Gå til innhold

nettverk: to routere og NAT-problemer

Anbefalte innlegg

Hei der.

Har en ny bekjent av meg som har et lite problem.

Han har internett levert av nextgentel med en netgear-broadband-router (dhcp-server, brannmur, uPNP) som går videre til en SMC 2804 router med trådløst nett, som går videre til 4 klient PC-er. Han har lyst til å sette opp en CS-server på den ene klient-PC-en, og det er her marerittet begynner. Både netgear og smc-routeren opererer med routerfunksjon og dhcp-server. Foruten å åpne porter for cs-serveren på både smc- og netgear-routeren, skulle vi ha fått slått av routerfunksjonen og dhcp-serveren på smc-routeren hans, så den kunne fungert som et tilgangspunkt, utelukkende. Dette har vi ikke lyktes med.

Er det noen her som vet hvordan dette kan gjøres? Prøvde å skru av dhcp-server på smc-routeren, men det hadde visst ingen effekt. Har også googlet meg ihel uten å finne noe, og lest brukermanualen til smc routern uten å finne svar. Så om noen der ute hadde kunnet hjelpe oss med dette, hadde det vært kjempefint. Evt. kommet opp med en annen løsning på problemet.

Problemet: Folk på internett får ikke tilgang til serveren på den ene klient-PC-en på lokalnettet.

post-3382-1201060630_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På den siste routeren må du koble alle kablene i LAN. Ikke bruk WAN (internettporten).

Da vil du kun få DHCP fra routermodem.

Sjekk forøvrig linken min for litt mer info om det.

Hei. takk for tipset. Vi prøvde å binde den offentlige-ip addressen fra routeren(internett) til routeren(lan) men lyktes ikke med dette. Så hvis routeren (internett) har ip: 10.0.0.2 og subnet: 255.255.255.0, setter jeg opp den andre routeren (lan) med ip: (fra dhcp eller statisk?) og subnet: 10.0.0.0 og dhcp deaktivert? op passer på at jeg kobler kabelen mellom de to routerene fra LAN-port til LAN-port, ikke LAN-WAN?

Takker for hjelp

Lenke til kommentar

Enten må du deaktivere deaktivere dhcp på den innerste routeren (enten i firmware eller koble lanport-lanport for bridge)

Eller du må forwarde begge routerene

Tipper ytterste routeren din ligger på 10.0.0.138 og deler ut ip-er i 10.0.0.x, mens den innerste har 192.168.1.1 og deler ut i 192.168.1.x ?

Lenke til kommentar
Enten må du deaktivere deaktivere dhcp på den innerste routeren (enten i firmware eller koble lanport-lanport for bridge)

Eller du må forwarde begge routerene

Tipper ytterste routeren din ligger på 10.0.0.1 og deler ut ip-er i 10.0.0.x, mens den innerste har 192.168.2.1 og deler ut i 192.168.2.x ?

stemmer...

så, hvis jeg deaktiverer dhcp på den innerste routeren og kobler de lan-lan, vil jeg ha en ethernet-port for lite på den innerste routeren for alle klient-pc'ene. hvis jeg kopler den éne klient-PC-en til den ytterste routeren og resten til den innerste, vil den ené klient-PC-en ha tilgang til resten av klientene på nettverket?

og hva var forklaringen på å sette subnet for den innerste routeren til 10.0.0.0 ?

Takker for all hjelp!:) Much appriciated!

Edit: oppsettet, slik jeg har forstått det i diagrammet. Vil dette fungere?

post-3382-1201098347_thumb.jpg

Endret av Magic
Lenke til kommentar

Alle lanportene er koblet sammen som to switcher med en DHCP-server. Mao vil alle portene se hverandre.

Det enkleste oppsettet på router #2 (den innerste) er å bare slå av DHCP(LAN). Da vil du ikke få aksess til interface på den uten å resette, men hvis du har satt opp kryptering på den trådløse så er du jo igrunnen ferdig med å programmere den. Skal du ha aksess til den senere så må du manuelt gi den en ipadresse i området 10.0.0.x og subnett 255.255.255.0 (en adresse som ikke tildeles routeren ytterst eller noen av maskinene dine).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...