Gå til innhold

Dual-boot fungerer ikke

Anbefalte innlegg

Jeg har Vista installert originalt på pcen, tenkte jeg skulle legge inn xp og linux i tillegg for å ha litt mer å utfolde meg på.

Leste en guide på nettet og forsto at i hvert fall Vista og Xp skulle gå smertefirtt.

Uansett, jeg er kommet så langt at alle os er intallert på maskinen min, og alle booter på et vis. Problemet er at når jeg booter, får jeg opp vista sin boot manager. Her er det 3 entries. Vista, Linux og XP. Dette er i henhold til EasyBCD. Av disse 3 er det bare Vista som fungerer. Trykker jeg på Linux, kommer dette opp - også stopper den. Se bilde lenger ned. Trykker jeg på XP bare restarter maksinen seg.

Derimot hvis jeg booter med en cd i pcen, og velger å IKKE trykke på en knapp, går pcen over til GRUB bootloaderen, her har jeg valget mellom XP og Linux, og begge de booter.

Jeg kunne helt sikkert brukt utelukket GRUB, men problemet er at det er Vista jeg kommer til å ha lengst på maskinen. Linux partisjonen vil jeg helt garantert formatere på et tidspunkt og da vil jeg jo miste boot systemet.

Så jeg skal altså ha alle 3 osene til å virke med vista sin bootloader. Noen tips?

Har forsåvidt brukt EasyBCDs alternativ, VistaBootPro, men det hjelper ikke.

post-135668-1201039873_thumb.jpg

post-135668-1201039882_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så jeg skal altså ha alle 3 osene til å virke med vista sin bootloader. Noen tips?

Det skal være veldig enkelt det der.

Etter du har repartitionert, hvis du skal bruke samme disk, installererer du Win XP.

Du ordner din dualboot sak med å bruke bootsect.exe med command ..bootsect /nt60 sys.

Da er Vista og XP i boks.

Du starter deretter med Linux installasjon, si i den tredje partition på samme disk eller på en annet disk.

Det er viktig at under installasjon merker du at ...opplasteren... til linux skal plasseres på den partition som linux installeres, og ikke andre plasser.

Når du er ferdig med Linux installasjon, skal PC starter med Vista eller XP.

Velg å boote i XP

Du skal da finne noe som ...bootpart....(google på den), laste ned, og plassere/ekstrakte i din system partition.

Fra cmd skal du kjøre ...

-bootpart---->vil vise alle dine partitioner. Se hvilken nr Linux er på. (Si eks. nr 6). Da blir det slik:

-bootpart 6 lba paulkemp.dos Linux.

Det var alt.

Hvis du nå åpner din boot.ini file, vil du finne en entry... C:\boot??\paulkemp.dos="Linux".

Det betyr at det er Vistasbootmanager som via ntldr laster inn paukemp.dos, som laster GRUB for deg, og dermed er du inn i Linux.

Da kan merke eazyBCD , VistaBootPro og velg....slett.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...