Gå til innhold

Spørsmål om Amnesty International

Anbefalte innlegg

Dette er noe jeg gjør fordi jeg føler at det gir meg så mye igjen personlig. Kall det gjerne egoistisk om du vil. Å vite at jeg kan være på å gjøre verden til (det jeg ser på som) et bedre sted er enkelt og greit min "raison d'être".

Ja, du FØLER at det er bra. Siden du FØLER at det er bra, så må det jo virke, ikke sant?

Slik er det ikke alltid i den virkelige verden, dessverre.

Å være opptatt av å fremstå som god og snill gjør bare en som er styrt av andre menneskers meninger. Tror nok høyresiden er mer opptatt av fasaden enn venstresiden.

Nei, det er venstresiden som ikke bryr seg om resultatet. Det er på venstresiden målet helliger middelet (selv om resultatet av middelet ofte ikke er det man påstår at man kjemper for).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er noe jeg gjør fordi jeg føler at det gir meg så mye igjen personlig. Kall det gjerne egoistisk om du vil. Å vite at jeg kan være på å gjøre verden til (det jeg ser på som) et bedre sted er enkelt og greit min "raison d'être".

Ja, du FØLER at det er bra. Siden du FØLER at det er bra, så må det jo virke, ikke sant?

Nei, det er ikke fordi jeg føler at det er bra at jeg tror at det virker, poenget mitt er at jeg ikke engasjerer meg i Amnesty for å virke som et bedre menneske i andres øyne.

Har du et eksmepel på det du mener er en effektiv og praktisk

menneskerettighetsorganisasjon? Siden vi tydeligvis ikke er løsningsorienterte

nok så burde det vel være en smal sak å oprette en annen organisasjon som kan levere enda

bedre resultater?

Endret av slemKaffe
Lenke til kommentar
Nei, det er ikke fordi jeg føler at det er bra at jeg tror at det virker, poenget mitt er at jeg ikke engasjerer meg i Amnesty for å virke som et bedre menneske i andres øyne.

Ja, igjen, det er hvordan du føler det som er viktig. Hvis det føles bra så må det være bra, ikke sant?

Lenke til kommentar

Ja, igjen, det er hvordan du føler det som er viktig. Hvis det føles bra så må det være bra, ikke sant?

Fordi X føles bra trenger det ikke bety at X er bra. Men det betyr ikke at fordi X føles bra så er det gitt at X må være dårlig. Jeg sier ikke at det jeg gjør i mitt engasjement for Amnesty er bra fordi det føles bra.

Det jeg skrev var at jeg ønsker å gjøre verden til det jeg mener er et bedre sted. At det også får meg til å føles bra er bare noe som er med på å gjøre meg enda mer engasjert. Det at jeg får noe igjen personlig er noe som gjør det lettere å fortsette å jobbe med å fremme menneskerettighetene.

Tror du det jeg gjør for Amnesty ville hatt større effekt om det ikke hadde fått meg til å føle meg bedre? Hvordan kan du i det hele tatt vite hva det er jeg gjør, og hva det er som får meg til å føle meg bra?

Videre, hva er bra? Hva er dårlig? Dette er jo subjektivt, det finnes ingen "universell innsikt" som alle kan si seg enig i. Jeg mener at det å fremme menneskerettighetene er en bra sak, men jeg tror ikke at det er en bra sak fordi det føles bra å jobbe med den.

Lenke til kommentar
Fordi X føles bra trenger det ikke bety at X er bra. Men det betyr ikke at fordi X føles bra så er det gitt at X må være dårlig.

Nei. Men mange er mest opptatt av at det føles bra, eller at de føler seg moralsk overlegne fordi de gjør noe, uavhengig om det faktisk nytter.

Videre, hva er bra? Hva er dårlig?

Det som er bra er det som gir bedre levekår for flere. For eksempel så gir u-hjelp ikke det, men virker bare mot sin hensikt.

Lenke til kommentar
Det som er bra er det som gir bedre levekår for flere. For eksempel så gir u-hjelp ikke det, men virker bare mot sin hensikt.

URL?

URL?

Aldri hørt mottoet: TRADE NOT AID?

Søk ordet i google og blir litt mer opplyst.. Lykketil

Lenke til kommentar

Dette er veldig off topic, men uansett.

Jeg har vanskelig for å forstå at uhjelp utelukkende har en dårlig effekt. Jeg må nok innrømme at jeg ikke kan spesielt mye om uhjelp, og jeg er enig at det finnes mye u-hjelp som ikke virker. Likevel tror jeg at utveksling av kunnskap mellom uland og iland kan sees på som en slags uhjelp, da jeg antar at dette i større grad vil gagne ulandene, og jeg kan ikke se noen umiddelbar negativ effekt av en slik hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...