VikinGz Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Om søndagen var vi på kino og skulle se aliens vs predator (dein nye) Jeg på 20, min kompis på 19, brodern på 23 og min date på 17år handla biletter, men i døra ble alle spurt om leg... og hu fikk ikke inn. Hva er dette å servere da? er det ikke anbefalte aldersgrenser da? altså det er anbefalt å bruke hjelm, men du får sykle uten... Altså det er vell ingen lov som nekter en 3 åring å kjøpe 18års grense film, fordi det er anbefalte aldersgrenser og ikke lovpålagte grenser slik som tobakk og alkohol, førerkort etc Lenke til kommentar
HKS Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Altså det er vell ingen lov som nekter en 3 åring å kjøpe 18års grense film, fordi det er anbefalte aldersgrenser og ikke lovpålagte grenser slik som tobakk og alkohol, førerkort etc Jo, det er det. Når filmtilsynet set aldersgrenser, gjer vi det i tråd med lov om film og videogram av 15. mai 1987 nr. 21, § 5. Denne paragrafen slår fast at Statens filmtilsyn ved aldersvurderingar skal leggja avgjerande vekt på om filmen kan "påverke sinn eller rettsomgrep på ein skadeleg måte". 18 år (absolutt nedre grense) http://film.medietilsynet.no/Film/Om_aldersgrenser Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Om søndagen var vi på kino og skulle se aliens vs predator (dein nye)Jeg på 20, min kompis på 19, brodern på 23 og min date på 17år handla biletter, men i døra ble alle spurt om leg... og hu fikk ikke inn. Hva er dette å servere da? er det ikke anbefalte aldersgrenser da? altså det er anbefalt å bruke hjelm, men du får sykle uten... Altså det er vell ingen lov som nekter en 3 åring å kjøpe 18års grense film, fordi det er anbefalte aldersgrenser og ikke lovpålagte grenser slik som tobakk og alkohol, førerkort etc Uansett om det er en lov eller ei, så står et privat kinobygg selv for hvem de ønsker å ha som kunder og ikke . Men jo, loven er der. Er kun på spill det er anbefalte aldersgrenser. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 18 år har alltid vært absolutt aldersgrense, det har aldri vært gjort noen unntak fra dette. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2008 18 år har alltid vært absolutt aldersgrense, det har aldri vært gjort noen unntak fra dette. jeg har mange ganger vært å sett 18års grense filmer før jeg var 18 uten problem men jævli kjipt når hu var 17 da... Lenke til kommentar
JFM Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Hadde hu kommet inn hvis det var 15års grense og hu var 14? Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2008 Hadde hu kommet inn hvis det var 15års grense og hu var 14? jupp, fordi vi andre er over 18 Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Men jo, loven er der. Er kun på spill det er anbefalte aldersgrenser. Kan en 15-åring kjøpe 16/18-årsspill? Står dette no sted? Så kan jeg slenge det ned på disken når de prøver å si at jeg ikke kan kjøpe. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Men jo, loven er der. Er kun på spill det er anbefalte aldersgrenser. Kan en 15-åring kjøpe 16/18-årsspill? Står dette no sted? Så kan jeg slenge det ned på disken når de prøver å si at jeg ikke kan kjøpe. En butikk bestemmer selv hvem de vil selge til. Så du kan slå i bordet med at det ikke finnes en lov - og så kan de slå i bordet med at det bryr deg seg ikke om . Lenke til kommentar
pi. Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Haha, litt artig. Vi var fem stykk, fire på 17 og en på 16 og så Alien vs. Predator på onsdag. Vi kom inn vi, og han ene hadde tilogmed regulering. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2008 Haha, litt artig. Vi var fem stykk, fire på 17 og en på 16 og så Alien vs. Predator på onsdag. Vi kom inn vi, og han ene hadde tilogmed regulering. nettopp, det der har jeg vært vant til tidligere også, men på denne kinoen skal vektere ta over bilett mottake av 18års filmer... sære greier... Lenke til kommentar
Negil^ Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 (endret) FEIL! Når du er undet 18 år, så kan du ha med deg en som er myndig. Jeg selv er 15 år, og jeg måtte ha med meg en som var 18 eller over. Dette er bare tull av de som jobber på kinoen. Man kan være minst 15 år for å se en 18 års film på kino, med en "voksen" da. Dette er sikkre kilder. Jeg har selv en onkel som eier en kino i Trondheim, og han sier dette selv. Neste gang du skal på kino med noen under 18år og de sier det samme, så nevner du dette. Endret 5. februar 2008 av Negil^ Lenke til kommentar
SF2-Guile Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Tror nok du må begrunne den påstanden bedre Negil^. Medietilsynet sier 18årsgrense er absolutt nedre grense. Ingen under får slippe inn. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Medietilsynet sier 18årsgrense er absolutt nedre grense. Ingen under får slippe inn. Det har jeg og hørt... Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 FEIL!Når du er undet 18 år, så kan du ha med deg en som er myndig. Jeg selv er 15 år, og jeg måtte ha med meg en som var 18 eller over. Dette er bare tull av de som jobber på kinoen. Man kan være minst 15 år for å se en 18 års film på kino, med en "voksen" da. Dette er sikkre kilder. Jeg har selv en onkel som eier en kino i Trondheim, og han sier dette selv. Neste gang du skal på kino med noen under 18år og de sier det samme, så nevner du dette. Sorry, men vi er uenige med både deg og din onkel. http://www.barnevakten.no/sider/tekst.asp?side=21953 LedsagerregelenVoksne over 18 år kan ta med seg barn som er tre år yngre enn den aldersgrensen som er satt opp. Dette gjelder på alle visninger bortsett fra på filmer med 18-årsgrense. Denne aldersgrensen er absolutt. http://www.aktivioslo.no/kino_alder.php 7 årAdgang for personer fra fylte syv år alene og for personer fra fylte fire år i følge med myndig person. 11 år Adgang for personer fra fylte elleve år alene og for personer fra fylte åtte år i følge med myndig person. 15 år Adgang for personer fra fylte femten år alene og for personer fra fylte tolv år i følge med myndig person. 18 år Kun adgang for personer fra fylte atten år. Og, sånn for å virkelig gi deg rosinen i pølsa, her er hva MEDIETILSYNET (altså selve primærkilden!) sier om saken: http://film.medietilsynet.no/Film/Om_aldersgrenser AldersgrenseneAldersgrenseskalaen i § 5 har følgjande inndeling: * tillaten for alle (A) * 7 år (barn ned til 4 år i følgje med føresette) * 11 år ( barn ned til 8 år i følgje med føresette) * 15 år (unge ned til 12 år i følgje med føresette) * 18 år (absolutt nedre grense) Ok? Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2008 var å så en annen 18årsgrense film nå, kom ikke å tok mot biletter en gang så er vell noe man må leve med fra dag til dag det her Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 og han ene hadde tilogmed regulering. ........ Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Vær vennlige å holde dere til sak og ikke person. 1 innlegg som gikk på person er fjernet fra diskusjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå