Gå til innhold

***LØST*** Får ikke rett oppløsning - Sony KDL-46W3000

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg gikk igår til anskaffelse av en Sony KDL-46W3000 TV. Nydelig syn! Men jeg kobler den med DVI-HDMI kabel fra HTPC'en (med 8500GT grafikkort) og får problemer. Stiller grafikkortet til å sende 1920x1080 (60Hz) signal til TV'en, men det blir feil med "pixelmapping" eller hva det nå heter. Text og bilder er uklare. Har kjørt www.pixelmappat.nu og ser at det er noe feil et sted. Har sett i det jeg kan av instillinger uten å få det til å bli riktig. Har også måttet strekke på bildet i nVidia's kontrollpanel, da det var svarte rammer rundt kanten.

Kan også nevne at 1920x1080 vises feilfritt gjennom VGA-kontakten, men det blir ikke like fine farger. Ønsker derfor å få DVI til å funke i stedet!

Håper det er noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg skal løse dette!

Takk for hjelpen, og god natt!

Endret av pstub
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På min KDL-40T3500 så har jeg satt display area i settings-->screen menyen til "full pixel", hvis jeg bytter fra 1920*1080@50hz til 60hz så tar faktisk skjermkortet og nedskalerer med 7,5% slik at man manuelt må justere det tilbake til 0 scaling får å få 1:1pixel.

Etter dette blir bildet storartet.

Kanskje det er dette du opplever?

Skal legges til at jeg benytter et ATI skjermkort, og at scaling innstillingene er i Catalyst control center.

Lenke til kommentar

Heisann, og takk for svar!

Deimos87: Regner med at jeg må endre instillingene enten på TV'en eller PC-en ja! Er jo det jeg ber om hjelp til!

Hagtor: Ja, jeg har satt den til "Full Pixel", men problemet består. Har du vært inne og testet www.pixelmappat.nu? Der ser du veldig lett om det er rett instillt. Det skal være tynne striper over hele bildet, men jeg får noen tykke og noen smale. Blir vel litt som smiley-facen som man sjekker webb-lesere med.

Mener du at du får perfekt bilde på 50Hz, men på 60Hz må bildet skaleres om? Jeg ser ingen forskjell på 50Hz og 60Hz på min TV...

Lenke til kommentar

Jeg får perfekt bilde på både 50Hz og 60Hz, men det er hvis jeg skifter mellom 50 og 60Hz at skjermkortet automatisk skalerer ned 7,5%.

Har sett på pixelmappat.nu men jeg synes at det er vel så bra og bare se på noe tekst i f.eks nettleseren. Med en gang man får litt skalering så vises teksten ganske uklart, som om den er ute av fokus.

Lenke til kommentar

Hmm... Jeg får dårlig bilde både på 50Hz og 60Hz, og må endre bildestørrelsen for å fylle hele skjermen...

Utrolig irriterende er det i hvert fall! For skjermen har jo tydelig ikke noe problem med å vise riktig oppløsning på riktig måte, med tanke på at det er null problem med VGA-kontakten.

Det har ikke noe å si hvilken HDMI-kontakt man bruker? (Har to bak og en på siden.)

Lenke til kommentar

Tror ikke det har noe å si om du bytter hdmi inngang, men du kan jo bare prøve for å få utelukket dette.

Nå har ikke jeg noen erfaring med nvidia kort som er nyere enn 9 år, men jeg vil tro at det sikkert finnes en eller annen lur funksjon i nvidia kontrollpanelet for å få det til.

Kanskje du bruker for lang kabel?

Mener at min Supra kabel er spesifisert til 1080p opptil 10m, men blir det lengre enn det er det bare 720p og 1080i som fungerer.

Du kan jo prøve å kjøre ned til 30Hz for å se om det blir bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...