Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Formatere eneste utvei? LØST

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med PCn min. Jeg får ikke startet windows, hverken i sikkermodus eller på vanlig måte. Forhistorien er denne:

For noen dager siden fikk jeg melding om en trojaner. Kjørte en malware cleaner som fant og slettet to infiserte filer. Men jeg fikk ikke til å starte windows i sikkermodus, så jeg kjørte windows (XP) på vanlig måte. Dvs jeg tappet F8 ved oppstart og valgte sikker modus, men fikk bare startet windows på vanlig måte. Derfor spurte jeg etter hjelp under "Antivirusprogrammer og datasikkerhet". Jeg fikk et tips om at jeg kunne starte i sikker modus ved å gå til msconfig, og inn på BOOT.INI-baren, for deretter å reboote PCn. Så skulle den starte i sikker modus, og når jeg var ferdig skulle jeg gå tilbake og fjerne avhukingen fra safemode. Jeg gjorde det første, dvs kom så langt som til å trykke reboot, men det som da skulle skje skjedde ikke. Isteden får jeg nå ikke startet i sikker modus, ikke kjøre windows på vanlig måte, ingen av alternativene som kommer opp fungerer. Kommer bare tilbake til samme skjermbilde, der jeg blir bedt om å velge hvordan jeg vil starte windows.

Meldingen er:" Vi beklager det intrufne, men Windows startet ikke uten feil. Dette kan være forårsaket av en nylig foretatt maskin eller programvareendring. Velg siste fungerende konfigurasjon for å gå tilbake til de siste fungerende innstillingene hvis maskinen har sluttet å svare..." osv. Men altså: jeg får ikke startet windows på noen av de måtene som foreslås..

Jeg tok kontakt med supporten hos leverandøren av PCn min, og fikk til svar at de trodde det eneste som er å gjøre er å formatere... Er det virkelig så ille? Går det for eksempel ikke an å gå inn på set up eller bootmenu å forandre innstillingen tilbake fra safemode? kommer inn på begge de menyene, men vet ikke helt åssen det fungerer....

Har virkelig ikke lyst til å formatere PCn. Har backup av mye, men langt fra alt...

Takker og bukker hvis noen kan hjelpe...

Endret av kvelpen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sett inn xp, CD-en (boot fra CD-en) og kjør system restore. Når systemet er oppe igjen, anbefaler jeg å ta backup av alt du trenger, formatere og legge inn alt på nytt (etter at du har lagt inn et bra anti-virus program)

Takk for tips, prøvde det og det skjer jo i alle fall noe, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gå fram... :hmm:

Skal jeg velge "reparere"? Og så kommer jeg til spm "Hvilken Windows-innstallasjon vil du logge deg på?" Skal jeg da velge 1: C: WINDOWS? Hvis jeg gjør det så får jeg opp: "Skriv inn administratorpassordet", men hva er det? Har ikke lagt inn noe passord.

Hva skal jeg gjøre for å komme videre? Ser at det kommer opp en rekke alternativer når jeg skriver inn "help", men har ikke peiling på hva jeg skal velge..

Steg for steg... noen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...