Maniche Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 hei, var å klokka litt idag da jeg satte 3.6ghz som mål etter at minnet og fsb var satt i synch og kjørt med 400 "trinn" oppover til 3.4, for SÅ og øke volten med 0.35v (et hakk), før jeg skulle teste på 3.6, MEN her var det mye ustabilitet! har økt vcore helt opp til 1.48v og ennå så er den ikke stabil (da orthos og prime failer etter bare 5-10 SEKUNDER) minnet er kjørt gjennom memtest86 uten feil så jeg trur ikke feilen ligger her! dessuten krasjer alt av spill og 3dmark etter rundt 3-10 min, hvor error meldingen er som "vanlig": "rounding was 0.5, expected less then 0.4" er dette pga. for lite volt? jeg har en b2 som jeg ikke husker batch på, men b2 klarer vell det? temp ligger på 46 idle og 66 i 100% load med TAT; er temp noe problem? (har coretemp, everest og nmonitor til å måle) noen som har litt peiling? jeg vil NØDIG over 1.5 i volt da det er sagt har dessuten lest på MANGE forumer nå og finner ikke så mye hjelp? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Hk'et er nok ikke det enkleste å klokke med. Snippsat har skrevet noen guider (søk på bruker). Når det er sagt, så kan du ikke være garantert at en gitt CPU, i dette tilfellet, E6600 klokker bra. Du har kanskje ett dårlig eksemplar, som muligens klarer 3.6Ghz med høyere VCore (og bedre kjøling). "Shit happens." Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Jeg har et XFX 680i SLI og en Q6600. Jeg måtte øke spenningen på nforce SPP til 1.55V for å kjøre 3.6GHz. Vcore har jeg på 1.392V (Satt til 1.4250V i BIOS). Lenke til kommentar
Maniche Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2008 TL1000S: joda, er klar over at det er ikke NOE som sier at den garantert kommer opp på 3.6, men det er derfor jeg rpøver og den er vist ikke "stabil" (eller hva?) så derfor sprø jeg etter litt hjelp men takk, skal sjekke de guidene tilbake melding komemr sikekrt etterhvert sedsberg: så 1.47 i vcore med en q6600? da er vel mitt med 1.48 mye, da q6600 drar litt mer strøm? kan noen bekrefte det jeg nå sier? hehe skal teste med å øke spp med 0.3 v i trinn for å se sier i fra seinere Lenke til kommentar
smy Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 (endret) kanskje cpu ikke vil 3.6ghz? selvom litt vold skader ikke hehe Endret 23. januar 2008 av smy Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Det er ikke mulig å si med 100% nøyaktighet når det gjelder errors naturligvis, men som en tommelfinger-regel er det som regel CPUen din som feiler dersom du får avrundingsfeil i orthos/prime95 (i motsetning til BSOD, spontant-restarter eller hardfrys av maskinen). Mit råd er enten å g mer spenning til CPU, klokke litt ned, eller begge to. Dette kan du jo egentlig teste veldig enkelt... Gå inn i BIOS, endre KUN multiplier på CPUen til 6x, og kjør testen igjen. Om det nå fungerer så er det uten tvil CPUen som trenger litt mer hjelp. Hvis det fremdeles er feil, så er det ihvertfall ikke bare CPUen. Husk at orthos/prime95 er veldig mye mer følsomme for feil enn de fleste programmer, da de stresser CPU til maks. Selv om maskinen kan virke stabil i timesvis med 3dmark06 så kan den fint feile i orthos/prime95. -Stigma Lenke til kommentar
Maniche Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2008 Det er ikke mulig å si med 100% nøyaktighet når det gjelder errors naturligvis, men som en tommelfinger-regel er det som regel CPUen din som feiler dersom du får avrundingsfeil i orthos/prime95 (i motsetning til BSOD, spontant-restarter eller hardfrys av maskinen). Mit råd er enten å g mer spenning til CPU, klokke litt ned, eller begge to. Dette kan du jo egentlig teste veldig enkelt... Gå inn i BIOS, endre KUN multiplier på CPUen til 6x, og kjør testen igjen. Om det nå fungerer så er det uten tvil CPUen som trenger litt mer hjelp. Hvis det fremdeles er feil, så er det ihvertfall ikke bare CPUen. Husk at orthos/prime95 er veldig mye mer følsomme for feil enn de fleste programmer, da de stresser CPU til maks. Selv om maskinen kan virke stabil i timesvis med 3dmark06 så kan den fint feile i orthos/prime95. -Stigma takk for svar dere! stigma: jeg har nå endret multiplier til 6x og kjørte prim95/orthos i 2 timer uten noen feil, høye tempraturer eller lignende, kan jeg nå bevege meg opp mot 3-3.5? har hørt av mange at SPP og MCP trenger mye volt, men HVOR mye i såfall? og hva med vcore? etetr litt gjennomtenking "tenker" jeg det er cpu som begrenser (enda jeg ikke har noen bra ram brikker)..... lurte litt på kanskje 380+fbs med ram i synch= 380 fbs x 9=3420 eller kanskje 390 for å komme nærmere 3.5-3.6(?) vil ha mest mulig ytelse (derfor jeg klokker, HAHA) så vil finne beste klokk som ikke er volt sulten eller lider av varme Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 (endret) SPP har kun med minne og FSB å gjøre. Tydeligvis er det ikke din FSB hastighet som er problemet, så du trenger ikke øke spenning på SPP ved midnre du skal enda høyere opp på FSB frekvensen. Ettersom problemene løste seg med en gang du reduserte multiplieren, så MÅ det nødvendigvis være kun selve CPUen som ikke klarer biffen, ergo er det kun den du trenger å justere på. her er det bare en ting å gjøre: Gi mer spenning til CPUen, og finn et balansepunkt som du kan leve med mellom høy spenning til CPU og lavere frekvens. 3,6 er sansynligvis ikke utenfor rekkevidde, men en del mer spenning må du nok regne med at det kanskje vil trenge, litt avhengig av hvor bra kjøling du har. Husk at spenningen du ser i BIOS ikke er den reelle spenningen, den er ofte listet mye høyere enn det den faktisk leverer. Bruk everest til å få en noegenlunde nøyaktig faktisk verdi (dog helt nøyaktig mål får du kun om du måler med multimeter på hovedkortet). -Stigma Endret 23. januar 2008 av Stigma Lenke til kommentar
HøttenTøtt Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Et lite spørsmål... hva var det du hadde vcore på når du hadde den på 3.4GHz? Og hva var tempen? Hva slags kjøling har du? Blir VELDIG takknemmlig for svar Lenke til kommentar
Maniche Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 Et lite spørsmål... hva var det du hadde vcore på når du hadde den på 3.4GHz? Og hva var tempen? Hva slags kjøling har du?Blir VELDIG takknemmlig for svar på 3.4 var vcore på 1.43 i bios, tempen var da rundt 58 load med TAT (100%) og rundt 49-51 idle med en zalman 9700led kjøler EDIT: er dette høyt da? stigma; joda, er nok cpu da ja, men med litt tweaking vil jeg KANSKJE få det til (sier vi) TUSAN TAKK FOR SVAR DERE! Lenke til kommentar
HøttenTøtt Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 virket høyt men... ATM kjører jeg min E6600 conroe på 3.0Ghz 1.2Vcore og i underkant av 30grader. 333,3x9,0. Lenke til kommentar
Xiphac Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Hva slags spenning kjører minnet ditt på? Noen E6600 trenger mer spenning enn andre,min trengte 1.42V på 3.6GHz. Prøv deg frem,men hold et godt øye på "Gradestokken". Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) Skriv inn se åssen det går. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor ......TEMPLATE....... AI Tuning: Manual Nvidia GPU Ex: Disabled Sli ready: Disabled FSB - Memory Clock Mode: Unlinked x FSB - Memory Raio: 9 FSB (QDR), Mhz: 1800(er 400FSB)3.6ghz Actual FSB (QDR)1800 mzh MEM (DDR), Mhz: 800 Actual MEM (DDR), Mhz: 800(er 400mzh) Vcore Voltage:set 1.525v(er ca:1.42v til cpu mål med everest viser riktig vcore på 680i) Memory Voltage: 2,0v(husk ikke høy spenning til minne 680i) 1.2v HT Voltage: 1.45v---nForce SPP <-> MCP NB Core Voltage: 1.55v---SPP SB Core Voltage: 1.5v---mcP CPU VTT Voltage: 1.45---fsb DDRII Controller Ref Voltage: AUTO DDRII Channel A Ref Voltage: AUTO DDRII Channel B Ref Voltage: AUTO tCL 4 (CAS Latency 4)timings for deg tRCD 4 tRP 4 tRAS 15 Command Per Clock (CMD): 2 clock (2T) Advance Memory Settings tRRD: AUTO tRC: AUTO tWR: AUTO tWTR: AUTO tREF: AUTO Async Latency: AUTO CPU Spread Spectrum: Disabled PCIE Spread Spectrum: Disabled MCP PCIE Spread Spectrum: Disabled SATA Spread Spectrum: Disabled LDT Spread Spectrum: Disabled CPU Internal Thermal Control: Disabled Limit CPUID MaxVal: Disabled Enhanced C1 (C1E): Disabled Execute Disable Bit: Disabled Virtualization Technology: Disabled Enhanced Intel Speedstep Tech: Disabled LDT Frequency: 5x PCIEX16_1 Frequency (Mhz): 100 PCIEX16_2 Frequency (Mhz): 100 PCIEX16_3 Frequency (Mhz): 100 SPP<->MCP Ref Clock, Mhz: 200 Ja går ikke dette så vet ikke jeg He bare tuller,men skal være noe rundt dette. Endret 24. januar 2008 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
Maniche Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 Hva slags spenning kjører minnet ditt på?Noen E6600 trenger mer spenning enn andre,min trengte 1.42V på 3.6GHz. Prøv deg frem,men hold et godt øye på "Gradestokken". kjører med 2.2v med 4-4-4-10@2t med 800mhz som da er standar... er ocz pc6400 plantium xtc brikker og veit ikke åssen chip det er på disse så vil ikke klokke de (bare stille på cas) haha joda, men med 1.42 ved 3 går, men ikke ved 3.6... ustabil til himmelen og tilbake joda, gjør det hele tida, har lurt på å skifte grease snart.. men er litt plundrete med en 9700 kjøler ta ut hk (har midi kabinett så er ganske trangt ) og så sette alt på igjen... 8800ultra^en ligger nesten INNI hdd brackete, og hdd^ene (enden) ligger "oppå" skjermkorte utenn at det gjør så mye da, hehe Lenke til kommentar
Maniche Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 Skriv inn se åssen det går. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor ......TEMPLATE....... AI Tuning: Manual Nvidia GPU Ex: Disabled Sli ready: Disabled FSB - Memory Clock Mode: Unlinked x FSB - Memory Raio: 9 FSB (QDR), Mhz: 1800(er 400FSB)3.6ghz Actual FSB (QDR)1800 mzh MEM (DDR), Mhz: 800 Actual MEM (DDR), Mhz: 800(er 400mzh) Vcore Voltage:set 1.525v(er ca:1.42v til cpu mål med everest viser riktig vcore på 680i) Memory Voltage: 2,0v(husk ikke høy spenning til minne 680i) 1.2v HT Voltage: 1.45v---nForce SPP <-> MCP NB Core Voltage: 1.55v---SPP SB Core Voltage: 1.5v---mcP CPU VTT Voltage: 1.45---fsb DDRII Controller Ref Voltage: AUTO DDRII Channel A Ref Voltage: AUTO DDRII Channel B Ref Voltage: AUTO tCL 4 (CAS Latency 4)timings for deg tRCD 4 tRP 4 tRAS 15 Command Per Clock (CMD): 2 clock (2T) Advance Memory Settings tRRD: AUTO tRC: AUTO tWR: AUTO tWTR: AUTO tREF: AUTO Async Latency: AUTO CPU Spread Spectrum: Disabled PCIE Spread Spectrum: Disabled MCP PCIE Spread Spectrum: Disabled SATA Spread Spectrum: Disabled LDT Spread Spectrum: Disabled CPU Internal Thermal Control: Disabled Limit CPUID MaxVal: Disabled Enhanced C1 (C1E): Disabled Execute Disable Bit: Disabled Virtualization Technology: Disabled Enhanced Intel Speedstep Tech: Disabled LDT Frequency: 5x PCIEX16_1 Frequency (Mhz): 100 PCIEX16_2 Frequency (Mhz): 100 PCIEX16_3 Frequency (Mhz): 100 SPP<->MCP Ref Clock, Mhz: 200 Ja går ikke dette så vet ikke jeg He bare tuller,men skal være noe rundt dette. thankz snippsatt har disable alle spread^ene UTENOM MCP PCIE Spread Spectrum som jeg ikke får disable :erm: alt av cpu configs er disable (utenom 1 som jeg ikke husker navnet på i farta), men 1.45v på fsb? Lenke til kommentar
Maniche Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 EDIT: jeg hadde gjort alt som du sa snippsatt, men har nå innsett at min kjøre e6600 ikke vil opp til 3.6 etter 2 small fft test så frøys windows (uten noe bsod heldigvis) så jeg trur jeg holder meg til 3.4 foreløpig takk for svar alle sammen! Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 (endret) CPU FSB = CPU VTT (FrontSideBus Voltage)1.45v skulle holde for 400fbs. Du må være nøye med og sette alt riktig. Kast denne. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=635742 Finne ut hva som stopper deg temp eller spenning. Når du kjører unlink kan du konsetrer deg om cpu. Husk everest ultimate viser korrekt spenning til vcore for 680i. Så gå etter den. Finn vdroop. Noen dividers er sterkere enn andre. Dette gjelder mest når du nærmer deg 500fsb Kan lese litt om det her. http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=132364 Endret 25. januar 2008 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
Maniche Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 CPU FSB = CPU VTT (FrontSideBus Voltage)1.45v skulle holde for 400fbs.Du må være nøye med og sette alt riktig. Kast denne. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=635742 Finne ut hva som stopper deg temp eller spenning. Når du kjører unlink kan du konsetrer deg om cpu. Husk everest ultimate viser korrekt spenning til vcore for 680i. Så gå etter den. Finn vdroop. Noen dividers er sterkere enn andre. Dette gjelder mest når du nærmer deg 500fsb Kan lese litt om det her. http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=132364 det å fjerne ihs har jeg IKKE gjort, men kan jo selvfølgelig prøve, men det blir nok ikke idag haha fbs kan jeg enten sette til 1.2-1.3-1.4 eller 1.5 så satt den til 1.4(?) tempen var faktisk så høy som 78 grader(!!!!) før windows hardfrøys, men det er noe jeg lurer på; når jeg stresstester med prime95/orthos så kommer det en høyfrikvens lyd fra pcen. hva er dette? men rett etter at jeg har lukket prime95/orthos så slutter den jaja, bios^en på dette hk^et (p30 biosen) er ikke all verdens så Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 (endret) Tror rett og slett du ikke har god nok kjøling for den VCore du er nødt til å bruke for 3.6Ghz. Ikke glem at mosfets(strømkretser) blir *glovarme* når PSU'et (via Mosfets) skal "pumpe" så mye strøm til CPU. Jeg tror du må akseptere at en stabil 24/7-klokk for ditt system blir vesentlig under 3.6Ghz. Det er neppe settings i BIos som stopper deg (nå etter at Snippsat har gitt deg "facit"). Endret 25. januar 2008 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Maniche Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 Tror rett og slett du ikke har god nok kjøling for den VCore du er nødt til å bruke for 3.6Ghz.Ikke glem at mosfets(strømkretser) blir *glovarme* når PSU'et (via Mosftes) skal "pumpe" så mye strøm til CPU. Jeg tror du må akseptere at en stabil 24/7-klokk for ditt system blir vesentlig under 3.6Ghz. Det er neppe settings i BIos som stopper deg (nå etter at Snippsat har gitt deg "facit"). hehe, joda, vi får se Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå