lilleninni Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 (endret) Hei, Nå har jeg googlet og tegnet i 5 timer (klare selv klare selv!!) og må snart legge meg, så da er tiden inne for å spørre dere kloke hoder om hjelp... Jeg skal legge opp nettverkskabler i vår nye leilighet. Vi har bredbånd fra Get via TV-kontakten i stua, og vil helst ha mulighet for oppkobling av 3 PC-er samtidig: én i stua for media osv til TV, og to på kontoret (ca 20-25 meter kabel mellom rommene). Alle PC'ene må kunne være tilkoblet internett samtidig, men noe mer avansert nettverkskobling hvor maskinene skal kobles mot hverandre og dele filer og slikt, er strengt tatt ikke kjempekritisk. Har sikret meg et nettverksmonteringssett med 30 meter TP-kabel, en neve RJ45plugger, 2 doble vegguttak, og RJ45-tang og en oransje duppelidott som jeg mistenker for å kunne brukes til å fjerne plastikken rundt selve kablene. Har også fått tak i koblingsskjema for RJ45 og vegguttak. Og så møter jeg problemet: hvordan dele én kabel inn til to kabler ut? Enten må dette gjøres inni vegguttakene (hvor det er ganske trangt), eller så må jeg ha en liten duppelidott ved siden av vegguttak. Vet noen av dere om en snedig liten dobler av noe slag, eller lure triks? Legger ved forsøksvis koblingsskjema, i tilfelle det gjør saken lettere. (Dette er laget i Paint nå sent på kvelden, og kvaliteten er deretter... ) Veldig takknemlig for hjelp og innspill om dere kommer på noe mer jeg bør tenke på:o) edit: kan denne brukes? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=100340 Endret 23. januar 2008 av lilleninni Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Hei, Nå har jeg googlet og tegnet i 5 timer (klare selv klare selv!!) og må snart legge meg, så da er tiden inne for å spørre dere kloke hoder om hjelp... Jeg skal legge opp nettverkskabler i vår nye leilighet. Vi har bredbånd fra Get via TV-kontakten i stua, og vil helst ha mulighet for oppkobling av 3 PC-er samtidig: én i stua for media osv til TV, og to på kontoret (ca 20-25 meter kabel mellom rommene). Alle PC'ene må kunne være tilkoblet internett samtidig, men noe mer avansert nettverkskobling hvor maskinene skal kobles mot hverandre og dele filer og slikt, er strengt tatt ikke kjempekritisk. Har sikret meg et nettverksmonteringssett med 30 meter TP-kabel, en neve RJ45plugger, 2 doble vegguttak, og RJ45-tang og en oransje duppelidott som jeg mistenker for å kunne brukes til å fjerne plastikken rundt selve kablene. Har også fått tak i koblingsskjema for RJ45 og vegguttak. Og så møter jeg problemet: hvordan dele én kabel inn til to kabler ut? Enten må dette gjøres inni vegguttakene (hvor det er ganske trangt), eller så må jeg ha en liten duppelidott ved siden av vegguttak. Vet noen av dere om en snedig liten dobler av noe slag, eller lure triks? Legger ved forsøksvis koblingsskjema, i tilfelle det gjør saken lettere. (Dette er laget i Paint nå sent på kvelden, og kvaliteten er deretter... ) Veldig takknemlig for hjelp og innspill om dere kommer på noe mer jeg bør tenke på:o) edit: kan denne brukes? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=100340 Du kan dessverre ikke koble det opp så enkelt som du har tegnet det, du må ha en switch som samler alle kablene fra alle veggkontaktene (eller for å si det på en annen måte; du må ha en separat kabel fra switch til hvert uttak, altså to kabler om det er en dobbel veggkontakt) og så koble ruteren til uplink-porten på switchen. Har forandret tegninga di slik at det blir klarere hva jeg mener... Om du har en ruter med innebygd 4-port switch (noe som er ganske vanlig) trenger du ingen separat switch, da kobler du rett fra de to veggkontaktene (og direkte fra pc 3) til LAN-portene 1-3 på ruteren. Lenke til kommentar
lilleninni Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2008 (endret) Hei, Nå har jeg googlet og tegnet i 5 timer (klare selv klare selv!!) og må snart legge meg, så da er tiden inne for å spørre dere kloke hoder om hjelp... Jeg skal legge opp nettverkskabler i vår nye leilighet. Vi har bredbånd fra Get via TV-kontakten i stua, og vil helst ha mulighet for oppkobling av 3 PC-er samtidig: én i stua for media osv til TV, og to på kontoret (ca 20-25 meter kabel mellom rommene). Alle PC'ene må kunne være tilkoblet internett samtidig, men noe mer avansert nettverkskobling hvor maskinene skal kobles mot hverandre og dele filer og slikt, er strengt tatt ikke kjempekritisk. Har sikret meg et nettverksmonteringssett med 30 meter TP-kabel, en neve RJ45plugger, 2 doble vegguttak, og RJ45-tang og en oransje duppelidott som jeg mistenker for å kunne brukes til å fjerne plastikken rundt selve kablene. Har også fått tak i koblingsskjema for RJ45 og vegguttak. Og så møter jeg problemet: hvordan dele én kabel inn til to kabler ut? Enten må dette gjøres inni vegguttakene (hvor det er ganske trangt), eller så må jeg ha en liten duppelidott ved siden av vegguttak. Vet noen av dere om en snedig liten dobler av noe slag, eller lure triks? Legger ved forsøksvis koblingsskjema, i tilfelle det gjør saken lettere. (Dette er laget i Paint nå sent på kvelden, og kvaliteten er deretter... ) Veldig takknemlig for hjelp og innspill om dere kommer på noe mer jeg bør tenke på:o) edit: kan denne brukes? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=100340 Du kan dessverre ikke koble det opp så enkelt som du har tegnet det, du må ha en switch som samler alle kablene fra alle veggkontaktene (eller for å si det på en annen måte; du må ha en separat kabel fra switch til hvert uttak, altså to kabler om det er en dobbel veggkontakt) og så koble ruteren til uplink-porten på switchen. Har forandret tegninga di slik at det blir klarere hva jeg mener... Om du har en ruter med innebygd 4-port switch (noe som er ganske vanlig) trenger du ingen separat switch, da kobler du rett fra de to veggkontaktene (og direkte fra pc 3) til LAN-portene 1-3 på ruteren. Takk for oppklaringen, det var forsåvidt det jeg fryktet. Imidlertid ønsker jeg å ha switchen etter at nettverkssignalet kommer inn i den første boksen (denne vil da ha en kontakt merket INN og en merket UT). Kan jeg gjøre det sånn jeg har tegnet det om nå? Alternativt, finnes det billige 1-til-2 switcher, og er det mulig å ha én sånn der jeg har satt switch nå, og én rett før den andre veggboksen (sånn at den har to stk UT), og dermed ha to switcher i serie? Og forresten; den RJ-45 ISDN T-ledd saken jeg linket til i første innlegg, kan altså ikke brukes som en miniswitch/splitter til dette prosjektet? Endret 23. januar 2008 av lilleninni Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) Takk for oppklaringen, det var forsåvidt det jeg fryktet. Imidlertid ønsker jeg å ha switchen etter at nettverkssignalet kommer inn i den første boksen (denne vil da ha en kontakt merket INN og en merket UT). Kan jeg gjøre det sånn jeg har tegnet det om nå? Alternativt, finnes det billige 1-til-2 switcher, og er det mulig å ha én sånn der jeg har satt switch nå, og én rett før den andre veggboksen (sånn at den har to stk UT), og dermed ha to switcher i serie? Switcher kan ikke monteres mellom et vegguttak og den kabelen som skal spikres fast på veggen og kobles til inne i uttaket, sånn som du har tegnet (om jeg forstår tegninga rett, da..?), de er beregnet på å plugges inn i uttaket (eller pc/ruter/annen enhet) med en vanlig nettverkskabel med RJ45-plugger. Ja, du kan forsåvidt nøye deg med en kabel mellom de to vegguttakene, og koble fra vegguttaket i rom nr 2 til en switch nummer 2 og så koble pc1 og pc2 til denne switchen, men det vil nok bli dyrere enn bare å legge opp to kabler mellom rommene. Den ekstra switchen vil også kreve et ekstra strømuttak i rom nummer 2... Slik jeg ser det blir det beste å sette switchen oppå/under/ved siden av ruteren (om du kjøper switch av samme fabrikat som ruteren kan det godt hende de er designet for å kunne stables oppå hverandre) med en kort kabel mellom disse, og så kabler fra switchen til pc'ene. Om pc 3 står i samme rom som switchen ville ikke jeg personlig spandert vegguttak her, men om du ønsker det går det selvsagt an. Da må du i så fall ha tre veggkontakter (nummerert 1-3) i nærheten av switchen, tre nettverkskabler med RJ-45 plugger mellom switchen og de tre veggkontaktene, en veggkontakt i nærheten av hver pc (også nummerert 1-3), og tre nettverkskabler med plugger mellom vegguttakene og pc'ene. De tre veggkontaktene ved switchen og de tre ved pc'ene forbindes så (1-1, 2-2 og 3-3) med installasjonskabel som spikres/limes på veggen, og kobles etter det skjemaet du har fått tak i for vegguttak. Endret 24. januar 2008 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
lilleninni Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) Takk for oppklaringen, det var forsåvidt det jeg fryktet. Imidlertid ønsker jeg å ha switchen etter at nettverkssignalet kommer inn i den første boksen (denne vil da ha en kontakt merket INN og en merket UT). Kan jeg gjøre det sånn jeg har tegnet det om nå? Alternativt, finnes det billige 1-til-2 switcher, og er det mulig å ha én sånn der jeg har satt switch nå, og én rett før den andre veggboksen (sånn at den har to stk UT), og dermed ha to switcher i serie? Switcher kan ikke monteres mellom et vegguttak og den kabelen som skal spikres fast på veggen og kobles til inne i uttaket, sånn som du har tegnet (om jeg forstår tegninga rett, da..?), de er beregnet på å plugges inn i uttaket (eller pc/ruter/annen enhet) med en vanlig nettverkskabel med RJ45-plugger. Ja, du kan forsåvidt nøye deg med en kabel mellom de to vegguttakene, og koble fra vegguttaket i rom nr 2 til en switch nummer 2 og så koble pc1 og pc2 til denne switchen, men det vil nok bli dyrere enn bare å legge opp to kabler mellom rommene. Den ekstra switchen vil også kreve et ekstra strømuttak i rom nummer 2... Slik jeg ser det blir det beste å sette switchen oppå/under/ved siden av ruteren (om du kjøper switch av samme fabrikat som ruteren kan det godt hende de er designet for å kunne stables oppå hverandre) med en kort kabel mellom disse, og så kabler fra switchen til pc'ene. Om pc 3 står i samme rom som switchen ville ikke jeg personlig spandert vegguttak her, men om du ønsker det går det selvsagt an. Da må du i så fall ha tre veggkontakter (nummerert 1-3) i nærheten av switchen, tre nettverkskabler med RJ-45 plugger mellom switchen og de tre veggkontaktene, en veggkontakt i nærheten av hver pc (også nummerert 1-3), og tre nettverkskabler med plugger mellom vegguttakene og pc'ene. De tre veggkontaktene ved switchen og de tre ved pc'ene forbindes så (1-1, 2-2 og 3-3) med installasjonskabel som spikres/limes på veggen, og kobles etter det skjemaet du har fått tak i for vegguttak. Da lurer jeg på om du kanskje har misforstått tegningen litt... Jeg har lagt til grunn at både nettverkskabler, RJ45 og denne typen veggkontakt overfører informasjon både til og fra internett (i og med at maskinen må sende informasjon for kunne å motta informasjon...) Dermed er det vel likegyldig om kabelen som går INN til switchen går gjennom en veggkontakt eller ikke? kobling: Router-RJ45-Cat5e-RJ45-Veggstikk-Cat5e-RJ45-SwitchINN Fra switchen (utgang 1): RJ45-Cat5e-veggstikk-RJ45-Cat5e-RJ45-PC. Fra switch ut 2 + 3: RJ45-cat5e-veggstikk-RJ45-cat5e-RJ45-PC Den første veggkontakten vil da ha en INNGANG som beskrevet over, og en UTGANG for kobling av PC, mens den andre kontakten (på kontoret) kun vil ha to UTGANGER. Jeg har en 4p-switch fra før, som jeg altså ønsker å smekke fast på veggen for å ha minst mulig frittstående utstyr, og enklest mulig forklaring til kjøper hvis vi engang skal selge denne leiligheten... (presentere det da som én veggkontakt med en inngang for den enkle vanlige TP-kabelen som Get leverer og en utgang for en PC, samt én veggkontakt på kontoret med to utganger for hver sin PC.) Dette hvis det ikke er mulig å da skaffe fram en miniswitch som Cat5e kan kobles rett inn i (uten noen RJ45 imellom), med én inngang og to utganger. Forstår deg slik at dette ikke er noe som finnes, evt vi hvertfall ikke har hørt om? [ting jeg har kjøpt inn til dette prosjektet og altså allerede har i hus: to doble veggkontakter, 30 meter Cat5e uten kontakter i endene, samt altså at jeg har en switch fra før. Og et utall RJ45-kontakter;o) Mulig jeg er dårlig til å forklare, eller tenker altfor komplisert... skjønner du hva jeg mener? Endret 24. januar 2008 av lilleninni Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) Mulig jeg er dårlig til å forklare, eller tenker altfor komplisert... skjønner du hva jeg mener? Jeg tror du tenker litt unødvendig komplisert, ja.. Jeg tror jeg etterhvert har forstått hvordan du mener, men da må du jo altså montere plugger på kablene der jeg har markert med røde ringer. Joda, det går godt an å gjøre det slik, i alle fall med de kablene som går til det andre rommet, men da hadde jeg for enkelhets skyld droppet hele veggkontakten i det rommet switchen står i, og heller koblet router og pc 3 rett i portene på switchen. Skrur du switchen opp på veggen blir den jo nesten som et slags firedobbelt vegguttak i seg selv, hvor du plugger inn ruter, en pc og de to kablene som går til det andre rommet. Men hvis du en gang skal selge leiligheten og ta med deg switchen ser det i mine øyne mer ryddig ut med 2x3 kontakter som er nummerert parvis 1-3 som jeg skisserte først. Med din løsning blir det jo hengende endel løse kabler med RJ45-plugger der hvor switchen var plassert... Det desidert mest vanlige er å bruke installasjonskabel mellom to vegguttak (eller et vegguttak og et slikt patchepanel med 16-24 porter like ved switchen) og en kort patche-kabel mellom uttakene og det som skal kobles til, å montere plugger rett på en kabelende som er "veggfast" og går til et fastmontert vegguttak i andre enden er ikke så vanlig, det går an, men det ser liksom mer ryddig ut med et fastmontert uttak i hver ende. Installasjonskabel er heller ikke beregnet å bøyes så mye frem og tilbake som den vil kunne bli med en plugg montert rett på denne.. Endret 24. januar 2008 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
lilleninni Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) Mulig jeg er dårlig til å forklare, eller tenker altfor komplisert... skjønner du hva jeg mener? Jeg tror du tenker litt unødvendig komplisert, ja.. Jeg tror jeg etterhvert har forstått hvordan du mener, men da må du jo altså montere plugger på kablene der jeg har markert med røde ringer. Joda, det går godt an å gjøre det slik, i alle fall med de kablene som går til det andre rommet, men da hadde jeg for enkelhets skyld droppet hele veggkontakten i det rommet switchen står i, og heller koblet router og pc 3 rett i portene på switchen. Skrur du switchen opp på veggen blir den jo nesten som et slags firedobbelt vegguttak i seg selv, hvor du plugger inn ruter, en pc og de to kablene som går til det andre rommet. Men hvis du en gang skal selge leiligheten og ta med deg switchen ser det i mine øyne mer ryddig ut med 2x3 kontakter som er nummerert parvis 1-3 som jeg skisserte først. Med din løsning blir det jo hengende endel løse kabler med RJ45-plugger der hvor switchen var plassert... Min tanke var da å la switchen bli igjen, hengende fast på veggen slik at kjøper da bare å trenger å skaffe sin egen router fra Get, plugge den inn i kontakten merket INN, og stikke PC-er i hullene merket UT... ;o) Og jeg må som du sier koble på RJ45 på en del kabler. Jeg må også koble inni vegguttakene for å få de inn til Cat5e-kablene... Endret 24. januar 2008 av lilleninni Lenke til kommentar
agvg Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=116575 Denne lar deg splitte en std nettkabel i to. Lenke til kommentar
lilleninni Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=116575 Denne lar deg splitte en std nettkabel i to. Takk:o) Men har du litt mer info om hvordan denne fungerer, Komplett hadde ikke akkurat hauger av detaljer om den... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Det er bare en splitter, 100Mbit/s ethernet krever to par for og fungere, i en standard nettverkskabel er det 4 par og denne lar deg splitte kabelen, den krever ikke noe strøm men du må ha et par av de for at det skal fungere. Du kan ikke plugge denne i f.eks ett modem eller switch og få to uttak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå