Gå til innhold

Skal få meg et hjemmestudio - hva trenger jeg?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har lenge tenkt på å "bygge" meg et hjemmestudio, men har aldri hatt et ledig rom hvor jeg kan gjøre det. Men nå ser det ut som om jeg kan få et rom å boltre meg på!

 

Hva jeg har fra før:

  • Data (iMac, som også er helt stille)
  • Mikrofon (en helt grei Superlux som jeg kjøpte på konkurrsalg, men vil nok avansere etterhvert)
  • M-Audio Midisport 2x2 (for tilkobling av midi instrumenter, som mitt piano nedenfor)
  • Logic (programvare)

Hva jeg vil koble til (lydspor):

  • el-gitar
  • halvaukustisk gitar
  • mikrofon
  • digitalt piano

(bare to av dem vil bli spilt inn samtidig)

 

Hva jeg (tror) jeg trenger:

  • Studiomonitorer
  • Miksepult
  • + ?

Mine egne forslag:

Øvrige spørsmål:

  • Trenger jeg noe mer?
  • Hva tilkoblinger bruker studiomonitorer/aktive høyttalere?
  • Kobles studiomonitorene rett i miksepulten?
  • Hva er bruksområdene til en miksepult, og må jeg ha en?
    1. Hvordan kobler jeg miksepulten til maskinen?
    2. Trenger jeg et mellomledd?
    3. Hvis ja, kan dere linke til en, som gjerne bruker firewire og funker med Mac?

Budsjett:

Alt innenfor rimelighetens grenser (men tenk ca. maks 1300,-kr pr enhet)

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får det du betaler for!!! Og dette gjelder i hvertfall studiomonitorer! Se på dette som en investering, ta en ting av gangen om det er hardt økonomisk.. Kjøper du noe ultrabillig drit så skal jeg love deg at du VIL oppgradere når du har lært noen småting om hjemmestudio.

 

Har dessverre ikke tid til å gå så veldig dypt innpå hver enkelt komponent, men du vil trenge et lydkort med minst 2 innganger..

Skal du bruke mikrofoner vil jeg anbefale et lydkort med i hvertfall 1stk XLR inngang og 1 instrument inngang (1/4" jack) .. Husk å sjekke at lydkortet har pre-amp m/48V fantomspenning for kondensatormikrofoner (Vil anbefale at lydkortet har en gain på >60dB MINST hvis du skal bruke en dynamisk mikrofon som f.eks Shure SM57)..

 

Software : www.reaperaudio.com .. veldig bra program som ikke koster mer enn et par hundrelapper. Det er shareware med en prøvetid på 30 dager, men du vil kunne fortsette å bruke det etter dagene er gått.. Hvis du liker programmet vil jeg anbefale deg å kjøpe en non-commercial lisens hvis du ikke skal tjene peneger på musikken din..

 

Så lenge du ikke skal ta opp mer enn 2 instrumenter av gangen så ville i hvertfall jeg spart pengene ved å ikke kjøpe miksebord.. Du kommer langt med et godt lydkort!

 

Det Presonus lydkortet du har linket til har ikke pre-amper og da vil du måtte kjøpe de eksternt, og det blir fort dyrt :)

 

Jeg vil ikke begi meg ut på å kommentere studiomonitorer for de må nesten høres på.. Vil anbefale deg å sjekke at monitorene du velger å kjøpe går ned til ca 40-55Hz.. Mangel på ordentlig bass-gjengivelse er grunnen til at mange nybegynnere får dårlige resultater på low-end siden(I mitt tilfelle: 0-100hz)..

 

 

Hvis du ser et produkt du kunne tenke deg å kjøpe: Søk på google etter reviews !! Du kan unngå katta i sekken ved å lese andre sine erfaringer med produktet..

 

 

Håper jeg var til hjelp på en eller annen måte.. ;)

 

-John

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Kan du/noen gi meg et tips til et lydkort som har preamp, Mac støtte, XLR inngang og en 1/4" jack?

 

Jeg tok en titt på et bilde til Presonus'en, og det viser jo at man kan koble til høyttalere: inspire1394hookup01.jpg

 

Hvilke høyttalere er det man må kjøpe hvis man skal bruke dem sammen med det lydkortet?

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar
Takk for svar :)

 

Kan du/noen gi meg et tips til et lydkort som har preamp, Mac støtte, XLR inngang og en 1/4" jack?

 

Jeg tok en titt på et bilde til Presonus'en, og det viser jo at man kan koble til høyttalere: inspire1394hookup01.jpg

 

Hvilke høyttalere er det man må kjøpe hvis man skal bruke dem sammen med det lydkortet?

 

Jeg har ikke sagt at lydkortet ikke kunne tilkobles høytalere.. men jeg sa at lydkortet ikke har pre-amp/forsterker for mikrofoner og instrument-input.. Da må du kjøpe dette utenom :\

 

Hvis du skal bruke dette lydkortet burde du kjøpe et par høytalere som har RCA inngang.. (Rød og hvit kontakt), så slipper du noen omformere (RCA til jack eller XLR osv)

Lenke til kommentar
Jeg har ikke sagt at lydkortet ikke kunne tilkobles høytalere.. men jeg sa at lydkortet ikke har pre-amp/forsterker for mikrofoner og instrument-input.. Da må du kjøpe dette utenom :\

 

Ok. Jeg er litt grønn er skjønner du :)

 

Hva er oppgaven til en pre-amp, og hvorfor trenger man det? I dag så kobler jeg mikrofonen rett inn i mitt interne lydkort.

 

edit: hva med en slik en?

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar
Jeg har ikke sagt at lydkortet ikke kunne tilkobles høytalere.. men jeg sa at lydkortet ikke har pre-amp/forsterker for mikrofoner og instrument-input.. Da må du kjøpe dette utenom :\

 

Ok. Jeg er litt grønn er skjønner du :)

 

Hva er oppgaven til en pre-amp, og hvorfor trenger man det? I dag så kobler jeg mikrofonen rett inn i mitt interne lydkort.

 

edit: hva med en slik en?

 

Hvis du har en mikrofon med en liten jackplugg som du kan plugge rett i lydkortet du har idag trenger du ikke preamp til lydkortet... men hvis du kjøper deg en studio mikrofon med XLR plugg så må du ha en pre-amp, og hvis det er en kondensator-mikrofon må preampen din kunne forsyne mikrofonen med 48 Volt for at du skal få lyd av den..

 

En pre-amp er en forsterker.. Når du kobler en mikrofon rett inn i en mikser/lydkort uten å gå igjennom en preamp, så vil signalet(lyden) du får i PC-en være så svak at lyden etter forsterkning i et lydprogram blir ubrukelig pga elektrisk støy som kan bygge seg opp i mikrofonkabelen dinl fra radiosignaler/PC-en din osv..

 

En preamp er en forsterker som behandler signalet fra mikrofon/gitar slik at du kan bruke det i et opptak!

 

 

På laptopen min har jeg denne : http://www.procom.no/infoShop/isProductDis...p/details/23648

Og i den stasjonære har jeg dette (det har ikke pre-amp) : http://www.sound1.com/portal/asp/produktde...Produkt_ID=1529

 

Av mikrofoner har jeg:

http://www.procom.no/infoShop/isProductDis...p/details/23039 (bra for vokal og akustisk gitar)

http://www.procom.no/infoShop/isProductDis...p/details/23983 (standard mikrofonen som fungerer til alt, men du må ha en god preamp for å få ordentlig lyd ut av den)

Lenke til kommentar

Takker, da klarnet det opp her.

 

Mikrofonen min har XLR utgang, men det følgte med en XLR -> 1/4 jack (som jeg da koblet inn i maskinen min) :)

 

Jeg har faktisk sett litt på den M-Audio Firewire Solo før, og hvis du synes den er bra, så går jeg nok for den! Var ikke galen pris på den heller.

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar
Takker, da klarnet det opp her.

 

Mikrofonen min har XLR utgang, men det følgte med en XLR -> 1/4 jack (som jeg da koblet inn i maskinen min) :)

 

Jeg har faktisk sett litt på den M-Audio Firewire Solo før, og hvis du synes den er bra, så går jeg nok for den! Var ikke galen pris på den heller.

 

M-Audio kortet fungerer helt fint og kan anbefale det til småprosjekter, men det er ikke komme drivere til 64bit versjonen av Vista enda!

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva dere prater om her. Presonus lydkortet har både 2 mikrofon preamper med phantompower, OG to hi-gain inputs. Hvilket betyr at du kan kople både mikrofoner og elektrisk gitar/bass direkte til kortet og få GOD lyd inn i programvaren din. En bør kanskje sjekke fakta før en uttaler seg om hardware en ikke har brukt.

 

Når det gjelder reaper er ikke den komt i Mac versjon enda, og når den kommer vil man sikkert støte på de samme problemene som andre programmer har i startfasen.

 

Om du allerede har Logic, har du alt du trenger på programvarefronten.

Fantastisk programvarepakke med innspilling, redigering, synther, effekter ++.

 

Bruk pengene dine på Presonus lydkortet, og et par monitorer du har råd til, og eventuelt oppgrader disse seinere.

Du er klar :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg hatt lydkortet i snart en uke, og til nå så lyder det godt! Passer perfekt til mitt bruksområde.

 

Men jeg lurer på en ting: Av og til når jeg tar opp, kan lyden ha et normalt volum. Men etter f.eks. en restart eller lignende så kan volumet være veldig lavt uten å rote i noen instillinger. Plutselig så tar den opp i normalt volum igjen. Hvorfor skjer dette? Driver feil? Det gjelder både mikrofon og gitar.

 

Altså, selv om volumet på driverprogrammet står på fullt, så tar den opp veldig lavt (og noen ganger normalt uten å justere på volumet).

 

edit: Har løst problemet (gain'en sto lavt) :)

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
Gjest Slettet-XHLacM

Du må selvfølgelig gjøre akustiske tiltak på rommet slik at lyden ikke blir et tullball av resonanser og stående bølger. Plater som dette er en god løsning:

sospaulfoamsspeakers1.l.jpg

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...