MiKA7 Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 (endret) Heisann, har en X6800 cpu som kun er orthos stabil på stock hastigheter. Uansett hvor lite jeg klokker så blir det feil i orthos de første 5sekundene, det jeg stusser på er at datan er helt dønn stabil selv om orthos angir feil.. Var på 3,6ghz med rammen på 1200mhz i går og superpi gir ingen feil.. Samme gjelder rammen min og memtest86, det er dønn stabilt men memtest gir allikevel feil.. noen som har en ide hva det kan komme av?? takker for all hjelp! Mvh Michael Endret 23. januar 2008 av MiKA77 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 (endret) vel orthos og prime95 (avhengig av testen du kjører) er veldig sensitive for feil, og en overklokk som er prime/orthos stabil er ikke nødvendigvis en indikasjon på at du vil få feil i vanlige spill og applikasjoner i noen frekvens som vil utgjøre noe reellt problem. Min FSB var tilsynelatende stabil opp til ca 485Mhz, kjørte lopp etter lopp av 3dmark uten synlige feil osv. men for å få den prime/orthos stabil åtte jeg til slutt redusere FSB til 470Mhz. Jeg mener ikke med det at ditt problem nødvendigvis ligger i FSB frekvensen du bruker, det var bare et eksempel, og din feilen kan ligge et helt annet sted i systemet. Poenget er at prime95 og orthos vil plukke opp ustabilitet mye mye raskere enn du vil kunne se det i praksis bruk, men skal du ha maskinen dønn stabil så bør den ikke få feil i orthos/prime95. Men, om du får feil i orthos, så er det noe som er ikke 100% ja. Den eneste metoden å finne ut hva som er problemet er egentlgi å gå systematisk til verks. Overklokk først kun din FSB (dvs. kjør CPU på lavest mulig multiplier for å ta den ut av ligningen), samt kjør RAM på lavest mulig divider for også å ta det ut av ligningen. Kjør den så høyt som du kan før du begynner å få feil, så jobber du med CPU etterpå på samme måte, og til slutt RAM. Da vil du ihvertfall finne ut hvilken del av systemet feilen ligger i, og du kan justere etter det. Hvis du får feil i orthos, dvs. hardware errors eller avrundingsfeil (i motsetning til at maskinen fryser, restarter eller BSOD'er) så er det mest indikativt av at det er CPUen som feiler. I så tilfelle hadde det første jeg ville prøvd være å enten gi CPU mer spenning (innenfor rimelighetens grenser), eller klokke litt ned, eller evt. en kombinasjon av de to. En CPU som ikke er 100% stabil vil ikke nødvendigivs lage åpenbare problemer i dalig bruk som sagt, spesiellt når den ikke stresses til sitt maksimum, slik som Orthos er spesifikt designet for å gjøre. -Stigma Endret 23. januar 2008 av Stigma Lenke til kommentar
MiKA7 Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2008 vel orthos og prime95 (avhengig av testen du kjører) er veldig sensitive for feil, og en overklokk som er prime/orthos stabil er ikke nødvendigvis en indikasjon på at du vil få feil i vanlige spill og applikasjoner i noen frekvens som vil utgjøre noe reellt problem. Min FSB var tilsynelatende stabil opp til ca 485Mhz, kjørte lopp etter lopp av 3dmark uten synlige feil osv. men for å få den prime/orthos stabil åtte jeg til slutt redusere FSB til 470Mhz. Jeg mener ikke med det at ditt problem nødvendigvis ligger i FSB frekvensen du bruker, det var bare et eksempel, og din feilen kan ligge et helt annet sted i systemet. Poenget er at prime95 og orthos vil plukke opp ustabilitet mye mye raskere enn du vil kunne se det i praksis bruk, men skal du ha maskinen dønn stabil så bør den ikke få feil i orthos/prime95. Men, om du får feil i orthos, så er det noe som er ikke 100% ja. Den eneste metoden å finne ut hva som er problemet er egentlgi å gå systematisk til verks. Overklokk først kun din FSB (dvs. kjør CPU på lavest mulig multiplier for å ta den ut av ligningen), samt kjør RAM på lavest mulig divider for også å ta det ut av ligningen. Kjør den så høyt som du kan før du begynner å få feil, så jobber du med CPU etterpå på samme måte, og til slutt RAM. Da vil du ihvertfall finne ut hvilken del av systemet feilen ligger i, og du kan justere etter det. Hvis du får feil i orthos, dvs. hardware errors eller avrundingsfeil (i motsetning til at maskinen fryser, restarter eller BSOD'er) så er det mest indikativt av at det er CPUen som feiler. I så tilfelle hadde det første jeg ville prøvd være å enten gi CPU mer spenning (innenfor rimelighetens grenser), eller klokke litt ned, eller evt. en kombinasjon av de to. En CPU som ikke er 100% stabil vil ikke nødvendigivs lage åpenbare problemer i dalig bruk som sagt, spesiellt når den ikke stresses til sitt maksimum, slik som Orthos er spesifikt designet for å gjøre. -Stigma Jeg får bare avrundingsfeil ja.. skal teste litt mer inngående etter helgen da jeg drar bort i morgen.. takk for hjelpen Stigma! Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 (endret) Ok. Da vil jeg si at det høres meget sansynlig ut at det er CUen som er det svake leddet her. Det burde være ganske enkelt å teste, ved at du bare gir den litt mer spenning og retester, og forsetter å gjøre det intill den blir stabil, eller du ikke tørr gå høyere på spenningen. EDIT: Dette kan du jo egentlig teste veldig enkelt... Gå inn i BIOS, endre KUN multiplier på CPUen til 6x, og kjør testen igjen. Om det nå fungerer så er det uten tvil CPUen som trenger litt mer hjelp. Hvis det fremdeles er feil, så er det ihvertfall ikke bare CPUen. -Stigma Endret 23. januar 2008 av Stigma Lenke til kommentar
MiKA7 Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 Ok. Da vil jeg si at det høres meget sansynlig ut at det er CUen som er det svake leddet her. Det burde være ganske enkelt å teste, ved at du bare gir den litt mer spenning og retester, og forsetter å gjøre det intill den blir stabil, eller du ikke tørr gå høyere på spenningen. EDIT: Dette kan du jo egentlig teste veldig enkelt... Gå inn i BIOS, endre KUN multiplier på CPUen til 6x, og kjør testen igjen. Om det nå fungerer så er det uten tvil CPUen som trenger litt mer hjelp. Hvis det fremdeles er feil, så er det ihvertfall ikke bare CPUen. -Stigma Har funnet ut hva som gjorde det ustabilt! testet CPU som du sa men på 6x fikk jeg ingen feil.. Men stilte inn CPU og PCI spreadspectrum av og tweaket biosen min litt da ble alt stabilt.. Takk for hjelpen Stigma! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå