Gå til innhold

Får ikke installert Vista?

Anbefalte innlegg

Fikk akkurat to nye WD Raptor X harddisker, tok ut den gammle jeg hadde og satte inn di to nye harddiskene mine. Windows finner harddiskene, men når jeg er inne på der jeg installerer Vista og skal velge hvilken disk jeg skal legge Vista inn på så kommer de fram en liten gul trekant og etter den står de:

Maskinvaren på datamaskinen støtter kanskje ikke oppstart på denne disken. Kontroller at diskens kontroller er aktivert på BIOS-menyen til datamaskinen.

Hvordan kontrollere jeg de?? Dette står på begge to som jeg kan velge imellom. Er vell ikke pga strømforsyningen? Har en Hiper Type-R 580W.

Noen som vet hva som kan være galt???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk de til nå måtte bare slå på Raid på BIOS greia. :blush: Men den finner bare den ene disken, ikke begge to? Hvordan finner jeg begge to? Hva er forskjellen på Raid 0 og Raid 1? Skal jeg slå på Primary og Secondary Raid på Raid 0 for og få begge til og funke? Eller er det noe annet jeg må gjøre?

Endret av Reaper91
Lenke til kommentar
Fikk de til nå måtte bare slå på Raid på BIOS greia. :blush: Men den finner bare den ene disken, ikke begge to? Hvordan finner jeg begge to? Hva er forskjellen på Raid 0 og Raid 1? Skal jeg slå på Primary og Secondary Raid på Raid 0 for og få begge til og funke? Eller er det noe annet jeg må gjøre?

Raid0: Begge harddiskene opererer som én disk, og filer skrives til begge diskene samtidig, halvparten på hver. Teoretisk ytelsesøkning: 100%

Raid1: Begge harddiskene opererer som én disk, og filer skrives til begge diskene samtidig, hele filen på hver disk, ingen ytelsesøkning, men du har en backupdisk med alle data, om den ene skulle gå til h#*!@=>

Pass på at du legger inn raid/diskkontroller-drivere under installasjonen av Vista.

Lenke til kommentar
ok takk skal du ha :thumbup: Men kunne du ha sendt en link til di driverene? Har Vista Ultimate 64-bits....

Vel, ikke sånn uten videre.. men hvis du spesifiserer hvillken harddisk/raid-kontroller du har, kan jeg nok helt sikkert lete opp vista x64 drivere til deg...

Lenke til kommentar
ok takk skal du ha :thumbup: Men kunne du ha sendt en link til di driverene? Har Vista Ultimate 64-bits....

Vel, ikke sånn uten videre.. men hvis du spesifiserer hvillken harddisk/raid-kontroller du har, kan jeg nok helt sikkert lete opp vista x64 drivere til deg...

Ok vet jeg ikke helt ennå, men hva skal jeg velge når jeg skal velge mellom Mirror, stripe, RAID5 osv. Hva skal jeg velge av de??

Lenke til kommentar

Trenger enda mer hjelp jeg :blush: Har di to SATA kontaktene i SATA port 1 og 2 på hovedkortet. Men hva skal jeg slå på inne på BIOS? Det står SATA 0, 1 og 2 også står de Primary og Secondary på hver av di. Hvem av di skal jeg slå på? Får til att jeg kan installere Vista nå, men ser bare ut til at den kun finner den ene disken for de er bare en der og den er de 139 GB på. Og hva er de Mirror, RAID5 osv. inne på RAID konfigurasjonen??? Hva skal de stå på?

EDIT: Fant ut av at Striped var RAID 0 nå, hehe. Men eneste jeg lurer på nå er hva jeg skal slå på inne på BIOS? Har di i SATA port 1 og 2, men hva skal jeg skru på da? SATA 0, Primary og Secondary? Eller SATA 1, Primary og Secondary? Slik at begge funker....

Endret av Reaper91
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...