Gå til innhold

Er "mengden" masse i universet begrenset?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Energien er iværtfall ALLTID konstant.

... i hvert fall i følge klassisk fysikk. I følge kvantemekanikken kan det oppstå energi av ingenting i områder der det er fullstendig vakuum, såkalt vakuumenergi, men denne vil antagelig forsvinne sporløst et brøkdel av et sekund senere.

Imidlertid har det i det siste dukket opp hypoteser som gir slik vakuumenergi anvaret for noen digre tomrom mellom galaksegruppene, det største tomrommet hittil ble oppdaget i fjor og er omtrent 1 milliard lysår i diameter. Foreløpig kalles det som på denne måten overvinner tyngdekraften og blåser opp tomrom for "mørk" energi (det kalles "mørk" fordi man ikke har noen forklaring på hva det egentlig er). Kanskje mørk energi og vakuumenergi er det samme, i såfall kan det se ut som vakuumenergi faktisk kan tilføre universet ny energi som aldri har vært der før.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Ja, men vakuumenergien du prater om er jo ikke noe man kan fastslå at man får energi, før man har faktisk bevist det fullstendig. Hvordan dannes denne energien? Har selv også svært vondt for å svelge at det dannes energi "uten videre".

Endret av Centuss
Lenke til kommentar

Det kommer vel ganske enkelt av at vi har vanskelig for å forestille oss at noe kan oppstå av ingenting. Hva er egentlig ingenting? Har det noen gang vært ingenting? Spørsmål som dette er egenlig ikke så enkle å svare på, er de? Hva var før det store smellet? Var det ingenting? Jeg har vanskeligheter med å forstå både ingenting og bestandig. Altså, hvordan ble universet til, hvis det var ved det store smellet, så må det jo ha vært noe FØR det store smellet eller har det bestandig vært noe? Jeg har ikke tenkt så veldig lenge på dette akkurat nå, kanskje 2 minutter, allerede føles det som om jeg holder på å bli gal!

Lenke til kommentar
Det kommer vel ganske enkelt av at vi har vanskelig for å forestille oss at noe kan oppstå av ingenting. Hva er egentlig ingenting? Har det noen gang vært ingenting? Spørsmål som dette er egenlig ikke så enkle å svare på, er de? Hva var før det store smellet? Var det ingenting? Jeg har vanskeligheter med å forstå både ingenting og bestandig. Altså, hvordan ble universet til, hvis det var ved det store smellet, så må det jo ha vært noe FØR det store smellet eller har det bestandig vært noe? Jeg har ikke tenkt så veldig lenge på dette akkurat nå, kanskje 2 minutter, allerede føles det som om jeg holder på å bli gal!

Nettopp. Det er nesten umulig å bevise dette, noe som gjør "teorien"(?) svært urealistisk.

Lenke til kommentar

klart, vi må jo skille mellom et vakuum og "ingenting".

spør du meg er det ingenting som "heter det tomme intet" innenfor dette universet. ta f.eks generell relativitet. det funker utmerket i et vakuum, men det funker jo for svarte ikke i ingenting??

lol, satt her å tenkte at mysteriet med Big Bang plutselig ble veldig kjedelig hvis vakuumenergi ble bevist, men det fikk jeg forandret på.

vi kan fremdeles bli gale, Quayle. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...