Gå til innhold

Fargeprofiler er det værste jeg vet; ingenting ser likt ut online og i Photoshop.

Anbefalte innlegg

Har prøvd alt av fargeprofiler, prøvd å droppe fargeprofiler, prøvd å konvertere og å angi, men ingenting hjelper. Uansett hva jeg gjør blir fargene veldig mye sterkere i Windows og på nett enn slik det ser ut i Photoshop, Lightroom eller andre av Adobes programmer. Hvordan kan jeg oppnå et likt resultat i en nettleser og i Photoshop?

Regner med at dere her i Visuell Kreativitet merker dette problemet bedre og har bedre anlegg for å svare enn noen som dumper innom programvare-delen. Dessuten er det sikkert her tråden gjør mest nytte for seg om det skulle komme et fornuftig svar. Hvis ikke så får en moderator kjøre et flyttelass over i en annen kategori. :)

Setter pris på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du blander sammen fargeprofiler og fargerom. En browser (med unntak av en) ser ikke hvilke fargerom fila er i og går utifra at den er i sRGB. Redigerer du et bilde i et større fargerom blir det veldig blasse farger i en browser.

I PS (eller andre Adobe programmer) angir du fargerommet du vil ha bildene i, som sRGB, Adobe RGB og ProPhoto. For visning på web er sRGB det beste valget.

I PS; Edit - color settings. Under working space, RGB, velger du sRGB.... Ingenting annet her spiller noen rolle for deg i første omgang. Du kan godt krysse av de 3 boksene i bunn så PS spør hva som skal gjøres på de bildene som ikke er i sRGB eller mangler fargerom.

Likeledes; når du eksporterer ei fil fra Lightroom kan du sette fargerommet. Her er igjen det sikreste valget sRGB, ihvertfall til du forstår mer om fargestyring. Lightroom bruker ProPhoto som default.

En fargeprofil er noe du setter skjermen din til å vise i OS'et.

Lenke til kommentar

Ah, sorry. Trodde alt var kalt fargeprofiler jeg. Fullt klar over at browsere (unntatt Safari) peiser på med sRGB, derfor har jeg stilt alle valg jeg finner til sRGB. Det du nevner er også satt til sRGB. Allikevel blir ting alt for kontrastrikt på web eller i explorer.

Fargeprofilen min skal forresten være tålig god, har kalibrert med Spyder og har en 226CW her. :)

Lenke til kommentar

Kanskje fargeprofilen operativsystemet har satt som standard ( den kalibrerte ) overstyrer den i nettleseren. Windows bruker vel sRGB også som standard, så når en ser på et bilde i Adobe RGB i et program som ikke bruker egne fargerom så mister bildet en god del farger og ser blasst ut.

Har funnet ut at og beholde originalversjonen i feks Adobe rgb og alle forminska versjoner for visning på skjerm / internett gjør ting lettest. Og få riktig farger og kontrast på papir er uansett ikke enkelt.

Lenke til kommentar
Ah, sorry. Trodde alt var kalt fargeprofiler jeg. Fullt klar over at browsere (unntatt Safari) peiser på med sRGB, derfor har jeg stilt alle valg jeg finner til sRGB. Det du nevner er også satt til sRGB. Allikevel blir ting alt for kontrastrikt på web eller i explorer.

Fargeprofilen min skal forresten være tålig god, har kalibrert med Spyder og har en 226CW her. :)

Hmm. Normalt er det motsatt med blassere farger på web og i windows. Prøv å høyreklikk på et bilde og sjekk egenskapene om du virkelig har sRGB som fargerom. Fortsatt tror jeg feilen ligger her så sant OS'et leser fargeprofilen din riktig.

EDIT; kan du ha flere profiler for skjermen? Har du det fjerner du alle utenom den fra Spyder'n

Endret av dhjerp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...