Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen fryser ved ulike anledninger

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg fikser på en maskin for en kompis. Den har funket ok i ca et år, men nå i det siste har den fått skikkelig anfall. Den fryser helt tilfeldig virker det som. Rett etter du slår den på, etter 2 timer spilling, ved oppstart av spill, det varierer for hver gang. Når den fryser, fryser den totalt. Tastaturet får ikke strøm lengre (kan ikke slå av/på Numlock f.eks) og ingenting funker utenom å slå den av med bryter.

Jeg har testet med et annet sett minnebrikker som jeg vet fungerer, et annet skjermkort, reinstallert windows med en annen versjon, kjørt i sikkerhetsmodus, kjørt fail-safe BIOS settings, scannet for virus/spyware... Begynner å gå tom for ideer.

CPU, kan den forårsake slike problemer? At maskinen bare fryser opp? Eller kan eventuelt hovedkort gjøre dette? Og hva med PSU, vil den kunne forårsake noe slikt kanskje? Jeg har dessverre ikke cpu/hk av samme typen å teste med, og har ikke så lyst å kjøpe inn nye deler med mindre jeg må...

Maskinen er en Intel Core 2 Duo maskin, med Radeon 2900xt skjermkort, DDR2-minne, den kjører Windows XP pro, MSI hovedkort med Intel brikkesett (husker ikke nøyaktig hvilket her og nå)

Noen som har tips/hint?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da mesteparten av spørsmålene i denne forumkategorien er det samme som du har, er det vel ikke særlig vanskelig å finne "tips/hint".

Søk på "fryser" eller bare LES noen innlegg som er lagt inn med nesten samme tittel. Bruk fremgangsmåtene diskutert i disse innleggene, og når du har funnet hva som er feil men ikke vet hva du skal gjøre for å rette det; DA kan du stille et spørsmål som er lettere å hjelpe deg med. Slik du nå har forklart det vil alle måtte stille deg en haug med spørsmål for å gjette seg frem til hva som feiler.

Se f.eks. her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=897905

Lenke til kommentar

Er jo akkurat det jeg har gjort da... Leste du i det hele tatt posten min?

Jeg har testet alt som står i den tråden du linket, og det har jeg skrevet i min første post. Jeg har isolert problemet til 2 deler, cpu og hk, og begge disse er litt vanskelig å gjøre så mye med når jeg ikke har utbyttbare reserver for de. Jeg bare lurte på om noen vet om disse delene KAN forårsake slike feil, ettersom jeg bare har vært borti at Windows eller minnet har fått maskinen til å fryse før...

Lenke til kommentar

CPU, PSU, hovedkort og RAM; alle disse elementene kan medføre frys/låsing hvis de har defekter.

Du sier at du har "testet med et annet sett minnebrikker som jeg vet fungerer". Har du kjørt f.eks. Memtest86+ på det originale minnet? Hvis ikke, burde du gjøre det (www.memtest.org).

Dersom Memtest ikke finner feil på noen av RAM-brikkene, og du til slutt sitter igjen med 2 komponenter, f.eks. CPU og hovedkort finnes det veldig få muligheter til å bestemme hvilken av de to som er defekt. Du KAN kjøre forskjellige diagnostikker (som du kan finne på www.ultimatebootcd.com), men da du opplever problemene som tidvise kan denne diagnostikken være misvisende. Et lån en annen CPU eller hovedkort vil gi deg et sikkert svar i så måte.

Lenke til kommentar

Har ingen mulighet til å få lånt delene, det som er problemet mitt. Må kjøpe nye for å eventuelt teste. Litt sure penger om det ikke er den/de delene som er defekte =/

Det er ikke minnet, 100% sikkert. Jeg har testet med 4 forskjellige brikker, for seg selv og i kombinasjoner av diverse slag. Alle brikkene fungerer perfekt i andre maskiner (har testet i 2 andre maskiner). Brikkene er kompatibel med den feilende maskinen, og har fungert i et år før dette begynte. Det kan være noe feil på minnekontrolleren på hovedkortet kanskje, men dette er ikke enkleste sak i verden å teste...

Men skal få testet cpu med ultimatebootcd hvis de har noe diag program der. Takk for tipset!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...