Gå til innhold

Får ikke partisjonert med Partition Magic 8

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter mye styr med reinstallasjon av Windows XP pro etter et krasj, sitter jeg med kun en partisjon på den HD'n hvor jeg har Windows XP pro (jeg har en HD til der jeg har trøbbel med Linux, men kommer tilbake til det senere). Jeg vil gjerne splitte Windows HD'n i et C: område for OS og programmer, og et D: område for bilder osv. ved hjelp av Partition Magic 8.

Jeg har tidligere brukt Partition Magic 8 både på denne PC-en og andre, og det har fungert utmerket. Men starter jeg opp PM 8, popper det opp et varselsvindu som sier:

Init failed: Error 117. Partition's drive letter cannot be identified.

I vinduet er det en "OK" knapp, og klikker jeg på den avsluttes PM 8. :cry:

Går jeg imidlertid direkte inn på PM 8 "Partitioninfo", finner jeg følgende feilmelding.

Partition info:

Error #109: Partition ends after end of disk.

ucEndCylinder (2586) must be less than 2586.

Geometry inf:

Info: Partition didn't begin on head boundary.

ucBeginHead expected to be 0 or 1, not 105.

Info: Partition didn't end on cylinder boundary.

ucEndHead expected to be 239, not 29.

Noen med gode råd? :innocent:

Lars H.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst vil jeg anbefalle Acronis Disk Directory i stedet for PartitionMagic. PM har ikke blitt utviklet på mange år nå, og er ikke up-to-date når det gjelder filsystemer samt noen endringer på geometri til partisjoner.

I ditt tilfelle så kan det være flere ting. Antar at du ikke installerte WIndows, evt. partisjonerte disken, mens den satt i en annen maskin? Geometrien bestemmes ut i fra data som BIOS gir, og dette kan variere fra BIOS til BIOS. Ofte går det bra, men har opplevd at det også kan gå galt.

Normalt sett så skal partisjoner generert av Windows(/installer) på samme maskin fungere greit med PM.

Har du benyttet noe annet type diskverktøy, enten partisjonering eller imaging?

Siste alternativ er rett og slett en skade på partisjonstabellen...

Lenke til kommentar

Det som var grunn til krasjet var at jeg ved en feil startet med å installere Linux på feil HD, og måtte reinstallere Windows etterpå. Så HD'n har ikke vært innom noen annen PC. Men, - Windows er egentlig fra en reinstalasjons CD fra en annen maskin. Skal bestille helt ny og fullt lisensiert Windows XP home fra komplett.no når de får dette inn på lager om en ukes tid.

Etter litt leting på Partition Magic sine hjemmesider, fant jeg at error #109 kan skylles:

This indicates an error with either the partition table or the Master Boot Record on the drive.

To resolve the problem

1. Start the computer from a bootable floppy disk.

2. At the command prompt, type the following DOS command:

fdisk /mbr

This command replaces the Master Boot Record on the primary hard disk.

3. Restart the computer.

Men jeg har ikke noen "bootable floppy disk" og ikke har jeg vært borti fdisk før heller(men jeg har heldigvis floppy-drive på PC-en)!

Lars H.

Endret av Lars H.
Lenke til kommentar

fdisk /MBR skriver ny bootkode. Denne bootkoden brukes bare akkurat mens BIOS starter bootprosessen. Det er usannsynlig at det skal ha noe å si for partisjoneringen.

Men MBR er navnet på første sektor, som også inneholder partisjonstabell. Og det er jo nettopp denne tabellen som skal modifiseres når partisjonstørrelsen skal forandres.

Kanskje GParted kan brukes i stedet for PM.

Lenke til kommentar
fdisk /MBR skriver ny bootkode. Denne bootkoden brukes bare akkurat mens BIOS starter bootprosessen. Det er usannsynlig at det skal ha noe å si for partisjoneringen.

Men MBR er navnet på første sektor, som også inneholder partisjonstabell. Og det er jo nettopp denne tabellen som skal modifiseres når partisjonstørrelsen skal forandres.

Kanskje GParted kan brukes i stedet for PM.

GParted er et godt tips, tenkte ikke på den selv!

Lenke til kommentar

Nå gir jeg snart opp. Kjørte chkdsk /P som meldte om feil, og så chkdsk /R for å reparere. Det hjalp ikke.

Partisjonerte så med GParted og laget en d: partisjon, men nå får jeg ikke statet Windows i det hele tatt.

Det eneste jeg får opp er en svart skjerm med teksten:

Windows kan ikke starte fordi denne filen mangler eller er skadet:

<windows root>\system32\hal.dll

Installer en kopi av filen ovenfor på nytt.

Og det aner jeg ikke hvordan jeg skal gjøre.

Får ta noen dager fri fra dette før jeg blir sprø.

Lars H.

Lenke til kommentar
Nå gir jeg snart opp. Kjørte chkdsk /P som meldte om feil, og så chkdsk /R for å reparere. Det hjalp ikke.

Partisjonerte så med GParted og laget en d: partisjon, men nå får jeg ikke statet Windows i det hele tatt.

Det eneste jeg får opp er en svart skjerm med teksten:

Windows kan ikke starte fordi denne filen mangler eller er skadet:

<windows root>\system32\hal.dll

Installer en kopi av filen ovenfor på nytt.

Og det aner jeg ikke hvordan jeg skal gjøre.

Får ta noen dager fri fra dette før jeg blir sprø.

Lars H.

Dette er mest sannsynlig pga. at boot.ini filen ikke stemmer med partisjonstabellen lengre. Den blir feil hvis partisjoner f.eks. endrer rekkefølgen i selve partisjonstabellen (ikke rekkefølgen på disken, men rekkefølgen i tabellen).

Igjen, jeg anbefaller Acronis DiskDirector. Vel brukte ca. 50USD, den gjør som oftest denne korrigeringen automatisk. Hvis ikke, så kan du gå inn og redigere den manuelt.

Lenke til kommentar

Hei igjen.

http://www.toejumper.net/faq/1-2.htm fant jeg dette:

If an error message that states you have a missing or corrupt hal.dll file, it could be that the BOOT.INI file on the root of the C: drive is misconfigured. Here's how to fix this:

1. Insert and boot from your WindowsXP CD.

2. At the first R=Repair option, press the R key

3. Press the number that corresponds to the correct location for the installation of Windows you want to repair.

Typically this will be #1

4. Type bootcfg /list to show the current entries in the BOOT.INI file

5. Type bootcfg /rebuild to repair it

6. Take out the CD ROM and type exit

Og det funket, nå får jeg opp Windows igjen! Og partisjoneringen som jeg utførte med GParted hadde også fungert.

Nå er 20GB disken delt i et C: område på 7,84GB hvor OS opptar 2,04GB, og et d: område på 9,33GB.

Litt snusk er det nok, jeg får ikke startet Partition Magic 8, og når jeg slår på PC-en, dukker dette bildet opp:

winx2b.gif

Velger jeg Windows fra linje 2, starter alt nydelig opp, men velger jeg linje 1, får jeg feilmeldingen med missing/corrupt HALL.DLL file.

Men uansett, få jeg positivt svar fra HP/Compaq support om jeg kan sette inn en Seagate 160GB disk i denne gamle Compaq Presario 5686 maskinen, bestiller jeg disken og Win XP home fra QSL.

Og som Kåre Willoch en gang sa: "Nu går alt så meget bedre"!

Og så leder håndballguttene med 1 mål ved pause.

Kanskje jeg skal oppdatere BIOS også mens optimismen rår? Oppskrift og BIOS kan hentes fra HP/Compaq support.

Lars H. :new_woot:

Lars H.

Lenke til kommentar
Litt snusk er det nok, jeg får ikke startet Partition Magic 8, og når jeg slår på PC-en, dukker dette bildet opp:

winx2b.gif

Velger jeg Windows fra linje 2, starter alt nydelig opp, men velger jeg linje 1, får jeg feilmeldingen med missing/corrupt HALL.DLL file.

1 mål ved pause hjalp dessverre ikke...

"Feilen" over kan du rette på ved å gjøre følgende:

1) Control Panel->System->Advanced

2) Trykk "Settings" under "Startup and Recovert"

3) Trykk knappen "Edit"

4) Sletter du første linje under [operating systems], så blir den som ikke fungerer fjernet. NB! Jeg kan ikke *garantere* at det er første linje, men siden du sier at hvis du starter opp fra det andre punktet så skal det være første linje i boot.ini som er gal. Tar intet ansvar :)

Med kun en entry i boot.ini, så skal menyen også forsvinne!

Lenke til kommentar

Hei.

Den menyen hadde jeg aldri sett før. Gikk inn og slettet linjen du foreslo, men så viste det seg at det var en tom linje ovenfor også (markert med grønnt):

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS=""

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Den var også klikkbar ved oppstart, og åpnet da også Windows.

winx3.gif

Så hvilken linje skal jeg nå slette, den tomme (markert med grønnt) eller den der det står Microsoft Windows XP (markert med lilla)?

Lars H.

Lenke til kommentar
Hei.

Den menyen hadde jeg aldri sett før. Gikk inn og slettet linjen du foreslo, men så viste det seg at det var en tom linje ovenfor også (markert med grønnt):

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS=""

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Den var også klikkbar ved oppstart, og åpnet da også Windows.

winx3.gif

Så hvilken linje skal jeg nå slette, den tomme (markert med grønnt) eller den der det står Microsoft Windows XP (markert med lilla)?

Lars H.

Nå samsvarer ikke bildet ditt med boot.ini lengre, men antar da at linjen i midten allerede er fjernet fra boot.ini. Antar da også at hvis du velger linja i menyen som heter "Microsoft Windows XP Professional", så starter XP. I såfall skal du fjerne den tomme som står øverst. Den tomme linja ser uansett feil ut.

Endret av opresterud
Lenke til kommentar

Slettet den tomme linjen også, så nå starter Windows opp normalt ved påslag. Det er nok en del mer "snusk", men nå tar jeg snart kvelden og reiser til Drammen for vintertreff sammen med de folkene vi pleier å treffe når vi ligger ved Kommersøya med båten om sommeren. Vi blir tilsammen 25 - 30 mennesker. Skal bli artig å treffe de i "sivil"! Men jeg kommer nok tilbake senere for å finne ut av resten av "snusket".

Takk for hjelp så langt

Lars H.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...