Trond_Bond Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Folk stiller mange forskjellige krav når de skal kjøpe nye telefoner: 3G, 5mp kamera, WiFi, batterikapasitet osv. Jeg har stort sett bare et krav: den må se bra ut! Og virke godt skrudd sammen. (det ble to) Hadde lenge siklet over den nå litt gamle Nokia 8800 Sirocco, da denne "Armani-telefonen" kom som et lyn fra klar himmel. Denne måtte jeg ha! Tre dager etter at jeg bestilte den på nettet, fikk jeg en tekstmelding om at det lå en pakke til meg på posten. Lykke! Løp og hentet pakken, og sprettet tapen. Nå begynner de gode opplevelsene! Det første jeg finner, er en pent sammen-brettet Armani-papirpose som esken sikkert ville ligget i om jeg hadde kjøpt i butikk. Stilig! Så finner jeg en meget pen og stilren, svart eske med Armani-logoen, samt Samsung inngravert. Dette lover bra. Jeg løfter av lokket og ser rett på telefonen! Strøken! Den virker solid, og er nøyaktig like høy og bred som et kredittkort! Dette ER virkelig "kredittkort-telefonen" Innholdet i esken: I etasjene under telefonen finner jeg mye rart: et 2gb minnekort, noen cd'er, en bæreveske i skinn, enda en bæreveske i stoff, to batterier, en fet BT-handsfree i en dockingstasjon, en lader, en pusseklut, og en pen pose som inneholder en batterilader, et stereo-headsett og en overgang fra laderen til Bluetooth-dockingen. Den pene posen kan fint brukes som en tredje bæreveske om det skulle være ønskelig. Alt i alt kan innholdet alene forsvare pris-differansen mellom denne, og en annen billigere telefon. For meg, i alle fall! Det skal sies at absolutt hver minste lille dings som fulgte med hadde en Armani-logo på seg. Dette er altså ikke bare masse skrot Samsung har slengt ned i esken for å forsvare prisen! Dette er nemlig masse skrot Armani har slengt ned i esken for å forsvare prisen! Telefonen: Når du slår på telefonen for første gang, skjer det mye rart. Aller først kommer det en liten sang, og Armani-logoen snurrer rundt. Så ber den om PIN-koden. Så kommer det en lengre sang, og Armani-logoen snurrer litt til. Nå kan du velge å få en innføring per film om telefonens finesser og hvordan den virker. Men den er det jo ingen som vil se! Her skal vi finne det ut selv! Og det går bra! Telefonen er i grunnen ganske enkel i bruk, med unntak av et par idiotiske løsninger. Som at hvis du slår av tastelyden, slår du også av vibrasjonsfeedback-funksjonen. Her må man altså la tastelyd være på, men sette lydnivået til null!!! Tåpelig. Eller hvis telefonen ringer, men du ikke vil verken ta den, eller avvise vedkomne men bare slå av lyden. Dette er selvsagt fullt mulig, men du må trykke på "lyd ned"-knappen en haug med ganger! Dette til tross for at det er et eget valg i menyen, hva du ønsker å bruke den knappen til! Ellers er det å skrive meldinger en tålmodighetsprøve. Skjermen er rett og slett for dårlig til å fange opp bevegelsene dine. Det er nesten umulig å skrive en passe lang melding uten å banne eller kjefte på katten minst fire ganger! Grunnen til dette er at skjermen reagerer på fingre eller varme. En penn eller stylus er altså ubrukelig, og mine normalt store pølsefingre er det samme. Til å ringe med er telefonen bra, så lenge du ikke skal ringe til noen i telefonboken din. Det er stress å bla i den også. I grunnen er alt som krever trykking stress. Men lyden er god, og designet fantastisk! Og det er jo derfor man kjøper en slik telefon, vel? Design og byggekvalitet: Telefonen virker utrolig godt bygget. Med materialer fra øverste hylle, og en stor flott touch-skjerm. Fronten på telefonen er foruten to knapper for å svare og å legge på, en stor skjerm. Under skjermen kan man lest Giorgio Armani med store bokstaver. På sidene finner man knapper for å justere lydstyrken, tastelås-knapp, egen kamera-knapp samt porter for microSD-kort og lader/usb. (Disse er gjemt bak deksler) Bak på telefoner finner vi et 3,2mp kamera, en blits og et batteri-deksel i lakkert stål. Alt i alt ser telefonen utrolig bra ut, og gir følelsen av al dette er noe ekslusivt. Det samme gjelder alt tilbehøret. Som BT-headsettet av typen wep-410, og den lekre skinn vesken. Funksjoner: Mp3-spilleren: Denne er grei. Grei lyd, og grei og bruke. Dette er uansett ikke en funksjon jeg vil bruke så mye, men 2gb minnekort er jo fint til den slags! Samsung kunne fint lagt ved en overgang til jack! Kanskje jeg kan bytte til meg en mot en bæreveske?? Kamera: Dette er i grunnen også brukbart. Og igjen kommer 2gb til sin rett. Men etter å ha forsøkt samboeren min sin LG KU990 med 5mp, er dette litt middels. Men det tar greie bilder både ute og inne. Og heldigvis er det en egen utløserknapp på siden av telefonen. Som sagt er ikke skjermen mye å skryte av når det gjelder funksjonalitet. Kameraet har også en fiffig blits som kan aktiveres når som helst. Som en lommelykt. Den funksjonen er fullt brukbar. Programmer: Den har de vanligste som kalkulator, verdensklokke, converter, stoppeklokke osv. Den har det du trenger, men ingen overaskelser. De fleste programmene er enkle å bruke. Men de er også enkle programmer. Konklusjon: Her har Samsung laget en helt grei telefon, med helt greie funksjoner. Den har helt klart stort forbedringspotensiale, spesielt når det kommer til den berøringsfølsomme skjermen. Menyen er litt innviklet, og det er et h**** å skrive meldinger! Derimot har Armani gjort seg flid, både når det gjelder menyer og tilbehøret som ser utrolig dyrt og lekkert ut. I tillegg følger det med masse greier i esken, som er med på å heve total-inntrykket. Og synet av telefonen i den medfølgende skinn-vesken er kort og godt lekkert. Karakter: Her føler jeg at jeg må gi to karakterer. Noe jeg også synes flere journalister burde gjøre! Det burde være forskjellige kriterier for karakterer på en telefon som denne, og f.eks en N95 Som telefon, på lik linje med alle andre: Terningkast 2 Fordi den er så vanskelig i bruk Som dings man har i lommen, og gliser når man ser på. (grunnen til at jeg kjøpte den): Terningkast 6 Fordi det i dag ikke finnes en penere telefon, i mine øyne Lenke til kommentar
Dinsdale Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Haha, det som å anmelde diverse design-møbler til sinnsyke priser: Stolen er helt forj*** å sitte i. Den er hard, ukomfortabel og upraktisk. Terningkast 2 Stolen ser helt fantastisk ut. Ingen bedre. Kjøper to og plasserer foran flatskjermen. Terningkast 6 Lenke til kommentar
Marasmus Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Husker jeg siklet på den der men fikk dårlig smak i munnen når prisen ble kunngjort. Når jeg nå leser testen er jeg glad jeg har en epletelefon i lommen. Lenke til kommentar
mobifil Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Tenkte selv å skrive en test av denne, men er helt enig i din test så det lar jeg være Dette med lyd og touch feedback er helt idiotisk, å uforståelig! Jeg synes det overdådige og enorme skriften de har brukt til å skrive Emporio Armani på forsiden faktisk ødelegger mye for designet, her burde de vært mer diskret. Menyen er ok, men som du sier er den innviklet. Samsung har ikke klart å utvikle noe særlig bra touch teknologi til denne telefonen, å dette er ett irritasjonsmoment man nok aldri glemmer. Armani'en selges, Prada'n blir. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå