Gå til innhold

Bank endrer utlånsrenten etter at tilbud er gitt.

Orjanp

Anbefalte innlegg

Jeg ønsket å bytte bank. Fikk et tilbud fra en bank, underskrev alle papirene og returnerte de til banken. Banken sender papirene til tinglysning og lånet overføres til den nye banken. Nå jeg da går inn på lånet mitt i den nye banken er renten hevet fra 6,03% nominell rente til 6,5% nominell rente. Dette uten å gi meg beskjed.

I papirene jeg mottok var renten satt til 6,03%. Når jeg spør om årsaken får jeg beskjed om at renten er endret i det tidsrommet mellom når tilbudet ble gitt og lånet utbetalt.

Renten ble endret 08.01.08, papirene ble sendt til banken 07.01 eller 08.01. Og som sagt i papirene jeg underskrev var renten satt til 6,03%

Har banken opplysningsplikt når de endrer renten i dette tilfellet?

Jeg mener at de har det. De papirene jeg har underskrevet har de gitt meg et tilbud på 6,03%. Dersom de sender dette videre og utbetaler lånet, må det jo bety at de aksepterer den renten, og ikke kan endre denne uten å gi meg beskjed om renteendring med 6 ukers frist.

Det står to plasser at nominell rente er p.t. 6,03%. Greit nok da den vil kunne endres senere. Men det står også ordrett «Håper vårt tilbud er av interesse, og ser fram til din aksept». Det må jo bety at de dokumentene jeg har fått er som et tilbud å regne, og dermed ikke kan endres uten at nærmere beskjed er gitt.

Har snakket med banken og de ba meg sende en klage.

Så mitt spørsmål er, har jeg noe å klage på?

Surt å ha kastet bort tid på en bank som i utgangspunktet var billig nok, men som har økt renten med det dobbelte av økningen av styringsrenten. Og dermed ender opp på listen over banker som det ikke ville vært aktuell å refinansierer lånet i.

Ørjan -,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er lovdata.no nede i dag så jeg har ikke fått sjekket lovverket.

Når det er sagt så er jeg av den oppfatning av at et tilbud er bindende kun i et rimelig tidsrom. Hvis du har drøyet lenge med å akseptere tilbudet så vil tilbyderen kunne trekke det tilbake.

Når det er sagt så kan jeg ikke se at en tilbyder kan endre betingelsene i et tilbud som du har godtatt når dette er til ulempe for deg uten å gi deg et nytt tilbud med de nye betingelsene.

Jeg tror du har en sak her. I og med at du har fått et tilbud på 6.03% og banken har begynt å iverksette en avtale basert på dette tilbudet så har du, etter min mening, krav på å få en rente på 6.03%.

My 2 cents worth.

Lenke til kommentar

Tilbudet er tilgjengelig i 30 dager. Deretter slettes det automatisk fra banken sin side.

Jeg fikk tilbudet 3 januar, og sendte inn dokumentene 7. eller 8. januar. Så aksept innenfor en rimelig tidsfrist skulle vel være overholdt i dette tilfellet.

Ørjan -,-

Lenke til kommentar

Uten å ha sett på papirene så er de nok bindende for banken. Slik at de må nok varsle deg skriftlig før de setter opp renten.

Utdrag fra finansavtaleloven som regulerer slike ting:

§ 48. Låneavtalen

(1) Låneavtalen skal være skriftlig. Den skal angi alle kostnader som låntakeren skal dekke, også slike kostnader som ikke inngår i beregningsgrunnlaget for effektiv årlig rente.

(2) Låneavtalen skal inneholde opplysninger som nevnt i § 46 første ledd bokstav a, b, d og e. Ved kassakreditt eller annen rammekreditt skal avtalen inneholde opplysninger som nevnt i § 46 annet ledd. En låneavtale med en forbruker skal dessuten inneholde opplysninger som nevnt i § 46 første ledd bokstav c og om tvisteordning som nevnt i § 4. Opplysninger som nevnt i § 46 som institusjonen har gitt før avtalen ble inngått, skal i alle tilfeller regnes som en del av låneavtalen.

(3) Et vilkår som ikke er tatt inn i låneavtalen, er ikke bindende for kunden med mindre långiveren godtgjør at vilkåret er vedtatt av kunden.

(4) Långiveren skal gi låntakeren et eksemplar av låneavtalen eller på annen måte gjøre avtalen tilgjengelig for låntakeren.

(5) Er det overfor en forbruker ikke på forhånd gitt opplysninger som nevnt i § 46 første ledd bokstav d, jf. annet ledd, kan forbehold i avtalen om å endre rente, gebyrer eller andre kostnader, ikke utøves til skade for låntakeren før etter tre år, med mindre det er klart at låntakeren før avtalen ble inngått var kjent med endringsadgangen. Dersom långiveren på forhånd har oppgitt rentesats overfor en forbruker uten å angi både nominell og effektiv årlig rente etter § 46 første eller annet ledd, skal den oppgitte renten i inntil tre år anses som effektiv rente, med mindre det er klart at låntakeren ikke er villedet.

(6) Kongen kan i forskrift gi nærmere regler om markedsføring av lånetilbud, om krav til innholdet i låneavtalen, om gjennomføring og avgrensning av opplysningsplikten etter § 46 og om bruk og godkjenning av formularer.

§ 50. Varsel om endring m.v.

(1) Før långiveren ensidig endrer lånevilkårene, skal låntakeren varsles skriftlig. Varslet skal opplyse om hva endringen går ut på, om hva som er begrunnelsen for endringen, og om kundens rett til førtidig tilbakebetaling, samt om hvilke kostnader som påløper ved dette, jf. § 53.

(2) Endres rentesatsen, gebyrer eller andre kostnader for avtale om nedbetalingslån, herunder annuitetslån, skal varslet inneholde opplysninger som nevnt i § 46 første ledd bokstav a og b samt opplysninger om hvilken betydning endringene vil få for lånets avdrags- og renteterminer (låneprofilen) frem til siste avdrag. For kassakreditt eller lignende rammekreditt skal varsel om slike endringer inneholde opplysninger som nevnt i § 46 første ledd bokstav b og § 46 annet ledd bokstav b. Effektiv årlig rente skal beregnes etter forholdene når endringen settes i verk.

(3) Når låntakeren er forbruker, kan endring av vilkårene etter § 49 annet ledd settes i verk tidligst seks uker etter at institusjonen har sendt skriftlig varsel til forbrukeren om endringen. Kortere frist kan benyttes når renteendring skjer som en følge av at det er inntruffet en vesentlig endring i pengemarkedsrenten, obligasjonsrenten eller det generelle rentenivå for institusjonenes innlån.

(4) Tredje ledd gjelder ikke for lån hvor rentesatsen, gebyrer eller andre kostnader bare kan reguleres på bestemte tidspunkter fastsatt i låneavtalen. For slike lån skal långiveren a) senest seks uker før reguleringstidspunktet gi forbrukeren skriftlig varsel med angivelse av rentesats, gebyrer og andre kostnader i samsvar med § 46 første ledd bokstav a og b, som ville ha blitt krevd for et tilsvarende lån regulert på varslingstidspunktet

b) senest 14 dager før reguleringstidspunktet gi forbrukeren skriftlig tilbud med slike opplysninger som nevnt i annet ledd, og med opplysning om at renter for neste rentebindingsperiode vil være i samsvar med tilbudet, med mindre forbrukeren innen en frist som er fastsatt i tilbudet og som ikke kan være kortere enn 14 dager fra tilbudet ble sendt, har varslet långiveren om førtidig tilbakebetaling.

Hvis ikke klage til banke nfører frem så må du skriftlig opplyse dme om at du bringer saken videre til bankklagenemnda for en vurdering.

Men som sagt så har ikke jeg sett papirene og vilkårene tilbudet ble gitt etter, slik at jeg ikke vil si noe sikkert om dine retter. Men jeg ga deg ihvertfall noen tips.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen. Fant et punkt i papirene der det står:

Dersom det er renteregulering i perioden fra du søkte om lånet til lånet utbetales, vil banken utbetale lånet i henhold til gjeldende rentesats for produktet. Dette vil ikke varsles spesielt.

Så da her jeg vel strengt tatt ikke noe å klage på.

Synes det er rart at en slik praksis kan være lov, spesielt etter at låntager har underskrevet papirene og returnert disse til banken. Det virker merkelig at et tilbud som gis og underskrives av begge parter, kan endres i etterkant uten at nærmere beskjed gis.

Men greit nok. jeg burde ha vært mer oppmerksom.

Ørjan -.-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...