kallstrom Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Skal straks opp til fagprøven til elektrikker. Denne fagprøven skal inneholde en planleggingsdel, en gjennomføringsdel, og en dokumentasjons del. Jeg har tro på at jeg skal få dette til, det eneste som bekymrer meg er hvordan jeg skal bygge opp fagprøven greit. Viss det er noen her på forumet som har tatt elektriker fagbrevet og kan gi meg noen tips, eventuelt eksempler hadde jeg satt stor pris på dette. - elektrikeren Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Teorietisk bit: Så lenge man husker alt av papirer er det jo greit. For min del var dette; Installasjonstegning (der jeg tegnet kabelføringa. Husk å ikke bruke koblingsboksene som takpunkt. Bruk evt forskjellige pennefarger for å skille de forskjellige kursene), jordingstegning (med tverrsnitt og navn på forbindelser), inntaksskjema, en grov materielliste, kursbetegnelse og evt. kortslutningsberegne noen av kursene (for å vise at du kan det). Energibehov, beregning av varmekabler, fremdriftsskjema, spenningsfall, beregning av OV.. Alt jeg kommer på nå. På den praktiske biten ble vi bedt om å droppe dokumentasjon, da dette ikke var nødvendig.. Noe som viste seg å ikke være helt korrekt. Her skal du i det minste ha kursfortegnelse, men også andre ting vedr. ditt anlegg. Dersom du skal koble opp tyverialarm, må du lage en tegning til denne (merke farger ol), inkludere brukerveiledning osv. i mappa. Det samme gjelder selv den enkleste automasjonsoppgave. Jeg vil anbefale deg å laste opp ALT arbeidet ditt på hw.no-forumet, så kan vi andre gi deg tilbakemelding på forskjellige ting Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 (endret) Jeg fant forresten min gamle besvarelse på fagprøva! Ikke la deg lede FOR mye av min besvarelse, men jeg stod hvertfall Alt skrevet i rød bakgrunn er kommentarer jeg har skrevet på i dag. Lykke til! Fagpr_va.doc Endret 22. januar 2008 av Melkekartong 1 Lenke til kommentar
kallstrom Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2008 Takk for tipsene og vedlegget. Jeg skal oppdatere snart jeg har gjort noe arbeid på prøven. Lenke til kommentar
kallstrom Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2008 (endret) Jeg får ikke sett bildene i vedlegget ditt, viss du hadde hatt bry til å bare legge disse til i en post hadde jeg satt pris på det Grunnen til at du valgte 32A OV har med at anlegget er et TN-CS 400Volts system tenker jeg. I regnestykket ditt hadde du brukt 230V. Edit: Fikk åpnet dem nu! Endret 23. januar 2008 av kallstrom Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Hei. Japp. Regnestykket og sånn henger ikke helt sammen med resten av oppgaven. Halvferdig utkast, men OK pekepinn. Resultatet av å bruke 400*sqrt(3) og 230*3 er jo det samme, men mulig 400*sqrt(3) er den rette måten å sette det opp på. Lenke til kommentar
kallstrom Skrevet 29. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2008 Jeg har nå fått min første oppgave til fagprøven. Jeg skal lage en planleggingsdel til røranlegget på en liten leilighet. Vil komme med oppdateringer her på hvordan det går etterhvert. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Ta bilde av tegninger og dokumentasjon og last det opp da, vel! Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 last opp da. vil vite litt før jeg starter på lærling utdannelsen min. elektriker. Lenke til kommentar
ezekiel^ Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 bump - får oppgaven til fagprøven elektro nå på fredag. hadde vært fint å få en liten oppdatering på hvordan det gikk med denne Hva ble spørsmålene, hvordan vektlegger de temaene etc etc? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå