overklokking i på sine hovedkort.

Samme går for bytting av kjøler osv. bare å montere orginalkjøleren før du sender det inn.

Men dette er selvfølgelig min tolkning. Har da ikke registrert noen saker hvor en har blitt nektet retur pga overklokking, men jeg sier ikke at det ikke har skjedd.

Lenke til kommentar

Ok. Et spm til (eller tre):

Ser at ASUS-kortet støtter PCI Express 2.0, men det gjør vel ikke P35-chipset?

Vet at det er bakoverkompatibelt, men hvor mye vil jeg eventuelt tape ytelsesmessig på å ikke kjøpe f.eks. et hk med x38 (noe som er en litt annen prisklasse ;))?

Altså, vil det være dumt å bruke penger på et skjermkort som går på PCI Express 2.0 når hovedkortet ikke støtter dette?

Lenke til kommentar

Vet at det er bakoverkompatibelt, men hvor mye vil jeg eventuelt tape ytelsesmessig på å ikke kjøpe f.eks. et hk med x38 (noe som er en litt annen prisklasse ;))?

Altså, vil det være dumt å bruke penger på et skjermkort som går på PCI Express 2.0 når hovedkortet ikke støtter dette?

Alt er bakover, forover, til siden, opp og ned kompabitibitabeltaibeltiblæ. PCI-EX 2.0 finnes kun på X38.

Lenke til kommentar

Alt er bakover, forover, til siden, opp og ned kompabitibitabeltaibeltiblæ. PCI-EX 2.0 finnes kun på X38.

Og på nvidia 780i ;)

Lenke til kommentar

Og på nvidia 780i ;)

Vis snakker om hovedkort, ikke et dyre dummyload kort.

Angående hovedkort og PCI-EX2,0, så har de aller fleste, om ikke alle 790 kortene fra AMD støtte for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...