Magic Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Hei der. Har en ny bekjent av meg som har et lite problem. Han har internett levert av nextgentel med en netgear-broadband-router (dhcp-server, brannmur, uPNP) som går videre til en SMC 2804 router med trådløst nett, som går videre til 4 klient PC-er. Han har lyst til å sette opp en CS-server på den ene klient-PC-en, og det er her marerittet begynner. Både netgear og smc-routeren opererer med routerfunksjon og dhcp-server. Foruten å åpne porter for cs-serveren på både smc- og netgear-routeren, skulle vi ha fått slått av routerfunksjonen og dhcp-serveren på smc-routeren hans, så den kunne fungert som et tilgangspunkt, utelukkende. Dette har vi ikke lyktes med. Er det noen her som vet hvordan dette kan gjøres? Prøvde å skru av dhcp-server på smc-routeren, men det hadde visst ingen effekt. Har også googlet meg ihel uten å finne noe, og lest brukermanualen til smc routern uten å finne svar. Så om noen der ute hadde kunnet hjelpe oss med dette, hadde det vært kjempefint. Evt. kommet opp med en annen løsning på problemet. Problemet: Folk på internett får ikke tilgang til serveren på den ene klient-PC-en på lokalnettet. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 På den siste routeren må du koble alle kablene i LAN. Ikke bruk WAN (internettporten). Da vil du kun få DHCP fra routermodem. Sjekk forøvrig linken min for litt mer info om det. Lenke til kommentar
Magic Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2008 På den siste routeren må du koble alle kablene i LAN. Ikke bruk WAN (internettporten).Da vil du kun få DHCP fra routermodem. Sjekk forøvrig linken min for litt mer info om det. Hei. takk for tipset. Vi prøvde å binde den offentlige-ip addressen fra routeren(internett) til routeren(lan) men lyktes ikke med dette. Så hvis routeren (internett) har ip: 10.0.0.2 og subnet: 255.255.255.0, setter jeg opp den andre routeren (lan) med ip: (fra dhcp eller statisk?) og subnet: 10.0.0.0 og dhcp deaktivert? op passer på at jeg kobler kabelen mellom de to routerene fra LAN-port til LAN-port, ikke LAN-WAN? Takker for hjelp Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Enten må du deaktivere deaktivere dhcp på den innerste routeren (enten i firmware eller koble lanport-lanport for bridge) Eller du må forwarde begge routerene Tipper ytterste routeren din ligger på 10.0.0.138 og deler ut ip-er i 10.0.0.x, mens den innerste har 192.168.1.1 og deler ut i 192.168.1.x ? Lenke til kommentar
Magic Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2008 (endret) Enten må du deaktivere deaktivere dhcp på den innerste routeren (enten i firmware eller koble lanport-lanport for bridge) Eller du må forwarde begge routerene Tipper ytterste routeren din ligger på 10.0.0.1 og deler ut ip-er i 10.0.0.x, mens den innerste har 192.168.2.1 og deler ut i 192.168.2.x ? stemmer... så, hvis jeg deaktiverer dhcp på den innerste routeren og kobler de lan-lan, vil jeg ha en ethernet-port for lite på den innerste routeren for alle klient-pc'ene. hvis jeg kopler den éne klient-PC-en til den ytterste routeren og resten til den innerste, vil den ené klient-PC-en ha tilgang til resten av klientene på nettverket? og hva var forklaringen på å sette subnet for den innerste routeren til 10.0.0.0 ? Takker for all hjelp! Much appriciated! Edit: oppsettet, slik jeg har forstått det i diagrammet. Vil dette fungere? Endret 23. januar 2008 av Magic Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Alle lanportene er koblet sammen som to switcher med en DHCP-server. Mao vil alle portene se hverandre. Det enkleste oppsettet på router #2 (den innerste) er å bare slå av DHCP(LAN). Da vil du ikke få aksess til interface på den uten å resette, men hvis du har satt opp kryptering på den trådløse så er du jo igrunnen ferdig med å programmere den. Skal du ha aksess til den senere så må du manuelt gi den en ipadresse i området 10.0.0.x og subnett 255.255.255.0 (en adresse som ikke tildeles routeren ytterst eller noen av maskinene dine). Lenke til kommentar
Magic Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 Takker for svar folkens. Da tror jeg jeg har oppsettet i boks, og trenger bare å formidle beskjeden og veilede min nye bekjente i det korrekte oppsettet av nettverket. Tusen takk for all hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå