Gå til innhold

Lightroom| Åpen post i det digitale mørkerom v.1


Anbefalte innlegg

Skulle det være noen tvil er dette tråden for digitale mørkemenn i mørke rom :D. Ingenting forblir usakt, svada og tjafs er dagligdags bare posten indirekte eller direkte peker mot Lightroom som utgangspunkt.

 

Jeg begynner sannelig å trives med LR nå. Takke være gjengen med tutene i Luminious landscape og de to klovene i videoene har opplæringen gått som en lek.

Før i tia med kompaktkamera og legge bildene på disk var ett mareritt. Hver gang måtte det sorteres, flyttes og sjekkes i to håndfulle 3\4\5 parts programmer. Men nå er det slutt, LR ordner det meste og jeg kan ikke annet enn å anbefale det og gjerne en kveld med fire pils, pizza og 2-3 timer med ferdig nedlastet oppskrift fra dem gutta..

 

Forhåpentligvis og mest sannsynlig kommer det mer verktøy til develop delen :)

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener Lightroom er ett såpass bra og stort program som kommer til å utvikle seg og for å ha en tråd hvor en kan henvende seg for hjelpe, generell diskusjon rundt bruk av diverse funksjoner, dele tips og erfaring. I bunn og grunn for å å prøve å samle alle lightroom spørsmål i ett.

Det kan kanskje bli mye prat og info på ett sted men da har man også alt på ett sted ved evt senere anledning.

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Tips:

-Justere levels direkte på bildet med musen (opp og ned) eller piltastene opp og ned.

klikk på knappen som er ringet inn på bilde.

Før så musen over det aktuelle område på bildet hvor du vil justere, klikk og beveg musen opp eller ned. Du juster nå toner i det nivået og skalen retter etter dine bevegelser.

Lenke til kommentar

Jeg bruker i dag Raw Shooter Essentials og/eller Adobe camera raw. Kan noen med erfaring fra alle disse forklare meg hvorfor jeg skal betale penger for å bruke Lightroom? Jeg tviler ikke på at dette gir fordeler, men jeg kunne tenke meg å se litt konkret hva dette kan være fra noen med erfaring. Har dette spesielle fordeler som feks. ikke Raw Shooter har?

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp anskaffet Lightroom og er så langt veldig fornøyd, men..

 

Hvordan får jeg skrudd av den ekstra "brightness" som LR setter på når bildene redigeres? Altså: jeg justerer lysstyrke og farger slik jeg vil ha det i LR, lager jpg, lukker LR, åpner bildet i windowsbildeviseren hvor det er en del mørkere.

Lenke til kommentar

Noen flere ting som jeg synes er bra er den virtuelle delen. Den jobber ikke direkt emed orginalbildet med en virtuell versjon som gjør at du slipper å ha tilgang på alle bildene hele tiden. F,eks kan du ha en server med alle bilder på, ha LR på minnepinne (programmet i seg selv er ikke større enn "noen få MB" og start automatisk ved tilkobling. Og er du på jobb eller andre steder kobler du bare til serveren og vips har tilgang på de bildene du vil jobbe med uten å måtte laste ned alle sammen.

En annen ting er at LR kan legges inn på minnepinne sammen med valgte bilder , pluggen pinne inn og programmet starter av seg selv med følgende bilder. Skulle likt å se en slik versjon av fotosjåpp :)

Lenke til kommentar
Jeg bruker i dag Raw Shooter Essentials og/eller Adobe camera raw. Kan noen med erfaring fra alle disse forklare meg hvorfor jeg skal betale penger for å bruke Lightroom? Jeg tviler ikke på at dette gir fordeler, men jeg kunne tenke meg å se litt konkret hva dette kan være fra noen med erfaring. Har dette spesielle fordeler som feks. ikke Raw Shooter har?

 

Jeg var veldig fornøyd med Rawshooter og hadde ikke tenkt å bytte, men siden Pixmantec ble kjøpt opp av Adobe får jeg ikke fler oppdateringer, d.v.s. at RAW-filene fra D200 ikke ble lest. Brukte Premium. Derfor ble jeg nærmest "tvunget" til å finne andre konvertere, og etter en prøveperiode av mange endte jeg opp med Lightroom.

 

Litt tid for å sette seg inn i det, men en kveld med å titte på videoer å begynne

og jobbe med det hjalp mye. Lightroom har jo samme motor som Rawshooter og jeg er svært fornøyd med Lightroom. På mange måter er det bedre enn RS, bl.a. kan du redigere jpeg også samt at det gir veldig bra resultater ved konvertering fra RAW. Har nok en del fler muligheter enn RS, bl.a. kan du skrive ut rett fra LR selvom jeg tar alle bilder innom PS da jeg ikke er helt fornøyd med oppskarpingen i LR.

 

Det jeg ikke liker er at man må importere alle bildene til LR istedenfor i RS hvor den leste rett av mappestrukturen til Windows. En vanesak, men jeg vil uansett beholde mappesystemet som det er for da er jeg friere til å velge andre program senere evt. bruke andre program parallellt med LR.

 

Begge er veldig bra, men LR er nok hakket mer komplett.

Lenke til kommentar

Jeg har lastet ned en preview av Lightroom men får denne error beskjeden når jeg åpner: An error occurred when attempting to change modules.

 

Noen som vet hva det kan komme av, og/eller vet hvordan det fikkses?

Mac osx 4.

Endret av Kliss
Lenke til kommentar
Jeg har nettopp anskaffet Lightroom og er så langt veldig fornøyd, men..

 

Hvordan får jeg skrudd av den ekstra "brightness" som LR setter på når bildene redigeres? Altså: jeg justerer lysstyrke og farger slik jeg vil ha det i LR, lager jpg, lukker LR, åpner bildet i windowsbildeviseren hvor det er en del mørkere.

Hei,

det er ikke snakk om en 'ekstra' brightness som LR legger på.

Derimot er det snakk om fargestyring og fargerom.

 

I LR er default (og jeg tror ikke du kan skifte det) fargerom ProPhoto RGB (eller noe slikt). I Windows er det normalt sett, med mindre du spesifikt har valgt noe annet, sRGB det går i.

 

Når du eksporterer bilder fra LR kan du velge å eksportere i sRGB, AdobeRGB og ProPhoto RGB. Siden alle disse fargerommene er forskjellige blir bildene 'konvertert', noe som kan medføre at fargene og lysstyrken på fargene endres. Det er denne forskjellen du ser.

 

Det blir antagelig bedre om du ENTEN eksporterer i sRGB, eller setter fargerommet ditt i Windows til AdobeRGB og eksporterer i det. ProPhoto RGB er et så 'omfattende' fargerom at jeg tror ikke noen 'normale' skjermer er i stand til å gjengi det i det hele tatt. Det finnes skjermer som klarer AdobeRGB men de er typisk dyre.

 

Pass på at du kjører samme fargerom hele veien, altså enten AdobeRGB i kamera, LR, Windows osv, eller sRGB. For visning av bilder på internet er det stort sett sRGB som teller (samme på de fleste skjermer). Det er ved utskrift at disse større fargerommene kommer til sin rett. Dog bør jo nesten skjermen kunne vise fargerommet du bruker, ellers får du fort en overraskelse når du skriver ut bildene.

 

Håper dette var til litt hjelp.

Dette er et nokså omfattende tema som ikke har direkte med LR å gjøre, om du vil vite mer så google "Colorspace" "Color managment" "Adobe RGB" "sRGB".

 

Mvh,

Beej80

 

 

Jeg har lastet ned en preview av Lightroom men får denne error beskjeden når jeg åpner: An error occurred when attempting to change modules.

 

Noen som vet hva det kan komme av, og/eller vet hvordan det fikkses?

Mac osx 4.

Du må installere v1.3.1 update for å kunne bruke LR på Mac OSX (for at det skal virke skikkelig hvertfall).

 

Mvh,

Beej80

Endret av Beej80
Lenke til kommentar
Jeg bruker i dag Raw Shooter Essentials og/eller Adobe camera raw. Kan noen med erfaring fra alle disse forklare meg hvorfor jeg skal betale penger for å bruke Lightroom? Jeg tviler ikke på at dette gir fordeler, men jeg kunne tenke meg å se litt konkret hva dette kan være fra noen med erfaring. Har dette spesielle fordeler som feks. ikke Raw Shooter har?

 

Jeg var veldig fornøyd med Rawshooter og hadde ikke tenkt å bytte, men siden Pixmantec ble kjøpt opp av Adobe får jeg ikke fler oppdateringer, d.v.s. at RAW-filene fra D200 ikke ble lest. Brukte Premium. Derfor ble jeg nærmest "tvunget" til å finne andre konvertere, og etter en prøveperiode av mange endte jeg opp med Lightroom.

 

Litt tid for å sette seg inn i det, men en kveld med å titte på videoer å begynne

og jobbe med det hjalp mye. Lightroom har jo samme motor som Rawshooter og jeg er svært fornøyd med Lightroom. På mange måter er det bedre enn RS, bl.a. kan du redigere jpeg også samt at det gir veldig bra resultater ved konvertering fra RAW. Har nok en del fler muligheter enn RS, bl.a. kan du skrive ut rett fra LR selvom jeg tar alle bilder innom PS da jeg ikke er helt fornøyd med oppskarpingen i LR.

 

Det jeg ikke liker er at man må importere alle bildene til LR istedenfor i RS hvor den leste rett av mappestrukturen til Windows. En vanesak, men jeg vil uansett beholde mappesystemet som det er for da er jeg friere til å velge andre program senere evt. bruke andre program parallellt med LR.

 

Begge er veldig bra, men LR er nok hakket mer komplett.

-------------------------------

 

Takk for god info dhjerp, men jeg er egentlig litt tilbake til der jeg startet. Funksjoner som å skrive ut direkte hvordan man lagrer etc. er jeg ikke så opptatt av, men mer funksjoner og muligheter for justering av bildene etc. jeg har EOS5D og den fungerer jo fortsatt like bra i RS. Føler du at du har fått noe mer for "pengene" ved å bruke Lightroom? Er det flere redigeringsmåter? Cropp, andre måter å regulere farger, kontrast, støyfjerning etc?

 

Takk for svar

Lenke til kommentar
-------------------------------

 

Takk for god info dhjerp, men jeg er egentlig litt tilbake til der jeg startet. Funksjoner som å skrive ut direkte hvordan man lagrer etc. er jeg ikke så opptatt av, men mer funksjoner og muligheter for justering av bildene etc. jeg har EOS5D og den fungerer jo fortsatt like bra i RS. Føler du at du har fått noe mer for "pengene" ved å bruke Lightroom? Er det flere redigeringsmåter? Cropp, andre måter å regulere farger, kontrast, støyfjerning etc?

 

Takk for svar

 

Jeg bruker heller ikke utskrift fra LR. Du har egentlig det meste av redigeringsmuligheter i LR. Sammenlignet med RS Essentials har du bl.a. kurver, justering av farger, både klarhet og metning, både for alle farger og for de enkelte. Det er oppskarping og støyfjerning selvom jeg ikke liker disse så bra og bruker PS til dette, forøvrig nesten det eneste jeg bruker PS til nå.

 

Du har beskjæring, mulighet for batchredigering, t.o.m . lettere enn i RS. Bare merke alle bildene og trykke på en knapp så får du alle justeringer på alle bildene. Du kan (selvfølgelig) konvertere RAW til TIFF 16 bits eller jpeg i alle fargerom.

 

Sikkert mye jeg har glemt, men sitter på en maskin uten LR nå. (Lappen på fanget i sofaen :tease: )

 

Ja, jeg synes Lightroom er et veldig bra verktøy og det du kan bruke til 95% av all etterbehandling. Om det er verdt en oppgradering? Jeg hadde kanskje ikke gjort det hvis jeg ikke var nødt, men nå ville jeg ikke gått tilbake.

Lenke til kommentar
Ja, jeg synes Lightroom er et veldig bra verktøy og det du kan bruke til 95% av all etterbehandling. Om det er verdt en oppgradering? Jeg hadde kanskje ikke gjort det hvis jeg ikke var nødt, men nå ville jeg ikke gått tilbake.

 

Enig i at Lightroom er ett meget bra verktøy, ikke minst på album/sortering(jeg har enda mange funksjoner å sette meg inn i). Jeg har alltid brukt windows mappestruktur med filtype\åååå\md\begivenhet/anledning, dette fungerer enda bedre i Ligtroom enn forventet og andre program. Jeg kjøpte i utgangspunktet RawShooter Premium og var fornøyd med det, når Adobe kjøpte RSP var jeg blandt de heldige som fikk en "gratis" lisens på Lightroom. Men, jeg er også en av de som liker Camera Raw (særlig etter v.4). Nå er jeg så heldig at jeg har begge deler Lightroom og CS3, men har du ett sorteringsverktøy du liker er jeg også usikker på om det er verdt oppgraderingen. Skulle jeg valgt i dag ut fra egen lomme ville jeg valgt PSE6, og kanskje Lightroom.

 

:) Per

Endret av perah
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei,

det er ikke snakk om en 'ekstra' brightness som LR legger på.

Derimot er det snakk om fargestyring og fargerom.

 

I LR er default (og jeg tror ikke du kan skifte det) fargerom ProPhoto RGB (eller noe slikt). I Windows er det normalt sett, med mindre du spesifikt har valgt noe annet, sRGB det går i.

 

Når du eksporterer bilder fra LR kan du velge å eksportere i sRGB, AdobeRGB og ProPhoto RGB. Siden alle disse fargerommene er forskjellige blir bildene 'konvertert', noe som kan medføre at fargene og lysstyrken på fargene endres. Det er denne forskjellen du ser.

 

Det blir antagelig bedre om du ENTEN eksporterer i sRGB, eller setter fargerommet ditt i Windows til AdobeRGB og eksporterer i det. ProPhoto RGB er et så 'omfattende' fargerom at jeg tror ikke noen 'normale' skjermer er i stand til å gjengi det i det hele tatt. Det finnes skjermer som klarer AdobeRGB men de er typisk dyre.

 

Pass på at du kjører samme fargerom hele veien, altså enten AdobeRGB i kamera, LR, Windows osv, eller sRGB. For visning av bilder på internet er det stort sett sRGB som teller (samme på de fleste skjermer). Det er ved utskrift at disse større fargerommene kommer til sin rett. Dog bør jo nesten skjermen kunne vise fargerommet du bruker, ellers får du fort en overraskelse når du skriver ut bildene.

 

Håper dette var til litt hjelp.

Dette er et nokså omfattende tema som ikke har direkte med LR å gjøre, om du vil vite mer så google "Colorspace" "Color managment" "Adobe RGB" "sRGB".

 

Mvh,

Beej80

 

Takker for svar. Har søkt litt rundtom på nettet for å løse problemet (har brukt sRGB gjennom hele prosessen). Problemet var at skjermen ikke var stilt inn på sRGB (brukte noe default ViewSonic-greier). Satte den om til sRGB og nå funker alt som det skal :)

Endret av ImNotHere
Lenke til kommentar

Eit lite tips:

Satt og såg litt på nokre videoar eg har lasta ned tidlegare, då eg kom over denne. Her nevner Scott Kelby ein hurtigtast for å få fram val for å endre på HTML-/CSS-en til HTML-galleria ein kan lage i Web-modulen. Hurtigtasten er Ctrl + Alt + Shift + /. Det er eit lite problem med denne, ettersom / ikkje har ein eigen tast på norske tastatur, men om ein har engelsk tastaturlayout installert på systemet er det ein rask måte å omgå problemet på: Med LR open, trykk Alt + Shift. Dette er ein hurtigtast for å skifte tastaturlayout. «/» ligg på bindestrek-/understrek-tasten, so Ctrl + Alt + Shift + - viser desse alternativa i webmodulen (Ctrl + Alt + 5 for å gå dit).

 

Men for guds skuld ikkje trykk denne hurtigtasten i biblioteket. Ser ut som den fjerna alle nøkkelord frå alle bilete ... (Hadde heldigvis backup av katalogen frå i går, so slapp å tage alle på ny.)

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Lurer på en ting. Nå har jeg alle bildene i en mappe (1 folder) og så har jeg flere samlinger (collections) hvor jeg ønsker å plassere diverse bilder. Hvordan får jeg det til?

Det står jeg må dra bilde fra grid view, men det får jeg ikke til...

 

haha, jeg er trøtt az.. Fikk det til nå. Jeg trykket under bildet og ikke på selve bildet :p ZZZzzz!!

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...