Gå til innhold

Stygg skrapelyd fra prossessor

molly

Anbefalte innlegg

Har en pentium 4 prosessor (1,7 gHz), som innimellom lager en stygg skrapelyd. Det høres veldig ut som det er vifta. Men jeg er ikke sikker (har ikke allverden med erfaring hva data angår.)

Den ble kjøpt høsten 2002 og begynte ganske fort å lage denne skrapelyden.

Noen som har noen ide om hva jeg kan foreta meg, eller hva det kan være (er det vifta eller er jeg helt på vidda..) Hvis det er vifta vil det da holde å skifte den ut?!

Alle forslag mottas med takk.

mvh

Molly

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Det er _umulig_ at CPU'en lager skrapelyder

Ehm, ok sikkert litt dårlig forklart da, :oops: men det høres veldig ut som det kommer fra prosessoren... og siden vifta er det elementet som kanskje bråka så fant jeg ut at det var måten å forklare det på....

2. Vifta kan komme i kontakt med kjøleribben. du kan i allefall prøve å løsne litt på skruene til vifta og se om det hjelper.

takker, da prøver jeg det...

mvh

Molly

Lenke til kommentar

Kan være, men andre ikke-mekaniske deler. Jeg hadde en Celeron 300a@504 som lagde små 'tjirp'-lyder når den jobba. Ikke helt sikker på hva det var som lagde lyden (muligens PSU, eller en spole på HK), men det var gøy å kunne høre åssen PCen jobba ettersom lyden ikke var plagsomt høy.

Molly: Du kan jo sjekke om fx noen kabler kan dette borti vifta, se inni PCen når du hører lyden og sjekke hvor den kommer fra og hva som kan forårsake den. Har selv hatt en kabel som gikk borti av og til.

Lenke til kommentar

har også en slik irriterende lyd av og til, men det kommer fra strømforsyningen. Det jeg gjør, er å putte ett skrujern eller noe inn i viften til strømforsningen, slik at den stopper ett sekund. så begynner den igjen, uten den irriterende lyden. Kan være en mulighet.

Lenke til kommentar
har også en slik irriterende lyd av og til, men det kommer fra strømforsyningen. Det jeg gjør, er å putte ett skrujern eller noe inn i viften til strømforsningen, slik at den stopper ett sekund. så begynner den igjen, uten den irriterende lyden. Kan være en mulighet.

Ok, denne metoden kommer ikke gjennom kontrollen hos meg i hvert fall :grumpy:

Lenke til kommentar

Kan være, men andre ikke-mekaniske deler. Jeg hadde en Celeron 300a@504 som lagde små 'tjirp'-lyder når den jobba. Ikke helt sikker på hva det var som lagde lyden (muligens PSU, eller en spole på HK), men det var gøy å kunne høre åssen PCen jobba ettersom lyden ikke var plagsomt høy.

Sjef! Det er godt å 'høre' at det virker. Det er det jeg liker med harddisker. Det høres at den virker...

Lenke til kommentar

Jeg har sjekka ca tusen ganger om det ligger noe borti, men det gjør det ikke (altså av kabler osv.)

Ehm, jeg tror ikke jeg er den rette personen til å stappe skrutrekkere inn i ting i datamaskinen min :-? Men, men...om jeg finner noen med litt mer treffsikkerhet enn meg så kanskje... :wink:

Så, morgendagens oppgave blir å skru litt på vifta sånn at det kanskje slutter å lage ekle lyder (det er nemlig IKKE en hyggelig "nå jobber jeg" lyd..men en stygg,stygg lyd) Så krysser vi fingrene for at det er en en enkel og ikke minst lettfattelig jobb å få til :)

Tusen takk for alle gode råd, skal si fra hvis dere enten har fått meg til å skru i stykker cpuen min, eller har hjulpet meg å bli kvitt den ekle lyden :) i løpet av morgendagen!

mvh

Molly

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet og ga vifta litt olje... Sikkert ikke å anbefale det heller, men den har vært stille i to år nå :)

Lenke til kommentar

Hvis det er selve vifta som bråker (at det ikke er kabel e.l. som er borti bladene), kan det jo være at lagret i vifta har parkert tøflene, da er det på tide å kjøpe ny, før prosessor'n også takker for seg. Er ikke helt trygg på om det er shut down funksjon på den prosessorn hvis temp. blir for høy.

Hadde også noe "tjirp, tjirp" lyder i pc'en etter jeg hadde vært å "rota" inni den , da skjønte jeg ikke helt hva det var. Det var en grønn liten fjærball som satt å varma stjerten over prosessorvifta.Også kalt "Nalle".

Etter episoden, står sidedøra på kabinettet alltid PÅ. :lol:

Lenke til kommentar
Hadde samme problemet og ga vifta litt olje... Sikkert ikke å anbefale det heller, men den har vært stille i to år nå :)

Symaskinsolje funker bra, det har jeg selv brukt flere ganger. Vanlig smøreolje er ikke å anbefale, ettersom den er ganske tykk og kan få vifta til å gå sakte eller til og med stoppe hvis det er kaldt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...